آشنایی با پیشرانهای موثر بر توسعه کارآفرینی در ایران: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
پارکهای علم و فناوری به عنوان نهادی اجتماعی- اقتصادی- فناوری موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغالزایی تخصصی برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و موسسات پژوهشی که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند، تاسیس می شوند. در این راستا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران وابسته به دانشگاه تهران براساس مجوز شماره ۶۱۸۵/ و مورخ 1384/05/02 شورای گسترش آموزش عالی تاسیس و مطابق مفاد این اساسنامه، مصوبات هیات امنا و قوانین، ضوابط و مقررات مربوطه اداره می شود.
به گزارش کارآفرینی پرس، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، زیست بومی برای نوآوری و کارآفرینی است که با تدوین و پیاده سازی زنجیره ارزشی خلق ثروت از صاحبان ایده، افراد با استعداد و بلندهمت، صاحبان کسب وکارهای فناور و دانش بنیان حمایت می کند تا مسئله های شناسایی شده و ایده های ارائه شده از سوی مخاطبان به یک کسب وکار فناورانه تبدیل شده و مسیر رشد و توسعه را طی کند و بدین ترتیب ارزش آفرینی و خلق ثروت محقق می شود.
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ عرصه را برای نقش آفرینی کامل و فراوان دانش و فناوری پیشرفته فراهم آورده و حرکت به سوی توسعه پایدار و تحقق اقتصاد دانش بنیان را سرعت می بخشد و این منافع زیادی را برای کشور به ارمغان می آورد.
چشم انداز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- راهبری زنجیره ارزش کارآفرینی مبتنی بر دانش
- خلق زیست بوم نوآوری در چارچوب پلتفرم آموزش-پژوهش نوآوری دانشگاه تهران جهت تسریع در توسعه اقتصاد دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران
مأموریت
- حمایت از تجاری سازی نوآوری های دانش بنیان با بهره گیری از شبکه فناوری و زیست بوم نوآوری/کارآفرینی دانشگاه تهران
اهداف پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عبارتند از:
- توانمندسازی اقتصادی و افزایش رقابت پذیری واحدهای فناور در کلیه حوزه های علمی و فناوری دانشگاه تهران
- توسعه کارآفرینی و حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور نوپا و نوآور در کلیه حوزه های علمی و فناوری دانشگاه تهران
- توسعه فناوری و نوآوری و حمایت از ایجاد و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان
- تجاری سازی نتایج تحقیقات و ثروت آفرینی مبتنی بر علم و فناوری
- تحقق ارتباط مراکز علمی و پژوهشی با بخش های اقتصادی جامعه
- انتقال و جذب دانش فنی و سرمایه های داخلی و بین المللی
وظایف و اختیارات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عبارتند از:
- جذب و پذیرش واحدهای فناور همسو با زمینه فعالیت پارک و نظارت و ارزیابی فعالیت آن ها
- ارائه خدمات و مشاوره های مورد نیاز واحدهای فناور
- کمک به افزایش حضور و مشارکت تخصصی واحدهای فناور در سطح ملی و بین المللی
- حمایت مالی و ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه فناوری و جذب سرمایه در واحدهای فناور
- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه دولتی و غیردولتی در پارک
- جذب و سازماندهی توانایی ها و امکانات موجود در منطقه در راستای ماموریت و اهداف پارک
- ایجاد زمینه لازم برای فعالیت مشترک بین واحدهای فناور داخلی و خارجی
- ایجاد زمینه مناسب جهت حضور و همکاری واحدهای فناور خارجی در پارک
برنامه های آتی پارک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدامات متنوع دیگری را نیز جهت اجرا در سال آتی با شرح ذیل برنامه ریزی نموده است:
- راه اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه تهران
- راه اندازی سامانه مجازی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- دبیرخانه جایزه بین المللی فناری ونوآوری یونسکو
- ایجاد آزمایشگاه ۵G و IoT بر اساس تفاهم نامه سه جانبه معاونت علمی، همراه اول و پارک (نخستین بار در سطح خاورمیانه)
- جهت دهی به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی شدن
- توسعه مراکز رشد صادراتی
- توسعه روابط با مناطق آزاد تجاری کشور به منظور توسعه اکوسیستم فناوری و رشد شرکت های دانش بنیان و فناور
- ایجاد شبکه فن بازار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و بخش توسعه بازار
- و…
شعب
۱ | دانشکده فناوری کشاورزی(ابوریحان) |
۲ | دانشکده فنی فومن |
۳ | پردیس بین المللی کیش |
۴ | دانشکدگان فارابی |
۵ | دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی |
۶ | موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران |
۷ | بسیج دانشجویی دانشگاه تهران( فخری زاده) |
۸ | مرکز نوآوری شهید نوروزی ( کوی دانشگاه) |
۹ | مرکز نوآوری جغرافیا |
۱۰ | مرکز نوآوری و فناوری ورزشی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی |
۱۱ | پردیس البرز |
۱۲ | دانشکده محیط زیست |
۱۳ | دانشکدگان علوم |
۱۴ | دانشکده معارف و اندیشه اسلامی |
۱۵ | پردیس بین المللی کاسپین (دانشکده کاسپین) |
۱۶ | پردیس بین المللی ارس |
۱۷ | دانشکده تجارت و مالیه |
نواحی نوآوری
محدوده ای که برای جذب افراد کارآفرین، با استعداد، مشاغل دانشبنیان و سرمایهگذاریها طراحی شده است که با توسعه و ترکیب مجموعهای از داراییهای زیربنایی، نهادی، علمی، فناوری، آموزشی و اجتماعی آنها به همراه ارائه خدمات با ارزش افزوده، میتوان به نتایجی همچون توسعه اقتصادی و رفاه پایدار برای جامعه رسید.
تراکم بالای اماکن، حمل و نقل عمومی مناسب، حضور استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و فناور و تلفیق محیط کار و زندگی در کنار هم، از جمله خصوصیاتی است که برای نواحی نوآوری برشمرده شده است.
یک ناحیه نوآور باید در منطقهای باشد که امکان دسترسی به فارغالتحصیلان دانشگاهی را تسهیل کرده و امکان تجمع سرمایههای خرد و کلان را برای نزدیک کردن فاصله ارائه ایده تا تولید محصول نهایی داشته باشد. به این ترتیب ایدههای نو در کنار سرمایههای ریسک پذیر قرار میگیرند که این امر میتواند به رشد و گسترش نوآوری و فناوری منجر شود. همچنین شرکتها و استارتاپها نه تنها از تولید علم در دانشگاهها تغذیه میکنند بلکه از نیروی انسانی توانمند تربیت شده در دانشگاههای کشور نیز استفاده میکنند.
بازیگران ناحیه نوآوری
- نهاد مدیریت ناحیه نوآوری
- استعدادها، کارآفرینان و استارت آپ ها
- مؤسسات لنگر، نظیر بیمارستانها، شرکتهای بزرگ صنعتی و البته بیش از همه دانشگاهها
- پرورشدهندگان نوآوری، شامل کسب وکارهایی میشوند که فعالیت اصلی آنها ارائه خدمات به کارآفرینان، فناوران و استارتآپهاست.
- شرکتهای توانمند
- دولت و بخش عمومی (ملی، منطقهای و محلی)
ویژگی نواحی نوآوری
مکانی: استقرار در میان بافت شهری و آمیختگی با فرهنگ شهری از مهمترین ویژگیهای ناحیه نوآوری است. این نواحی از اماکن چندمنظوره متراکم با کاربردهایی چون اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی، فرهنگی و غیره برخوردارند.
اکوسیستم نوآوری: محیط ناحیه نوآوری مشوق حضور و فعالیت بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری، به خصوص استعدادها و استارتآپ هاست، چرا که فرصتهای همجواری و تلاقی بازیگران برای ظهور ایده و شکلگیری نوآوری در این محیط به وفور یافت میشود.
داراییهای ناحیه نوآوری: شامل ۳ دسته میباشد: دسته اول داراییهای شبکهای، مواردی که به ایجاد شبکه و فرصت تضارب آرا و همکاری میانجامد، مانند جلسات هماندیشی و رویدادهای فناورانه، دسته دوم داراییهای اقتصادی شامل عناصر مولد، مانند شرکتها، دانشگاهها و دسته سوم داراییهای فیزیکی و زیرساختها شامل اماکن عمومی و خصوصی، مانند فضاهای کار اشتراکی، امکانات آزمایشگاهی مشترک، فضاهای ساخت و فضاهای تولیدی است.
کارکردهای نواحی نوآوری
- ارتقای اقتصاد شهری
- جذب استعدادها و کارآفرینان
- تحریک و تسهیل نوآوری باز
- ریسکزدایی و تسهیل راهاندازی کسب وکارهای نوآورانه
- بینالمللی سازی بازیگران
- مکانسازی با هدف توسعه نوآوری
- تأمین مالی استارتآپ ها و کسب وکارهای نوپا
ناحیه نوآوری تهران
این ناحیه پررنگترین سطح تجمع کارآفرینان،شرکتهای دانشبنیان و حضور سرمایهگذاران را در قلب شهر تهران ایجاد مینماید. پیشران اصلی در این ناحیه، دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران میباشد که سعی مینماید با حضور بازیگران اصلی زیستبوم فناوری و نوآوری کشور و اداره شهر تهران،نظیر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری ، وزارت عتف و استانداری و شهرداری شهر تهران با شبکهسازی و تمرکز بر ویژگی های مطلوب شهرنشینی و با مشارکتهای اجتماعی ، فضایی پرجنب و جوش را برای ساکنین آن فراهم نماید.
ناحیه نوآوری تهران پاسخ به نیاز نسل کنونی و آتی شهروندان شهر تهران خواهد بود که علاوه بر توسعه و رونق کسب و کار بتوانند زندگی شهروندی مناسبی داشته باشند.
در ناحیه نوآوری تهران، دانشگاه تهران به عنوان مرجع و مهد حضور نخبگان علمی و پژوهشی کشور و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به عنوان محل حضور کارآفرینان و نوآوران از افراد صاحب ایده تا شرکتهای نوپا، متوسط، شرکتهای بزرگ،کارفرمایی و تمامی سرمایهگذاران در کنار مجریان اداره شهر تهران سعی خواهند نمود با ارائه امکانات و خدمات تخصصی، زندگی پایدار، سبز و هوشمند را به شهروندان این ناحیه ارائه نمایند.
زندگی پایدار: زندگی پایدار شیوهای از زندگی است که شامل کاهش استفاده فردی از منابع زمین، به حداقل رساندن ضایعات و تکیه بر منابع تجدیدپذیر انرژی میباشد و نشان میدهد انتخاب سبک زندگی ما، چگونه بر دنیای اطرافمان تأثیر میگذارد که رابطهای مستقیم بین محیط زیست، اقتصاد و جامعه را برقرار مینماید.
زندگی سبز: در زندگی سبز تلاش خواهد شد با مدیریت در سه بخش آب، انرژی و پسماند، بهرهوری و استفاده از منابع برای شهروندان حال و آتی شهر مدیریت شود.
زندگی هوشمند: در زندگی هوشمند با استفاده از خدمات هوشمند برای شهروندان نظیر سلامت هوشمند، حمل و نقل هوشمند و تولید هوشمند و غیره سعی خواهد شد علاوه بر استفاده شهروندان از فناوریهای روز، شهر تهران از یک شهر معمولی به یک شهر هوشمند تبدیل شود.
برای آشنایی با پیشرانهای موثر بر توسعه کارآفرینی در ایران اینجا را کلیک کنید.
برای آشنایی با تاثیرگذاران دیگر، اینجا را کلیک کنید.
انتهای پیام/