پرویز کرمی: تعداد ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال هستند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال هستند که با عضویت در خانه های خلاق و نوآوری می توانند از تخفیف ۶۰ تا ۷۰درصد شبکه آزمایشگاهی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، پرویز کرمی روز یکشنبه در دومین رویداد مجازی پیوند فرهنگی با موضوع بازی، اسباب بازی و عروسک در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در این ایام اتفاقات خوبی در حوزه کاری اقتصاد خلاق، صنایع فرهنگی و فناوری های نرم در حال وقوع است که حرکت رو به رشدی در کشور آغاز شده است.

وی بیان کرد: تقریبا در دهه گذشته با لفظ دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی آشنا شدیم و یک زیست بوم را با کمک هم رقم زدیم که در دل آن یک سری عناصر و بازیگر انی در این زیست بوم قرار گرفتند که قبلا نبودند.

کرمی تصریح کرد: دانشگاه ها را به عنوان اولین و پرورش دهنده نیروی انسانی متخصص و خلاق داشتیم. پارک های علم و فناوری در قالب یک سری شرکت های دانش بنیانی که فعالیت هایی را آغاز کرده بودند، اما به شکل جزیره ای داشتیم  و شرکت های دانش بنیانی که به شکل پراکنده در کشور بودند.

وی ادامه داد: اما وقتی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور شکل گرفت، بازیگران پر قدرت و پرقوت جدیدی به آن اضافه شدند. صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بزرگترین مرجع تامین مالی شرکت های دانش بنیان و اخیرا شرکت های خلاق به این جمع اضافه شدند.

کرمی گفت: شرکت های دانش بنیان از پنج تا ۱۰ شرکت، در سال ۹۲ به حدود ۶ هزار شرکت رسید و اکنون حدود ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور داریم.

وی یادآور شد: در این مدت استارتاپ ها شکل خوبی پیدا کرده اند و از ۱۰ تا ۱۵ استارتاپ که به صورت رویداد محور فعالیت خود را در سال ۹۲ آغاز کرده بودند، الان حدود ۱۰ هزار استارتاپ فعالیت می کنند. 

کرمی خاطرنشان کرد: در این زیست بوم، کانون پتنت، صندوق های پژوهش و فناوری، معاونت علمی و فناوری را به عنوان یک سیاستگذار اصلی در حوزه زیست بوم فناوری و نوآوری داریم. ستادهای مختلف  معاونت علمی سعی کردند زیست بوم را در شاخه تخصصی خود شکل دهند.

وی با اشاره به شکل گیری ستاد فناوری های نرم و هویت ساز در معاونت علمی که به موضوع صنایع خلاق و فرهنگی می پردازند، گفت: ماه گذشته سند فناوری های راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب  شد و رییس جمهور در ماه گذشته ابلاغ کرد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق یادآور شد: این سند موجب شد صنایع خلاق و فرهنگی دارای یک قانون نیم بند شدند. هیچ مرجع و منبع قانونی برای کارهای شرکت های خلاق وجود نداشت و به صورت سنتی کارهای خود را یا با وزارت ارشاد یا میراث فرهنگی ادامه می دادند و هنرمند محور بودند. چیزی به عنوان چرخه تولید و شرکت دانش بنیان که بتواند این ایده را تا محصول دنبال کند، وجود نداشت.

وی گفت: شتاب دهنده ها به عنوان بازوهای ستادها فعالیت می کردند، یک پلت فرم جدید از ۶ ماه گذشته تحت عنوان خانه های خلاق و نوآوری دنبال شد. اکنون حدود ۲۴۰ مرکز نوآوری و شتاب دهنده در کل کشور داریم، اما آن شتاب دهنده اصلی که به صورت تخصصی و ویژه در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می کند، به عنوان خانه خلاق و نوآوری است و به کمک صندوق نوآوری وشکوفایی به عنوان شتاب دهنده تخصصی دانش بنیان حوزه صنایع فرهنگی ارایه شده است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق اظهار داشت: اقتصاد خلاق در ۲ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته و حوزه بازی، اسباب بازی و عروسک حدود ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. در کشور ما ۳۵۰ میلیون دلار گردش مالی این حوزه است، اما براساس آمار دو سال گذشته حدود ۱۵ میلیون دلار سهم تولید کننده ایرانی است.

کرمی با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شد، گفت: اکنون در کشور ۹ خانه خلاق داریم و حدود پنج خانه در دست مرمت و بازسازی و احیا است. تا آخر سال در تمام استان های کشور حداقل یک خانه خلاق و نوآوری خواهند داشت.

وی افزود: خانه خلاق زیرساخت در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد، شبکه منتورینگ ایجاد می کند. کسانی که عضو خانه خلاق می شوند می توانند از تسهیلات نمایشگاه ایران ساخت در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنند و از شبکه آزمایشگاهی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تخفیف ۶۰ تا ۷۰ درصد بهره مند شوند.

کرمی ادامه داد: این افراد هچنین می توانند از سرمایه بذری که هم از سوی معاونت علمی و هم صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار آنها قرار می دهند، استفاده کنند.

وی یادآور شد: شاید در ایجاد شرکت های دانش بنیان در جای جای کشور با مشکل مواجه شویم، اما شرکت خلاق به راحتی می تواند شکل گیرد. مزیت های ملی و بومی ما بسیار زیاد است. یک شرکت خلاق صرفا با پایه خلاقیت و نوآوری می تواند در کسب و کار از ایده تا محصول نمایان کند، اما یک شرکت دانش بنیان باید حتما فناوری های تک بودن را رعایت کند و به راحتی نمی توان از کارگروه ارزیابی یک شرکت دانش بنیان بیرون آمد، اما در حوزه فناوری نرم سهل تر است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: با کارهای انجام شده در سه ماه گذشته، این شرکت ها به راحتی می توانند شرکت دانش بنیان نوع سه شوند و از مزایای شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا