سوال «محمدعلی نژادیان» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی چه خبر است؟/ حداقل به قانون خود تمکین کنید!

نژادیان: در سال 1402 با توضیحاتی که به جناب آقای «دکتر امیر سیاح» رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسبوکار ارائه شد و در ادامه با پیگیریهای پرقدرت ایشان، بالاخره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز کانونهای آگهی و تبلیغات به درگاه ملی مجوزهای کشور پیوست. اما همچنان ابهامها و تناقضهای غیرقابل درکی وجود دارد.
محمدعلی نژادیان مدیرمسئول کارآفرینیپرس در یادداشتی نوشت: مهمترین تناقض آشکار این است که در شرایط اخذ مجوز برای کانون آگهی و تبلیغات در درگاه ملی مجوزها، «آزمون» اجبار نیست (برای مطالعه جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید). اما، در خصوص مجوزهایی که قبل از تاریخ پیوستن به درگاه ملی مجوزها از طریق سامانه جامع رسانههای کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است (بر خلاف این که نوشته شده آزمون اختیاری است) ولی پروندهها بهدلیل عدم انجام آزمون دست نگهداشته شده و به کمیته برای صدور مجوزها ارسال نمیشود. این موضوع در صورتی است که مهر 1402 اینجانب در خصوص یک پرونده با کارشناس مربوطه صحبت کرده بودم و ایشان فرمودند آزمون نیاز نیست. اما، بعد از 5 ماه و پیگیری مجدد، وی اعلام کرد که آزمون اجباری است (در صورتی که هیچ اطلاعرسانی در این خصوص به متقاضیان نشده است). همچنین شرط دوم اعلام شده کسب نمره بالای 15 است. قابل ذکر است در خصوص این تناقض، کارشناس مربوطه فرمودند کسانی که از ما مجوز میگیرند «تخصصی» است و این یعنی درگاه ملی مجوزها «غیرتخصصی» است!

قابل ذکر است که وبسایت اولیه برای درخواست مجوز کانون آگهی و تبلیغات به نشانی e-tablighat.farhang.gov.ir ایراد دارد و لینک رمز ارسال نمیشود. البته تا تیرماه 1402 نیز همین مشکل را داشت این موضوع بنده را به این نتیجه میرساند که احتمالا نمیخواهند و از قصد وبسایت را درست نمیکنند.
همچنین وبسایت جدید e-tablighat.ir نیز که بیش از یک سال است که راهاندازی شده، نوشته: (سامانه در حال توسعه میباشد، از صبوری شما سپاسگزاریم).

البته بعد از مدتی متوجه شدیم که یک لینک در داخل سامانه جامع رسانههای کشور e-rasaneh.ir قرار دادهاند که بهصورت عمومی قابل رویت نباشد و از این طریق به همان وبسایت بالا که برای عموم در دسترس نیست (e-tablighat.ir) متصل میشود که میتوان این برداشت را کرد که این کار انجام شده است تا هر شهروندی نتواند درخواست کانون آگهی و تبلیغات بدهد.
قانون دیگر این است که کلیه موضوعات اساسنامه باید حذف شود و در محل کانون فعالیت دیگری نباید انجام شود و فقط باید موضوع کانون باشد که این هم باتوجه به وضعیت فعلی کشور (گرانیها، تورم و هزینهها) از لحاظ عقلی غیرموجه است و اگر اصرار به این موضوع هست از طریق دیوان عدالت اداری قابل پیگیری است.
در خصوص رتبهبندی در خبری که قبلا ایرنا (برای مطالعه اینجا را کلیک کنید) منتشر کرده است، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، آقای عباس محمدیان در این خبر استناد کردهاند به بند الف ماده 5 برنامه توسعه ششم که برای ارتقا و جلوگیری از انحصار باید کانونها رتبهبندی شوند. اما نکته اینجاست که با این روش فعلی دقیقا همین رتبهبندی باعث انحصار میشود و نه ضد انحصار، زیرا تازه تاسیسان توان رقابت با قدیمیها را ندارند و بر اساس این رتبهبندی میتوانند از شهرداری تابلو بگیرند. همچنین برداشت اینجانب این است که اصلا متن ماده 5 ربطی به انجام رتبهبندی کانونها ندارد چون نوشته «واحدهای تحت تولیت» در صورتی که کانون یک واحد خصوصی است.
متن ماده ٥:
- به موجب بند “الف” ماده (۵) قانون برنامه ششم توسعه مقرر است “دستگاههای اجرایی برای محور قرار دادن رشد بهرهوری در اقتصاد ضمن اجرایی نمودن چرخه مدیریت بهرهوری در مجموعه تمهیدات لازم برای عملیاتی نمودن این چرخه در واحدهای تحت تولیت خود با هماهنگی سازمان ملی بهرهوری ایران فراهم نموده و گزارش سالانه را به آن سازمان ارائه نمایند” بر همین اساس، راهنمای اجرایی بند “الف” ماده (۵) قانون برنامه ششم توسعه کشور در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۹۷ از سوی رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ شد. در این راهنمای اجرایی، ضمن تشریح تکالیف قانونی و تبیین مدل مفهومی و اجرایی چرخه مدیریت بهرهوری در دستگاههای اجرایی، نحوه استقرار این چرخه در ۱۰ گام ارائه شده است.
همچنین در خبری با عنوان «طرح رتبهبندی کانونهای آگهی و تبلیغاتی اجرا میشود» در وبسایت وزارتخانه نوشته شده است:
«دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با هدف ارتقای فعالیتهای حرفهای کانونهای آگهی و تبلیغاتی، عدالت شغلی و جلوگیری از انحصار بازار کار تبلیغات، طرح رتبهبندی کانونهای آگهی و تبلیغاتی ایران را با مشارکت انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی در این دفتر اجرا میکند (برای مطالعه خبر اینجا را کلیک کنید).»
قابل ذکر است که در تاریخ اول آبان 1402 و 8 اسفند 1402 درگاه ملی مجوزها بهطور خودکار مجوزهایی (495 فقره) که برای کانون آگهی و تبلیغات از طریق درگاه ملی مجوزها درخواست داده شده بود، بهدلیل عدم صدور مجوز در وقت مقرر بهصورت خودکار صادر کرده است (برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید) ولی کسانی که از قبل از طریق سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست دادهاند (قبل از پیوستن وزارتخانه به درگاه ملی مجوزها) همچنان بهدلایل غیرمنطقی پروندههای آنها بدون اقدام شده است.
در نهایت از جناب آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ ارشاد اسلامی، تقاضا دارد، دلایل این اتفاقات رسانهای شود تا ابهامات برطرف شود.
انتهای پیام/