برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید

از سخنرانی در جمع می‌ترسید؟ در اینجا نحوه استفاده حرفه‌ای از یادداشت‌ها را یاد بگیرید

صحبت کردن در مقابل یک گروه کوچک با صحبت کردن روی یک صحنه بزرگ متفاوت است. شنیدن صدای خود از بلندگوها، بالاتر بودن از همکلاسی‌هایتان و توجه تمام نگاه‌ها به شما در محیطی ناآشنا — این عوامل شما را از منطقه راحتی‌تان خارج کرده و می‌توانند واکنش “نبرد یا گریز” را تحریک کنند، که ممکن است به شکل خالی شدن ذهن شما بروز پیدا کند، حتی در وسط ارائه یا هنگام پاسخ دادن به سوالات سخت از طرف مخاطبان. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید تا این ترس تبدیل به واقعیت نشود؟ یادداشت بردارید. یادداشت‌ها می‌توانند در ارائه یک سخنرانی تفاوت بزرگی ایجاد کنند، به ویژه اگر اولین بار است که روی صحنه می‌روید. کلید کار این است که بدانید چگونه آن‌ها را آماده کنید و سپس چگونه در لحظه به طور مؤثر از آن‌ها استفاده کنید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از هاروارد بیزینس ریویو، مایکل رئیس تیم فروش در یک شرکت فناوری در فهرست 500 شرکت برتر جهان بود. او و همکارانش احساس راحتی می‌کردند در اتاق کنفرانس یا از طریق زوم ارائه دهند، اما شرکت می‌خواست که دیده‌شدن بیشتری داشته باشد. بنابراین، مایکل و تیمش موظف شدند که در کنفرانس‌ها صحبت کنند تا دیدگاه‌های شرکت را بیشتر مطرح کرده و رهبری فکری آن‌ها را در صنعت خود به نمایش بگذارند.

مایکل از بودن روی صحنه و تحمل “نورهایی که چشم را میزد” نگران بود. به‌ویژه از این می‌ترسید که ذهنش خالی شود و مطالبش را فراموش کند.

این موضوع بسیار رایج است: صحبت کردن در مقابل یک گروه کوچک با صحبت کردن روی یک صحنه بزرگ متفاوت است. شنیدن صدای خود از بلندگوها، بالاتر بودن از همکارانتان و توجه تمام نگاه‌ها به شما در یک محیط ناآشنا — این عوامل شما را از منطقه راحتی‌تان خارج کرده و می‌توانند واکنش “نبرد یا گریز” را تحریک کنند، که ممکن است به شکل خالی شدن ذهن شما بروز پیدا کند، چه در وسط ارائه یا هنگام پاسخ دادن به سوالات سخت از طرف مخاطبان.

پس چه کاری می‌توانید انجام دهید تا این ترس تبدیل به واقعیت نشود؟ پیشنهاد من: یادداشت بردارید. پس از دو دهه تدریس سخنرانی عمومی، به این نتیجه رسیده‌ام که یادداشت‌ها چقدر می‌توانند استرس را کاهش دهند و چه تفاوت بزرگی در ارائه یک سخنرانی ایجاد کنند، به‌ویژه اگر اولین بار است که روی صحنه می‌روید. کلید کار این است که بدانید چگونه آن‌ها را آماده کنید و سپس چگونه در لحظه به طور مؤثر از آن‌ها استفاده کنید.

  • چرا یادداشت‌ها بهتر از متن کامل هستند

یادداشت‌ها — یک طرح کلی از سخنرانی شما — با متن کامل که هر کلمه آن دقیقاً نوشته شده است متفاوت است. یادداشت‌ها راهی آسان برای نگاه کردن به پایین و پیدا کردن محل خود در یک ارائه هستند در حالی که تمرکز خود را روی مخاطب حفظ می‌کنید، در حالی که یک متن کامل شما را مجبور می‌کند بیشتر سخنرانی خود را به پایین نگاه کنید و انرژی‌تان را صرف کاغذ جلوی خود یا حتی بدتر از آن، یک گوشی موبایل کنید.

بهترین یادداشت‌ها، نکات کوتاه (۳-۴ کلمه) به‌جای جملات کامل هستند. من پیشنهاد می‌کنم آن‌ها را با فونت بزرگ و با فضای سفید زیاد روی کاغذ چاپ کنید.

یادداشت‌ها مانند اسلایدها نیستند، چون اهداف مختلفی دارند. اسلایدها برای تقویت کلمات شما هستند، در حالی که یادداشت‌ها برای یادآوری کلمات شما هستند. اسلایدها برای مخاطب شما هستند، در حالی که یادداشت‌ها برای خود شما هستند.

  • چگونه از یادداشت‌ها به‌طور مؤثر استفاده کنیم

پس از آماده‌سازی یادداشت‌هایتان، سخنرانی خود را با صدای بلند تمرین کنید و از یادداشت‌ها و هر اسلاید همراه آن‌ها استفاده کنید. این اطمینان می‌دهد که اطلاعات کافی روی صفحه برای یادآوری مطالب وجود دارد، زبان شما به صدای خودتان است، و می‌دانید چه زمانی باید از یک اسلاید به اسلاید دیگر منتقل شوید.

در روز ارائه، زمانی که به اتاق می‌رسید، یادداشت‌های خود را رو به رویتان یا روی یک میز کوچک در صحنه قرار دهید. من اغلب از قبل درخواست یک میز کوچک در صحنه برای همین منظور می‌کنم. یادداشت‌ها را در یک پوشه پلاستیکی شفاف و ساده می‌آورم و قبل از شروع روی میز می‌گذارم.

اخیراً در حال ارائه یک سخنرانی جدید بودم و با اینکه با مطالب راحت بودم، هنوز هم در به یاد آوردن انتقال‌ها مشکل داشتم. ذهنم چندین بار در صحنه خالی شد، و این راهکاری بود که برای من کار کرد.

  • به سمت یادداشت‌ها حرکت کنید

زمانی که متوجه شدید نمی‌دانید چه باید بگویید، به آرامی به سمت یادداشت‌های خود حرکت کنید در حالی که صحبت می‌کنید. من معمولاً به مردم توصیه می‌کنم که در زمان انتقال‌ها حرکت کنند و سپس برای بیان یک نکته مکث کنند؛ این تکنیک باعث می‌شود که حرکت شما به‌عنوان زبان بدن هدفمند به نظر برسد.

  • مکث کنید و نفس بکشید

اگرچه ممکن است زمانی که ذهن شما خالی می‌شود احساس استرس کنید، نیازی نیست که این را به مخاطب خود نشان دهید. به خودتان اجازه دهید که یک دقیقه استراحت کنید قبل از اینکه به بخش بعدی سخنرانی بروید. به جای اینکه به نظر برسید که دچار استرس شده‌اید، شما به‌عنوان فردی متفکر و معنادار به نظر می‌رسید.

  • استراتژیک آب بنوشید

این یکی از ترفندهای مورد علاقه من هنگام سخنرانی است، و همیشه یک بطری آب برای همین منظور همراه دارم. اگر ذهنم خالی شود، به‌ویژه زمانی که دارم به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهم، با تفکر سر تکان می‌دهم، یک جرعه آب می‌نوشم، به یادداشت‌هایم نگاه می‌کنم و سپس به صحبت ادامه می‌دهم. ممکن است برای شما واضح باشد که چه کاری می‌کنید، اما مخاطبان شما معمولاً متوجه نمی‌شوند.

  • چه کار باید بکنید اگر ذهن شما خالی شد و نمی‌توانید به یادداشت‌ها نگاه کنید؟

مطمئناً هنوز مواقعی وجود دارد که ذهن شما خالی می‌شود و نمی‌توانید به یادداشت‌ها نگاه کنید. گاهی اوقات می‌توانید این را با شوخی خودزنی بپذیرید، مانند اینکه بگویید: “یک نکته عالی داشتم که می‌خواستم بگویم، ولی کاملاً از ذهنم پر کشید! ادامه می‌دهیم و مطمئناً دوباره به یادم می‌آید.”

یا می‌توانید برای پرسش و پاسخ مکث کنید: “بذارید همین جا متوقف بشم و ببینم چه سوالاتی دارید، بعداً خلاصه‌ای از آنچه گفتیم رو می‌گویم.”

  • سعی کنید آرام باشید: اگر شما راحت باشید، مخاطب شما هم راحت خواهد بود.

یاد داشته باشید که سه نسخه از هر سخنرانی وجود دارد: نسخه‌ای که نوشتید، نسخه‌ای که ارائه می‌دهید و نسخه‌ای که آرزو دارید ارائه داده باشید. این نسخه‌ها معمولاً یکسان نیستند. مخاطبان شما نمی‌خواهند شما بی‌عیب و نقص باشید. در حالی که انتظار دقت و آمادگی دارند، و خواهان اصالت هستند. این نگرش به شما این اجازه را می‌دهد که راحت باشید و بدانید که نیازی نیست هر کلمه را حفظ کنید.

خب، مایکل و تیمش چطور عمل کردند؟

برای آماده‌شدن برای دایره کنفرانس‌ها، مایکل و تیمش یک سالن تئاتر را برای یک روز اجاره کردند. ما یک فیلمبردار آوردیم، اسلایدهایشان را روی صفحه بزرگ نمایش دادیم و تمام روز را با ” نورهایی که چشم را میزد ” تمرین کردند.

ترکیب تکرار و بازخورد در یک محیط یادگیری امن باعث شد که آن‌ها احساس راحتی کنند و پرسیدن سوالات دشوار از یکدیگر باعث شد که احساس آمادگی کنند. آن‌ها با اشتیاق و آماده برای فتح صحنه از آنجا خارج شدند.

بسیاری از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از خالی شدن ذهن خود انجام دهید وجود دارد. زمانی که مجموعه‌ای از تمرینات برای مدیریت آن در دست دارید، می‌توانید آرام باشید و روی پیامتان تمرکز کنید. به خودتان فرصت بدهید، مکث کنید و نفس بکشید، و ادامه دهید. و شما یک ارائه قوی خواهید داشت.

انتهای پیام/

برای سفارش تبلیغات بنری در کارآفرینی پرس به «تریبون» مراجعه کنید
خبرنگار
هدیه وطن‌خواه
منبع
هاروارد بیزینس ریویو

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا