معرفی یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات ابزار دقیق و کنترلرهای لوازم خانگی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیریت شرکت آرسس الکترونیک صنعت: تحریم برای شرکت‌های دانش‌بنیان صد در صد فرصت است. در حال حاضر شرکت‌ها و ارگان‌هایی از ما محصولاتی را تقاضا می‌کنند که در سال‌های قبل از تحریم حاضر نبودند حتی یک جلسه درباره همان محصول با ما مذاکره کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس، شرکت آرسس الکترونیک صنعت در سال 1397 و با رویکرد طراحی و تولید تجهیزات ابزار دقیق مورد استفاده در صنایع نفت و گاز تاسیس شد و در سال 1399 در مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر استقرار یافت و با ارایه محصولات موفقی نظیر انواع دیتالاگرها خصوصا دیتالاگر حفاظت کاتدی، پیپرلس رکوردرها، تجهیزات مانیتورینگ ارتعاشات، لوازم یدکی اکچویتورهای رتورک و … توانست اعتماد وزارت نفت را به‌دست آورد تا جایی که این وزارت، شرکت‌های تابعه خود را مجاز به همکاری با آرسس الکترونیک صنعت دانسته و نام این شرکت را در لیست مجموعه شرکت‌های مجاز موسوم به “وندور نفت” به ثبت رسانیده است.

مهندس سیدعلی قندی مدیریت شرکت آرسس الکترونیک صنعت در گفتگو با خبرنگار کارآفرینی پرس گفت: این شرکت در اوایل سال 1400 از طرف کارگروه دانش‌بنیان، به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان سطح دو تولیدی شناخته شده است. لازم به ذکر است این شرکت علاوه بر فعالیت در حوزه تجهیزات ابزار دقیق، در حوزه کنترلرهای لوازم خانگی نظیر ترموستات‌های تهویه مطبوع، کنترلرهای هود و انواع کنترلرهای آون نیز فعال است. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

کارآفرینی پرس: طراحی و ساخت این سیستم‌ها تماما در مجموعه شما انجام می‌شود؟

سیدعلی قندی: بله، تمامی مراحل طراحی، تولید و ساخت در همین مجموعه انجام می‌شود. اما برای دریافت تایدیه‌ها یا در اصطلاح “سرتیفیکیت‌ها” با آزمایشگاه‌های مرجع همکاری می‌کنیم.

کارآفرینی پرس: تولید این سیستم نسبت به نمونه خارجی آن چه مزیتی دارد؟

سیدعلی قندی: در تجهیزات ابزار دقیق، بومی‌سازی این امکان را فراهم می‌کند تا یک‌سری نیازمندی‌های خاص منطقه ما در محصول توسعه یابد. به‌طور مثال دیتالاگرها و پیپرلس رکوردرهای ما مجهز به تقویم جلالی بوده و معمولا کاربران احساس راحتی بیشتری با آن می‌کنند. علاوه‌براین، از آنجایی که قیمت تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت و گاز بسیار زیاد است با طراحی و تولید آن‌ها علاوه بر قطع وابستگی جلوی خروج ارز هم گرفته می‌شود. در مورد کنترل بردهای لوازم خانگی تولید این محصولات در کشور، علاوه‌بر امکان بومی‌سازی و ایجاد فرصت تولید لوازمی مثل یخچال، هود، ماشین لباسشویی و… به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد شغل در کشور می‌شود.

کارآفرینی پرس: چالش‌های پیش رو در زمینه طراحی و تولید تجهیزات ابزار دقیق را چه می‌دانید؟

 سیدعلی قندی: سایر شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات ابزار دقیق در دنیا شرکت‌های بزرگی هستند که به منابع مالی فروان و از آن مهم‌تر به بازاری به بزرگی بازار دنیا دسترسی دارند. در حالی که اگر یک شرکت تولیدکننده داخلی بتواند تجهیزات مناسب و قابل قبولی تولید کند، نهایتا می‌تواند به بازار ایران دسترسی داشته باشد و عدم امکان دریافت استانداردهای بین‌المللی به علت تحریم‌ها در کنار قدرت برندینگ شرکت‌های رقیب دست تولیدکننده داخلی را از بازار بین‌المللی کوتاه می‌کند. با این مقایسه مشخص می‌شود که تعداد فروش یک محصول از یک شرکت داخلی در مقایسه با شرکت رقیب خارجی بسیار کمتر است. در حالی که برای توسعه یک محصول واحد هر دو شرکت خارجی و داخلی محدوده مشخص و تقریبا برابری را صرف تحقیق و توسعه محصول می‌کنند. اما، در کمال تعجب انتظار خریدار این است که محصول داخلی را با قیمتی کمتر حتی تا ده برابر اران‌تر از نمونه خارجی تهیه کند. حال عدم ثبات نرخ ارز، بی‌تعهدی به خرید داخلی و توقع مشتری به سفارشی‌سازی را هم اضافه کنید. به‌نظر من مهم‌ترین چالش تولید تجهیزات پیشرفته ابزار دقیق نبود اراده حمایت واقعی از تولیدکننده است و نتیجه آن وابستگی و استعصال در هنگام تحریم‌هاست.

کارآفرینی پرس: از مسئولان چه انتظاری دارید؟

سیدعلی قندی: انتظاری ندارم.

کارآفرینی پرس: به نظر شما تحريم براى شركت‌هاى دانش‌بنيان فرصت است يا تهديد؟

سیدعلی قندی: تحریم برای شرکت‌های دانش‌بنیان صد در صد فرصت است. در حال حاضر شرکت‌ها و ارگان‌هایی از ما محصولاتی را تقاضا می‌کتتد که در سال‌های قبل از تحریم حاضر نبودند حتی یک جلسه درباره همان محصول با ما مذاکره کنند. اما، مساله این است که طراحی و تولید یک محصول فناورانه مستلزم طی فرایندی به‌خصوص و زمان‌بر است. تجربه نشان داده که با عوض شدن شرایط مجددا سلیقه مشتری به سمت محصولات خارجی چرخش کرده و پروسه طراحی و تولید ناکام می‌ماند. دقیقا به همین دلیل است که شرکت‌های فناور ریسک‌پذیر نیستند و وارد همچین مقوله‌هایی نمی‌شوند.

کارآفرینی پرس: نحوه همكارى شما با دانشگاه اميركبير چگونه است؟ آيا فقط آنجا مستقر هستيد؟

سیدعلی قندی: آرسس الکترونیک صنعت در مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر مستقر است و مراکز رشد دانشگاه‌ها عموما یک‌سری حمایت‌های سخت‌افزاری مانند حمایت استقرار، استفاده از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متنوع و همچنین حمایت‌های مالی از طرف صندوق‌های دانشگاه در کنار حمایت‌های توسعه‌ای مانند مشاوره مدیریتی، مشاوره حقوقی، مشاوره بازاریابی و فروش، جذب سرمایه‌گذار و… را انجام می‌دهند. شایان ذکر است از آنجایی که ورود و تداوم همکاری با مراکز رشد بر پایه تنظیم طرح توجیهی و وفادار ماندن به آن است، شرکت‌های نوپا به طی کردن این فرآیند ملزم می‌شوند و در نتیجه از منافع آن برخوردار می‌گردند. از آنجایی که مشاوران دانشگاه هر روز با چالش‌های پیش روی شرکت‌های نوپا روبه‌رو هستند و این چالش‌ها به‌خاطر شبیه بودن ماهیت شرکت‌ها به هم برای آن‌ها بسیار تکرار شده‌اند، ازاین‌رو، در اغلب اوقات راه‌حل‌ها و مشاورات بسیار کارآمدی ارائه می‌دهند که جا دارد همین‌جا از مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه امیرکبیر و خصوصا زحماتی که سرکار خانم برندک در راستای رشد و ارتقا شرکت‌ها متحمل می‌شوند قدردانی کنیم.

کارآفرینی پرس: براى صادرات برنامه‌اى داريد؟

سیدعلی قندی: بله، ما در آرسس الکترونیک صنعت سعی می‌کنیم با رعایت استانداردهای بین‌المللی طراحی و استفاده از قطعات مرغوب علاوه بر برندسازی در بازار داخلی، شرایط را برای ورود به سایر بازارها آماده کنیم. از آنجایی که فروش محصولات ما در بازارهای معتبر نظیر بازار اتحادیه اروپا منجر به اعتمادسازی در بازار داخلی هم می‌شود، حضور در این قبیل بازارها می‌تواند جریان تبلیغاتی خوبی برای شرکت داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، شرکت سعی دارد در اولین گامCE  اروپا را دریافت نماید و در گام‌های بعدی با استفاده از حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، شانس خود را برای فروش در سایر کشورها امتحان کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
وحید مخلصی
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا