مرجان حصاری: همه شرکت‌هایی که دانش بنیان شده‌اند می‌توانند حداکثر به مدت ۱۵ سال مجوز شان را تمدید کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کارشناس پذیرش، نظارت و ارزیابی واحد‌ها در پارک علم و فناوری شهید بهشتی گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید به صورت مداوم تلاش کنند تا سطح فناوری خود را به روز نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرجان حصاری کارشناس پذیرش، نظارت و ارزیابی واحد‌ها در پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان به سه دسته، نوع یک، نوع دو و نوع سه تقسیم می‌شوند که دو نوع اول به‌طور جداگانه به شرکت‌های نوپا و تولیدی نوع ۱ و ۲ تقسیم می‌شوند که البته شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ به تازگی به این دسته بندی اضافه شده است.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان نوع یک ۲ سال و شرکت‌های دانش بنیان نوع دو و سه ۳ سال مجوز دانش بنیان ایشان اعتبار دارد.

حصاری بیان کرد: همه شرکت‌هایی که دانش بنیان شده اند می‌توانند حداکثر به مدت ۱۵ سال مجوز شان را تمدید کنند و از حمایت‌های معاونت علمی از قبیل معافیت مالیاتی، گمرکی و عوارضی، باتوجه به نوع شرکت و فعالیتشان بهرمند شوند.

او گفت: نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که مصادیق فعالیت‌های شرکت شرکت‌های دانش بنیان که مورد تایید کارگروه قرار گرفته است باید هر سال به روز رسانی شود یعنی اگر شرکتی کالا و خدمات شان یک سال تایید شده باشد به این معنی نیست که در سال‌های آتی هم مورد تایید خواهد بود درواقع ممکن است محصولی و یا خدمتی دو سال پیش به عنوان یک محصول هایتک در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه به عنوان یک محصول معمولی با علم روزمره شناخته شود و در نتیجه هایتک محسوب نشود. در چنین شرایطی، شرکت برای این محصول نه تنها نمی‌تواند از خدمات و حمایت‌های معاونت علمی بهره ببرد بلکه به عنوان شرکت دانش بنیان نیز شناخته نخواهد شد.

او بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید به صورت مداوم تلاش کنند تا سطح فناوری خود را به روز نگه دارند و از طرفی باید به فکر تحقیق و توسعه محصول شان باشند تا بتوانند در موعد مقرر ارزیابی محصولشان مجوز دانش بنیانی خود را تمدید کنند.

این کارشناس افزود: برای شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مثال دانش بنیان نوع ۱ بعد از ۲ سال پیامکی تحت عنوان اتمام دوره دانش بنیانی به شرکت‌ها ارسال می‌شود تا مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات خود را به روز رسانی کنند.

او اظهار کرد:بعد از انجام فرایند ارزیابی اگر یک محصول دانش بنیان بتواند در تمدید نامه، نمره قبولی را کسب کند شرکت مجددا به عنوان یک شرکت دانش بنیان شناخته خواهد شد.اما محصولاتی که نتوانسته اند در ارزیابی نمره حد نصاب را دریافت کنند از لیست و فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان حذف می‌شود و نمی‌تواند از مزایای دانش بنیانی استفاده کند.

در خصوص سوال معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان گفت: کالا‌های خدماتی شرکت‌ها باید سه شرط سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه را داشته باشد.در مورد سطح فناوری منظور این است که آن کالا یا خدمات باید به سختی قابل کپی برداری باشد و یا حداقل فرایند تحقیق و توسعه قابل توجه باشد و یا اینکه از نظر سطح فناوری و یا پیچیدگی فنی منجر به ایجاد یک کارکرد پیچیده‌ای در محصول شود.

در مورد مرحله تولید باید گفت: دو تعریف وجود دارد در مورد کالا‌ها و خدمات در مورد کالا‌ها آن کالا یا باید در حال تولید باشد و یا حداقل یک نمونه آزمایشگاهی از آن وجود داشته باشد تا بتوان آن را ارزیابی و بررسی کرد. در مورد خدمات هم باید آن خدمت دارای اسناد فروش باشد.

او افزود: در مورد سومین شرط که طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه است باید آن محصول و یا فرایند تولید آن محصول و یا تجهیزات تولیدی آن محصول باید مبتنی بر تحقیق و توسعه باشد که بر اساس یک ایده و طراحی داخلی انجام شده باشد و یا تحقیق و توسعه بر اساس روش مهندسی معکوس صورت گرفته باشد و یا اینکه با انتقال فناوری انجام شده باشد یعنی از طریق خرید تجهیزات فناوری را منتقل کنند و بعد به یکسری تحقیق و توسعه در آن محصول و خدمت تغییرات اساسی را ایجاد کنند.معیار‌های تفصیلی‌تر در خصوص ارزیابی کالا‌ها و خدمات دانش بنیان در حوزه‌های مختلف برق و الکترونیک، زیست فناوری، فناوری اطلاعات، دارویی و… بر روی سایت دانش بنیان قابل دسترسی خواهد بود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا