وضعیت زیرساخت‌ها برای حضور استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه چگونه است؟

تحلیلگر مالی با تأکید بر اینکه وظیفه بازار سرمایه در قبال حضور و ورود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کردن زیرساخت‌هایی اساسی در جهت سرمایه‌گذاری بهینه است، گفت: متأسفانه تاکنون در کلیت بازار سرمایه و در مورد خیلی از صنایع و شرکت‌ها، این زیرساخت‌ها هنوز فراهم نشده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا؛ به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، استارتاپ‌ها درصورت ورود به بورس می‌توانند تحولات مالی بسیار خوبی برای این بازار به همراه داشته باشد.در واقع حضور شرکت‌های استارتاپی در بورس فرصتی استثنایی برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت است؛ موضوعی که تا کنون نادیده گرفته شده و کمتر از این فرصت استفاده شده است.

در همین رابطه هلن عصمت پناه مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت:‌ قطعا هدف از حضور و ورود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه انتفاع دو طرفه می‌باشد، اما وظیفه بازار سرمایه نیز در قبال آن فراهم کردن زیرساخت‌هایی اساسی در جهت سرمایه‌گذاری بهینه است که متأسفانه تاکنون در کلیت بازار سرمایه و در مورد خیلی از صنایع و شرکت‌ها و خیلی از قوانین، این زیرساخت‌ها هنوز بهینه نشده است.

عصمت پناه ادامه داد:‌با توجه به اینکه درصد بالایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تولید فعال هستند و شرایط اقتصادی کشور این نوع شرکت‌ها را که از لحاظ سیستم حسابداری و مدیریتی سخت‌ترین نوع کسب و کار فعال در بازار کار هستند، در تنگنا قرار داده، لذا باز هم نیاز به بهبود زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اقتصادی مؤثر بر این شرکت‌ها بیشتر از پیش مشاهده می‌شود، همچنین وظیفه تأمین مالی طرح‌های مبتنی بر دانش در بحث تولید و صنعت در بازار سرمایه باید منجر به افزایش بهره‌وری و نیز ایجاد اشتغال در کشور شود که باز هم متأسفانه مشکلات فراوانی در زیرساخت‌های اکثر شرکت‌ها در بحث بهره‌وری به ویژه در شرایط تورم کشور وجود دارد و تا زمانی که ابتدا این زیرساخت‌ها بهبود نیابد و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، انتفاع هر دو طرف ممکن است با چالش مواجه شود.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف رشد رونق بازار سرمایه و تقویت اقتصاد مولد

مدرس دانشگاه گفت:‌هرچند ورود این شرکت‌ها با هدف رشد رونق بازار سرمایه و تقویت اقتصاد مولد و اشتغال زایی تعریف شده است، اما باید بدانیم بازار سرمایه ایران هم اکنون نیز دارای شرکت‌های پر رونق و بزرگ می‌باشد که به دلیل تصمیمات و دخالت‌های اشتباه دچار چالش شده‌اند و تا زمانی که عدم حمایت از طرف سیاست‌گذار در قبال بازار سرمایه تداوم داشته باشد،‌تر و خشک را با هم خواهد سوزاند.

تحلیلگر مالی با تأکید بر اینکه باید در نظر گرفت حساسیت این شرکت‌ها و نیاز به حمایت آنها بسیار اهمیت دارد، گفت:‌ شرکت‌های دانش بنیان با ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و توسعه صنایع نوپا، موجب ایجاد شغل برای جوانان و افراد با استعداد می‌شوند. این شرکت‌ها با توسعه فن‌آوری و ارتقاء صنایع مختلف، به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری کمک می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان اغلب با تمرکز بر پایداری و استفاده بهینه از منابع، تأثیر محیطی مثبتی دارند؛ لذا اگر قرار باشد در راستای انتفاع به بازار ورود کنند باید کمکی باشد در پر رنگ کردن و تقویت آنها …

بورس می‌تواند کمکی به تأمین مالی باشد؟!

وی تصریح کرد: کلیت هدف این شرکت‌ها، رونق اقتصاد و تکنولوژی مدرن است، اما کلیت آن نیاز به تأءمین مالی دارد که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور باید سنجید آیا دولت توان حمایتی یا برنامه حمایتی کاملی در این خصوص برای این شرکت‌ها دارد یا خیر! و آیا بورس می‌تواند کمکی به این تأمین مالی باشد؟!

عصمت پناه گفت:‌اگر هدف این است که با ورود این شرکت‌ها به بورس، ورود به فضای واقعی اقتصاد برای آنها شکل بگیرد، باید ابتدا بررسی کرد آیا وضعیت اقتصاد حاکم بر کشور ما در شرایط سلامت به سر می‌برد یا خیر؟! و آیا در مورد بقیه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه هم تاکنون فضای واقعی اقتصاد باعث انتفاع آنها شده یا برعکس، بورس ایران آیینه تمام نمای اقتصاد ایران است.

وی تصریح کرد:‌ همچنین ورود این شرکت‌ها به بورس باید باعث شفافیت در بخش عملکرد و وضعیت شرکت‌ها شود که متأسفانه بزرگ‌ترین چالش بورس ایران در حال حاضر عدم شفافیت است.

چالش شرکت‌های فعال در بورس ایران

به گفته این تحلیلگر مالی؛ شرکت‌های فعال در بورس ایران در حجم فروش خود دچار چالش شده‌اند که این را به طور واضح در صورت‌های مالی مشاهده می کنید. اگر قرار باشد شرکت‌های دانش بنیان با هدف ایده و نوآوری شکل تازه‌ای به بازار بدهند شرایط تأمین مالی و مدیریت آنها سخت‌تر می‌باشد و نیاز به حمایت جدی دارند تا بتوانند برای بورس ایران هم انتفاع ایجاد کنند.

مدرس دانشگاه تاکید کرد:‌ یکی از مهمترین نیاز‌های موجود بورس ایران ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه‌است تا به این واسطه به تقویت بازار کمک کنند، اما قبل از ورود آن نیاز به ایجاد زیرساخت‌های اساسی و حمایت دولت از کلیت بورس ایران می باشد. 

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا