دومین همایش ملی کشاورزی دانش‌بنیان برگزار شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دومین همایش ملی کشاورزی دانش‌بنیان استان قزوین در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، بخش کشاورزی از یک سو مسئولیت مهم امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد و بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر با چالش‌های جدی نظیر کمبود آب و تغییرات اقلیمی روبروست. ارتقای سطح دانش در بخش کشاورزی می‌تواند علاوه بر کمک به غلبه بر چالش‌های این بخش، به افزایش نقش آن در اقتصاد و اشتغال و تولید پایدار منجر خواهد شد. با این هدف، دومین همایش ملی کشاورزی دانش بنیان استان قزوین در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در معرفی این همایش آمده است: همایش کشاورزی دانش بنیان به دنبال فراهم سازی بستری برای تبادل تجربیات موفق شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزان پیشرو و پژوهشگران و دانشگاهیان برنامه ریزی شده است.

در این همایش خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به سخنرانی پرداخت و گفت: دستیابی به خودکفایی در محصولات راهبردی کشاورزی نیازمند استفاده از دانش و فناوری در این بخش است. با حرکت در مسیر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی می‌توان به تولید بیشتر محصولات کشاورزی و پایداری تولید دست یافت. 

وی افزود: باید بستر لازم برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به منظور ورود به شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود. مزارع نوآور بهره‌ور بایستی در استان قزوین ایجاد و تقویت شود و این استان ظرفیت ایجاد ۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور را دارد که با همکاری جهاد کشاورزی، دانشگاه بین المللی امام (ره) و پارک علم و فن آوری و مرکز تحقیقات میتوان به این مهم دست یافت تا بتوان چهره بخش کشاورزی استان را تغییر داد.

از جمله بخش‌های دیگر همایش برگزاری نشست‌های تخصصی بود؛ بهره وری خاک و آب وکشاورزی کم‌آب‌بر، زیست بوم کشاورزی پایدار، صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش کشاورزی و هوشمندسازی کشاورزی از مهم‌ترین محورهای این همایش بوده است.

در نشست تخصصی بهره‌وری خاک، آب و کشاورزی کم‌آب‌بر هادی اسدی رحمانی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: استفاده از لایه‌های تناسب اراضی و نیاز آبی گیاهان به همراه مدیریت علمی توزیع و مصرف کود می‌تواند راه حلی برای رفع چالش‌های خاک در دشت قزوین و راهکاری برای مدیریت پایدار خاک در این دشت باشد.

با توجه به اهمیت موضوع آب و کشاورزی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، و رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان قزوین دیگر مسئولانی بودند که در این همایش شرکت داشتند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا