در مواجهه با مشکلات کسبوکار چه اقداماتی باید انجام داد؟
زمانیکه از شکایات مشتریان، مشکلات فنی و پیش نرفتن عملیات روزانه کسبوکار خود به ستوه آمدید، چه کار میکنید؟ آیا میتوانید بر ناراحتی و احساس ناامیدی خود غلبه نمایید؟ در این نوشتار در تلاش هستیم با ارائه گزارشی از اعضای YEC، به معرفی تکنیکهایی برای مقابله با شرایط دشوار در کسبوکار بپردازیم. قابل ذکر است که در شبکه کارآفرینان جوان (Young Entrepreneur Council) مجموعهای از کارآفرینان تأثیرگذار گرد هم میآیند تا منابع انحصاری را برای ایجاد برند شخصی و کسبوکار در اختیار شما قرار دهند. با پیروی از مشاورههای این گروه کسبوکار، بینشی را که برای موفقیت و توسعه کسبوکار نیاز دارید، بهدست میآورید)
به گزارش کارآفرینی پرس، زمانی که یک کارآفرین با لحظات دشوار روبهرو میشود و از کسبوکار خود کاملا خسته شده است، چه کاری باید انجام دهد؟ در ادامه به معرفی اقدامات مطرح شده توسط اعضای شبکه کارآفرینان جوان میپردازیم:
1. به خودتان گوش دهید
رویای کارآفرینانه خود را بهخاطر دارید؟ بهدست آوردن آزادی، استقلال و ساختن امپراتوری خود از جمله خواستههای شما در ابتدای راه بود. بله درست است با فشار مضاعف روبهرو هستید. غرق در مشکلات و اقدامات مهم برای رفع و انجام هستید. مهمتر از آن این است که کسبوکار شما برای بقیه از دور همانند یک قفس طلاکاری شده بهنظر میرسد. تنها راه رهایی از این فشار فزاینده این است که به خود گوش دهید. بله!! به خودتان گوش دهید. تصمیم با شماست آیا استراحت میتواند حالتان را بهتر کند؟ انجامش دهید. کسبوکار برای خدمت به شما است نه برعکس. اگر فکر میکنید که باید به سراغ چیز جدیدی بروید، حتما امتحانش کنید و به ندای قلبتان گوش دهید.
2. دلایل اساسی را در نظر بگیرید
گام مهمی که باید در زمانی که احساس میکنید از راهاندازی کسبوکار خود خسته شدهاید، در نظر گرفتن دلایل اساسی ناامیدی خود است. به این فکر کنید که آیا عملیات روزمره، جهتگیری کلی کسبوکار یا عوامل شخصی است که در نارضایتی شما نقش دارد. این دروننگری میتواند به شما در شناسایی راهحلها یا تغییرات بالقوهای که میتواند وضعیت شما را بهبود بخشد، اثربخش باشد. علاوهبراین، اخذ بازخورد از کارمندان، مشتریان یا مشاوران مورد اعتماد میتواند بینشها و دیدگاههای ارزشمندی را ارائه دهد که ممکن است برای شما محرز نباشد. با ریشهیابی بهدلایل اصلی ناامیدی خود، میتوانید تصمیمات آگاهانهتری در مورد آینده کسبوکار خود بگیرید.
3. اجازه دهید تیم شما، کنترل را در دست بگیرد
آیا دائماً بر روی تیم خود نظارت دارید، همه جزئیات را بررسی و کنترل میکنید و بهدنبال انجام وظایفی هستید که از عهده آنها بر میآید؟ وقت توقف است. جیوونا سندیفورد، مدیرعامل شرکت ملوسپیچ در این رابطه مطرح نموده است که من عادت داشتم در کارهایی که تیمم بر اجرای آنها تسلط کامل را بهدست آورده بود، نظارت داشته باشم، که نه تنها سرعت آنها را کاهش داد، بلکه باعث شد در پروژههای مهم مانند ایجاد شراکتهای کلیدی عقب بمانم. این باعث شد من احساس خستگی و فرسودگی کنم. با اعتماد به تیمم برای انجام مسئولیتهایشان، فضا را برای خود و تیمم ایجاد کردم تا پیشرفت کنند. این به بازگرداندن لذت در اداره کسبوکار کمک کرد – که بزرگترین لذت است.
4. اولویتهای خود را دوباره ارزیابی کنید
وقتی احساس میکنید که هیچ چیز درست نمیشود، هر استراتژی به بنبست میرسد، و شما در حال نابودی هستید، وقت آن است که یک قدم به عقب بردارید. بهترین تصمیمی که میتوانید در این موقعیت بگیرید، اغلب عدم تصمیمگیری است. در این شرایط، زمان ارزیابی مجدد اولویتها فرا رسیده است. از کارهای روزمره، تصمیمگیری و حل مسئله، فاصله کوتاهی داشته باشید و کاری را انجام دهید که به شما احساس آرامش بدهد. مدتی دوری از امور به شما کمک میکند دیدگاه جدیدی بهدست آورید، بنابراین بهتر میتوانید تمرکز کنید و تصمیمات کلیدی بگیرید. شما باید با خودتان صادق باشید و مشخص کنید که آیا حجم کاری و استرس مشکل اصلی است یا چیزی بزرگتر مانند از دست دادن اشتیاق برای کسبوکارتان!! هنگامیکه منبع مشکل را مشخص کردید، میتوانید تغییراتی ایجاد کنید که فرآیندها را بهبود میبخشد، عملیات را ساده میکند، تعادل کار و زندگی را بهبود میبخشد. پس هر مشکلی که ممکن است باشد، یک قدم به عقب بردارید، ارزیابی کنید و سپس استراتژی بنویسید.
5. به مربیان یا گروههای مشاوره مراجعه کنید
جستوجوی دیدگاههای خارجی از طریق مشاوره یا گروههای مشاوره میتواند ناامیدی شما را به بینشهای عملی تبدیل نماید. وقتی درگیر کارهای روزمره اداره یک کسبوکار هستید، به راحتی قضاوت شما مبهم میشود و خلاقیت شما متوقف میشود. اما با برقراری ارتباط با جامعهای که این چالشها را درک میکند، میتوانید ایدههای جدیدی را ایجاد کنید، حمایت لازم را دریافت کنید. به اشتراک گذاشتن تجربیات خود همچنین میتواند به شما کمک کند تا مشکلات رایج یا راهحلهای خلاقانهای را که ممکن است به آنها فکر نکردهاید، کشف کنید. این یک راه عالی برای یادآوری به خود است که در این سفر کارآفرینی خود تنها نیستید، که واقعاً میتواند اشتیاق و دیدگاه شما را دوباره برانگیزد.
6. برای مدت کوتاهی دور شوید
زمانی که از امور کسبوکار خود کاملا خسته شدید، یکی از موثرترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که یک قدم به عقب بردارید و به خود استراحت دهید. ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما گاهی اوقات بهترین راه برای به دست آوردن مجدد اشتیاق، قطع موقت ارتباط است. افراد در حین رشد کسبوکارشان با لحظات فرسودگی طاقتفرسایی مواجه میشوند. در آن زمانها، کنارهگیری، حتی اگر برای مدت کوتاهی، بسیار مفید است. این استراحت به شما امکان میدهد تا از نظر ذهنی و احساسی به حالت اولیه برگردید. در این مدت از فکر کردن به کسبوکار خود خودداری کنید. در فعالیتهایی شرکت کنید که باعث شادی و آرامش شما میشود. هنگامیکه برمیگردید، اغلب متوجه میشوید که دیدگاهی تازه و انرژی تازهای برای مقابله با انواع چالشها دارید.
7. کمک بخواهید و تفویض اختیار کنید
وقتی در علفهای هرز فرو میروید و احساس میکنید خیلی تحت فشار هستید، وقت آن است که کمک بخواهید. کتاب فوقالعادهای از Ari Meisel به نام «هنر کمتر انجام دادن» که در مورد یادگیری تفویض کارآمد است، به این نکته اشاره دارد. یکی از بهترین نکاتی که نویسنده کتاب به آن اشاره نموده، این است که باید بهترین فعالیتهایی را که بهطور منظم برای شرکت خود انجام میدهید، یادداشت کنید و هر سال 70 درصد از آنها را به طور کامل از لیست خود حذف کنید و به نفر بعدی واگذار کنید. اگر کل تیم شما این کار را انجام دهد، همه یک مهارت جدید یاد میگیرند و میتوانند به جلو حرکت کنند.
8. دوباره با چشمانداز خود ارتباط برقرار کنید
وقتی کاملاً از اداره کردن کسبوکار خود خسته شدید، ضروری است که مکث کرده و دوباره با دیدگاه اصلی خود ارتباط برقرار کنید. گاهی اوقات، روزمرگی باعث میشود که متوجه شوید چرا از ابتدا شروع کردهاید. به این فکر کنید که چه جنبههایی از کسبوکارتان هنوز شما را هیجانزده میکند و چه چیزی انرژی شما را میگیرد، و تفویض یا برونسپاری وظایفی را که بهخصوص برایتان استرسزا میدانید، در نظر بگیرید. همچنین برنامهریزی منظم برای استراحت و شرکت در فعالیتهایی که شما را سرزنده میکند، بسیار مهم است. به یاد داشته باشید، رفاه شما برای موفقیت کسبوکار شما حیاتی است. مراقبت از خود فقط برای شما خوب نیست. برای شرکت شما نیز خوب است.
انتهای پیام/