برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید

سید حسین خادم: کسب‌وکارهای هوشمند کلید موفقیت در عصر دیجیتال است

در دنیای پرشتاب امروزی، مفهوم کسب‌وکار هوشمند به عنوان یک ضرورت برای سازمان‌ها مطرح شده است که بهبود تصمیم‌گیری‌ها را از طریق فناوری اطلاعات ممکن می‌سازد.

سید حسین خادم، کارشناس و پژوهشگر برجسته در حوزه کسب‌وکارهای هوشمند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری کارآفرینی‌پرس به بررسی مفهوم کسب‌وکار هوشمند و اهمیت آن در دنیای امروز پرداخت. وی با تأکید بر نقش کلیدی فناوری اطلاعات در بهبود تصمیم‌گیری‌ها، چالش‌های پیاده‌سازی این فناوری‌ها و تأثیر تکنولوژی‌های نوین بر آینده کسب‌وکارها را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین، ایشان به ضرورت امنیت سایبری در این فرآیند و روش‌های تضمین آن اشاره می‌کند. در نهایت، پیش‌بینی‌های جذابی درباره آینده کسب‌وکارهای هوشمند و فرصت‌های جدیدی که می‌توان از طریق تحلیل داده‌ها شناسایی کرد، ارائه می‌دهد که در ادامه می‌خوانید.

کارآفرینی پرس: مفهوم کسب‌وکار هوشمند چیست و چرا اهمیت دارد؟

سید حسین خادم: کسب‌وکار هوشمند به مجموعه‌ای از روش‌ها، نظریه‌ها، فرآیندها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که داده‌های پراکنده سازمان را پس از یکپارچه‌سازی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به اطلاعات مفید و معناداری تبدیل می‌کند. این اطلاعات برای کمک به اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارائه آمارها، گزارش‌ها و داشبوردهای مدیریتی است که در فرآیند تصمیم‌گیری در سازمان به کار می‌روند. بر این اساس، هدف اصلی هوشمندسازی کسب‌وکار، تبدیل داده‌های بزرگ و متنوع به اطلاعات مفید برای کمک به اتخاذ تصمیم‌های دقیق، سریع و آگاهانه است.

با استفاده از فناوری‌های هوشمندسازی کسب‌وکار، سازمان‌ها می‌توانند منابع خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده، عملکردهای خود را بهبود بخشیده و در مسیر رشد و پیشرفت پایدار حرکت کنند.

کارآفرینی پرس: آیا فناوری اطلاعات می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری در کسب‌وکارها کمک کند؟

سید حسین خادم: فناوری اطلاعات با بهره‌گیری از ابزارهای پردازش تحلیلی آنلاین، داده‌های سازمانی را به‌صورت منطقی و با استفاده از فرآیندهای پیچیده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا الگوها و روندها را شناسایی کرده و در قالب اطلاعات مفید و معنادار برای کمک به فرآیند تصمیم‌گیری ارائه نماید. همچنین، از ابزارهای تجزیه و تحلیل هوشمند، داده‌کاوی و متن‌کاوی نیز برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر استفاده می‌کند.

کارآفرینی پرس: چالش‌های اصلی که در پیاده‌سازی راهکارهای هوشمند در کسب‌وکارها با آن‌ها مواجه شده‌اید، چه بوده‌اند؟

سید حسین خادم: چالش‌های اصلی که سازمان‌ها معمولاً در پیاده‌سازی هوشمندی کسب‌وکار با آن‌ها مواجه هستند، عبارتند از:

 محدودیت دسترسی به داده‌ها، وجود سامانه‌های موازی و تکرار داده‌ها در پایگاه‌های داده رابطه‌ای، کیفیت پایین داده‌ها، عدم وجود قابلیت یکپارچه‌سازی داده‌ها، عدم هماهنگی بین بخش‌های سازمان و ضعف زیرساخت‌های فناوری در برخی از سازمان‌ها

کارآفرینی‌پرس: تکنولوژی‌های نوینی که در آینده کسب‌وکار هوشمند تأثیرگذار خواهند بود، کدامند؟

سید حسین خادم: فناوری‌های نوین در آینده کسب‌وکار هوشمند عبارتند از:

 استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌های کسب‌وکار، بهره‌گیری از سیستم‌های کسب‌وکار هوشمند بلادرنگ با رابط کاربری پیشرفته، توسعه ابزارهای کسب‌وکار هوشمند مبتنی بر مرورگر و ارائه ابزارهایی برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از منابع داده به منظور تحقق یکپارچگی بهینه داده‌ها.

کارآفرینی‌پرس: امنیت سایبری در پیاده‌سازی فناوری‌های هوشمند چیست و چگونه می‌توان آن را تضمین کرد؟

سید حسین خادم: از جمله موارد مهمی که در کسب‌وکار هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ محرمانگی و امنیت داده‌ها و اطلاعات است. عدم رعایت اصول امنیتی می‌تواند منجر به هک، نفوذ و سرقت اطلاعات محرمانه سازمان شود. بنابراین، استفاده از قابلیت‌های امنیتی فناوری اطلاعات در این حوزه الزامی است. بر این اساس، ایجاد امنیت در سه سطح شبکه، کاربر و داده باید مدنظر قرار گیرد. استفاده از ابزارهای امنیتی و کنترلی در شبکه، شبکه‌های خصوصی مجازی، رابط کاربری مناسب و سطوح دسترسی احراز هویت کاربران از جمله مواردی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

کارآفرینی‌پرس: چگونه می‌توان از ابزارهای تحلیل داده برای شناسایی فرصت‌های جدید در بازار استفاده کرد؟ 

سید حسین خادم: با توجه به رشد فضای رقابتی در کسب‌وکار، سازمان‌ها برای حفظ و بقای خود در این بازار، علاوه بر آگاهی از نقاط قوت و ضعف داخلی، باید از وضعیت محیط کسب‌وکار و رقبا نیز مطلع باشند. بر این اساس، با رعایت اصول اخلاقی و بهره‌گیری از مکانیزم هوش رقابتی، داده‌ها و اطلاعات مربوط به محیط کسب‌وکار و رقبا را از منابعی همچون اخبار، اینترنت، وب‌سایت‌ها، آگهی‌ها و… استخراج کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. با تجزیه و تحلیل منظم داده‌ها، علاوه بر شناسایی تهدیدات، به میزان قابل توجهی از فرصت‌های جدید کسب‌وکار نیز آگاه خواهند شد.

کارآفرینی‌پرس: آینده‌ی کسب‌وکارهای هوشمند را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و چه تغییراتی ممکن است در این حوزه رخ دهد؟ 

سید حسین خادم: آنچه مسلم است، با پیشرفت و توسعه روزافزون همه ابعاد فناوری در سطح دنیا، کسب‌وکار هوشمند نیز همانند سایر فناوری‌ها رشد و توسعه قابل توجهی خواهد داشت. استفاده از قابلیت‌های این فناوری نه تنها در حوزه کسب‌وکار، بلکه در حوزه‌های وسیعی از جمله منابع انسانی، امنیت، سلامت و بهداشت، دانش، آموزش، منابع طبیعی و محیط زیست نیز مورد استفاده مدیران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید
خبرنگار
ندا طاقی آغمیونی
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا