سیدمحمدحسن پیشبین: تربیت دانشجویان کارآفرین از برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی است
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران (غرب) گفت: تربیت دانشجویان خودباور و کارآفرین از برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران (غرب)، سیدمحمدحسن پیشبین امروز (چهارشنبه) در نشستی به مناسبت ۱۸ مهرماه سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اهداف و برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: این دانشگاه یک دانشگاه مهارت آفرین و آموزشهای ارائه شده در آن، مبتنی بر دانش کاربردی است. در این آموزش ها باید از مولفههایی چون تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی استفاده کرد.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ۵۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو ، ۵۲ مرکز آموزشی، ۱۲۹ رشته در مقطع کاردانی و ۱۰۴ در مقطع کارشناسی با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارتآموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی همچنین توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، به عنوان دانشگاه مهارت آفرین علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ بیکاری شتافته است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران (غرب) خاطرنشان کرد: تدوین طرح آباد و تضمین اشتغال تدوین ۱۲۵ عنوان رشته جدید، تدوین طرح آباد یا طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و صلاحیت حرفه ای از دیگر برنامه های مهم این دانشگاه است.
وی در پایان این نشست گفت: همه دست اندکاران نظام آموزش عالی علمی کاربردی با تمام توان تلاش می کنند تا دانش آموختگانی در حوزه های شغلی متنوع و در چرخه اجرایی کشور با اثربخشی زیاد تربیت کنند.
همچنین حسین بلندی (چهارشنبه) و در نشست خبری به مناسب سی و سومین سالگرد تاسیس این دانشگاه، افزود: پیشرفت جامعه متکی به تربیت نیروی انسانی است و در موضوع تربیت نیروی انسانی از یک سو به دانشجویان در حال تحصیل توجه داریم و از سوی دیگر در طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان) این افرادی که فارغ التحصیل شدند و بیکار هستند، مورد توجه قرار دارند.
بلندی افزود: این طرح در هیات وزیران تصویب شد تا سالی ۵۰ هزار نفر را آموزش دهیم و دانشگاه ها با این طرح برای نیازسنجی دستگاه ها و بازار کار، نیرو را آموزش می دهند. وزارت علوم باید سال آینده گزارش آن را ارائه دهد، اکنون ۱۰ درصد کار انجام شده و نیازسنجی شهرها احصا شده است. در طرح آباد تا کنون ۸ هزار و ۲۸۸ درخواست برای شرکت در دوره ها داشتیم، ۱۴ هزار و ۵۵۰ نفر سقف ما بود و هزار و ۹۶ نفر مهارت آموختند.
وی با اشاره به دیگر اقدامات دانشگاه، گفت: توسعه آموزش های مهارتی از اقدامات دیگر بود؛ به این صورت که برای متقاضیان جذابیت داشته باشد. در این دوره ۲۷ مرکز جدید تأسیس کردیم، مشروط به تضمین اشتغال. یعنی از ابتدای تحصیل مشغول یا بعد از فارغ التحصیلی، مشغول به کار میشوند. در نهایت به این ترتیب ۱۵ هزار نفر وارد بازار کار شدند. ما معتقدیم فارغ التحصیلان نباید بیکار باشند و ورودی های جدید در هر رشته ای تضمین اشتغال شود.
بلندی با بیان اینکه در حوزه اشتغال، نوع مشاغل در حال تغییر است، افزود: هنگامی که بخش اجرایی می خواهد خدمت ارائه دهد باید روزآمد و توانمندسازی نیروی انسانی در آن بخشها انجام شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از دیگر اقدامات انجام شده، سامانه خاص برای شناسایی نیازهای صنعتی را بنا بر دستور وزیر علوم معرفی کرد و افزود: دیگر اقدام ما تدوین طرح جامع هوشمند با تغییر رویکرد کنترل کیفیت به تضمین کیفیت است که اجرایی کردیم. همچنین با انعقاد تفاهمنامه با سازمان صنفی فناوری اطلاعات برنامه ریزی کردیم که ۵۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کنیم، به این ترتیب سالی ۵۰ هزار تربیت نیروی ماهر خواهیم داشت.
راهاندازی ۹۶ دفتر کاریابی
وی از راه اندازی مدارس عالی اشتغال خبر داد و گفت: با کسب مجوز راه اندازی مدارس عالی اشتغال برای مشارکت در توالی و انسجام آموزش های مهارتی، در نظر داریم این مدارس را ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی درباره دیگر اقدامات این دانشگاه گفت: ایجاد واحد کاریابی تخصصی دیگر اقدام ما است، تا حلقه واسط بین بازار و آموزش باشد. در همین راستا ۹۶ دفتر کاریابی در سطح کشور راه اندازی شده است. همچنبن از دیگر برنامه های پیش رو برنامه ریزی برای توانمندسازی مدیران از طریق دوره های کوتاه مدت است.
وی توضیح داد: تدوین سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی مهمترین برنامه دانشگاه ما است، نتیجه آمایش این بود که در سال ۱۴۰۱ هشت هزار و ۷۷۵، کدرشتهمحل داشتیم که در سال ۱۴۰۳ به چهار هزار و ۴۰۹ کدرشتهمحل رسیده است. سند آمایش دائم به روز رسانی می شود.
بلندی درباره جذب مدرسان گفت: مدرسان ما امروز برای جذب حداقل باید سه سال تجربه عملی داشته باشند.
انتهای پیام/