نمایش توانمندی‌های صنایع خلاق در رویداد ملی «مانوین»

نخستین هماورد شرکت‌های خلاق و فعالان فناوری‌های نرم و فرهنگی «مانوین» همزمان با نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۲۴ در پارک فناوری پردیس درحال برگزاری است.

به گزارش کارآفرینی پرس، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هدف از برگزاری این رویداد به همت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، ارائه تازه‌ترین دستاورد‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در زیست بوم صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و فرهنگی کشور است.

رویداد مانوین فرصت‌های مغتنم و متنوعی را برای شرکت‌ها و فعالان این حوزه فراهم آورده است که بخشی از مهم‌ترین آنها را می‌توان تعامل و هم‌افزایی میان فعالان این حوزه، شناخت نیازهاف چالش‌ها، فرصت‌ها و مواع پیش روی صنایع خلاق، شناخت نیاز‌های بالقوه مخاطبان و کسب بازخورد‌های آنان در تعاملات بدون واسطه و مستقیم دانست.

نمایشگاه یکی از بخش‌های این رویداد به شمار می‌رود که شرکت‌ها و هسته‌های خلاق این حوزه آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه‌های مختلفی، چون نوشت افزار، سبک زندگی، مد و پوشاک و سایر حوزه‌ها به مخاطبان ارائه می‌دهند.

بخش نمایشگاهی مانوین، میزبان ۲۸ غرفه از شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری سراسر کشور است که در قالب نشست‌های کسب و کار، عرضه محصولات و تعامل با مخاطبان به عرضه دستاوردها، محصولات و خدماتشان می‌پردازند.

یکی از بخش‌های افتتاحیه رویداد مانوین، امضای توافق‌نامه‌ای بین ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق با منطقه آزاد قشم بود. این توافق‌نامه با هدف هدف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و‌نرم، رونق اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع خلاق جزیره نوآور قشم توسط روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و عادل پیغامی رییس منطقه آزاد قشم امضا شد.

این نخستین توافق نامه با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به شمار می‌رود که به طور صریح و ویژه، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی در آن نقش ویژه و اختصاصی ایفا می‌کند.

رئیس منطقه آزاد قشم در نشست امضای این توافق‌نامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر نوآوری و توسعه صنایع خلاق عنوان کرد: نقش فناوری‌ای نرم عمدتاً در رویارویی با فناوری‌های سخت کم‌تر دیده شده و در دوره مدرن چه در ایران و چه در سایر کشورها، غالباً به فناوری‌های سخت پرداخته شد؛ البته معاونت علمی، از چند سال پیش به اهمیت فناوری‌های نرم بیش از پیش پی برده و گام‌های خوبی را در حمایت، ترویج و توسعه فناوری‌های نرم آغاز کرده است.

عادل پیغامی، با تأکید بر اهمیت فناوری‌های نرم و توجه به جایگاه صنایع خلاق در دنیای امروز گفت: دنیای امروز به سوی بی وزن شدن حرکت می‌کند و عمده تکیه دنیای توسعه یافته امروز بر فناوری‌های نرم و فرهنگی است.

وی ادامه داد: فراموش کرده ایم که در توسعه و تجاری سازی فناوری‌های سخت، بیش از هرچیز به فناوری‌های نرم نیاز داریم و بدون این فناوری‌ها، تجاری‌سازی، ترویج، کاربردی‌سازی، بازارسازی و توسعه فناوری‌های سخت ممکن نیست، بنابراین، به همان اندازه که به توسعه فناوری‌های سخت توجه داریم، باید به فناوری‌های نرم نیز توجه داشته باشیم و این دو بال نوآوری یعنی فناوری‌های سخت و نرم، هماهنگ و هم‌گام یکدیگر حرکت می‌کنند.

پیغامی با اشاره به ظرفیت جزیره قشم به عنوان یک جزیره خلاق و نوآور گفت: جغرافیا، تاریخ، تمدن و ظرفیت انسانی و باستانی جزیره قشم یک گنجینه نرم و فرهنگی است و به عنوان ظرفیت تمدنی منحصر به فرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است با کمک توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، شکوفا شده و مفهوم جزیره نوآور را تحقق می‌بخشد.

رئیس منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این توافق نامه کمک می‌کند تا در همه حوزه‌های ظرفیت دار و زنجیره‌های ارزش اقتصاد، نقش صنایع خلاق، فناوری‌های نرم و فرهنگی جزیره نوآور قشم، توجه شود.

در ادامه نخستین روز از رویداد مانوین از پیشکسوتان و برترین فعالان حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، که نقشی اثرگذار در توسعه زیست‌بوم و ترویج این حوزه ایفا کرده‌اند قدردانی شدند.

رویداد ملی صنایع خلاق با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، رییس منطقه آزاد قشم، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، افتتاح شد.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
معاونت علمیصدا و سیما

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا