۷ نکته مهم در نحوه تعامل با مشتری

در عصری که رقابت در عرصه کسب‌وکار به اوج خود رسیده، یکی از کلیدهای موفقیت، برقراری ارتباط موثر با مشتریان است. این تعامل، فراتر از یک مکالمه ساده یا معامله گذرا و تجربه‌ای دلنشین برای مشتری خواهد بود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از هفته‌نامه شنبه، هر لحظه از تعامل با مشتری، فرصتی است برای ساختن یک پل محکم بین نیازهای آن‌ها و راه‌حل‌هایی که ما ارائه می‌دهیم. در ادامه برای کشف و یادگیری روش برخورد با مشتری قدم به ۷ مسیر می‌گذاریم. جایی‌ که هر کلمه نه فقط دانشی را به ارمغان می‌آورد، بلکه یک گام به سوی تعالی در عرصه تعامل با مشتریان است. با مطالعه این مطلب تجربه بهتری از تعاملاتتان با مشتری ایجاد کنید.

یکی از مهم‌‌ترین نکات در نحوه تعامل با مشتریان، ارتباط در سطح انسانی است. زمانی‌که مشتریان با شما تماس می‌گیرند که کمک می‌خواهند. بدترین کار در این زمان، شنیدن پیام آماده سازمانی است. یادتان باشد که زبان رسمی برای ارتباط در بعضی کانال‌ها مثل اینستاگرام و غیر‌صمیمی خواهد بود. باید در زمان حل مشکل مشتری، لحن خود را حفظ کنید. زمانی‌که مشکل برطرف شد یا مخاطب برای اشتراک گذاشتن بازخورد مثبت تماس گرفت، راحت باشید. در این زمان از زبان محاوره‌ای بدون غلط املایی استفاده کنید.

همان‌طور که حسین طاهری بیزینس مستر در سمینارهایش اشاره دارد، قدرت در کسب‌وکار یعنی خلاقیت و برخورد درست و اصولی با مشتری. برای مثال در توییتر لزومی ندارد از پاسخ دادن با هشتگ یا GIF خجالت بکشید. شما ربات نیستید که از یک الگو برای تعاملاتتان استفاده کنید. سعی کنید در شبکه‌های مجازی، ایموجی به کار ببرید. همین تماس‌های کوچک، باعث علاقه‌مندی مشتریان و حفظ ارتباط هیجان‌انگیز بین شما خواهد شد.

زمانی‌که صحبت از رضایت مشتری می‌شود، نقش صحبت صمیمانه مطرح خواهد شد. برای افزایش اعتماد و جذب مشتری بهتر است شوخی‌های معقولانه‌ای را چاشنی کارتان کنید. احساس صمیمیت بین مشتریان و شما باعث دوام و پایداری این رابطه خواهد شد. توجه داشته باشید که از شوخی‌های خارج از چارچوب ادب استفاده نکنید.  نه آن‌قدر احساس صمیمیت مطلوب است و نه القای حس غریبه بودن.

این اصل توضیح جمله‌ معروف «با دیگران همان‌طور برخورد کن که دوست داری با تو برخورد شود!» است. احتمالا جمله بالا کمی گنگ به نظر می‌رسد، اجازه بدهید بیشتر درباره این موضوع حرف بزنیم. یادتان باشد تک تک تعاملات شما با مشتریان در راستای همدلی و حل مشکلات باید به‌صورت حرفه‌ای و محترمانه انجام بگیرد. به عنوان مثال تشکر از مشتریانتان را از یاد نبرید. اگر با اختلال یا مشکلی مواجه هستید، از صبر آن‌ها تشکر کنید. یا در زمان خرید مجدد یا تمدید خدمات به‌ دلیل وفاداریشان با بیانی محترمانه خوشحالی خود را بروز دهید.

در زمان پاسخگویی به مشکلات و شکایات صبور باشید. از کلماتی همچون متاسفم استفاده کنید. اگر مشتری تجربه خوشایندی داشته باشد، بیشتر خرید می‌کند و در نهایت به مشتری وفادار شما تبدیل می‌شود. بهتر است سهم خود را در مهربانی و احترام به نحو احسن انجام دهید تا خاطره خوبی را برای مخاطبان رقم بزنید.

برای جلب رضایت مشتری، او را خوشحال کنید. حتما می‌پرسید چگونه؟ اطمینان یابید که به‌صورت دوره‌ای برای سوپرایز کردن مشتریانتان زمان می‌گذارید. لزوما نیازی نیست که به آن‌ها هدیه‌ دهید. بعضی مواقع با یک نامه تشکر، هدیه‌ای تبلیغاتی یا مخاطب قرار دادن در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید حسن نیت خود را به مشتریانتان ابراز کنید. به یاد داشته باشید که ارتباط احساسی عامل بسیار موثر برای افزایش وفاداری مشتریان است.

انتقاد پذیر بودن مشتری را نسبت به توجه، احترام و ارزش خود آگاه می‌کند. همچنین پیشنهادات ممکن است سودمند باشند و به سکوی پرتابی برای موفقیت بیشتر تبدیل شوند. علاوه‌بر این، سبب ایجاد حس صمیمیت نیز خواهند شد. زمانی‌که مخاطبی از محصول یا خدمات شما شکایت می‌کند، به او بی‌محلی نکنید. در اکثر مواقع بهترین کار عذرخواهی است؛ حتی اگر مقصر نیستید. پس از عذرخواهی علت را به‌صورت کامل برای مشتری توضیح دهید تا مسئله حل شود.

یکی از موارد بسیار حائز اهمیت در زمان تعامل با مشتری، توجه کامل به اوست. حتما شما هم فروشنده‌هایی را دیده‌اید که در زمان ورود مشتری در حال بازی با گوشی هستند و دیر جواب می‌دهند. طبیعی است که مشتری خارج می‌شود و خریدش را از مغازه بعدی انجام می‌دهد. این مثال برای یک کسب‌وکار کوچک است. تصور کنید برای یک برند مطرح و بزرگ چه اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که با بروز هر مشکل یا سوال، تماس روی حالت انتظار رفته است. این موضوع چند حالت به بار می‌آورد. مخاطب گوشی را قطع می‌کند، از شما ناامید می‌شود یا از رقیبتان کمک می‌خواهد. بهتر است به جای منتظر گذاشتن مشتری، از استراتژی‌های متفاوتی کمک بگیرید.

برای مشتری توضیح دهید که چرا باید منتظر بماند. زمانی‌که علت برای افراد مشخص شود، ارتباط بهتری بینتان برقرار می‌شود. یا اطلاعات تماس آن‌ها را گرفته و در اسرع وقت با آن‌ها تماس بگیرید. این کار نشان می‌دهد که شما واقعا قصد کمک داشته‌اید. در آخر نیز به بررسی مدت زمان انتظار مشتری بپردازید. یادتان باشد مشتری نباید منتظر بماند.

هر تعامل با مشتری، فرصتی است برای ایجاد یک تأثیر مثبت و ماندگار. با هر تعامل، تصویری از برند خود در ذهن مشتری می‌سازیم؛ اعتماد، احترام و حرفه‌ای‌گری. در این مسیر، هر گام کوچک، از یک لبخند گرفته تا یک پاسخ دقیق، سنگ‌بنایی برای رابطه‌ای پایدار و رضایت‌بخش با مشتریان می‌شود. پس، هر برخورد با مشتری را به عنوان یک فرصت برای نشان دادن بهترین چهره کسب‌وکار خود ببینیم و در آن بدرخشیم.

دکتر حسین طاهری بیزینس مستر و بیزینس کوچ، پژوهشگری مرجع در حوزه اقتصاد رفتاری و کارآفرینی به‌شمار می‌رود. در طی ۲۰ سال گذشته او به بیش از ۸۰۰۰ مدیر در حوزه ارتقا کسب‌وکارشان کمک قابل توجهی کرده است. دوره‌های مختلفی برای توسعه فردی و کسب‌و‌کار وجود دارد که افراد به شما در مسیر پیشرفت یاری می‌رسانند. شما م‌توانید بهترین روش‌های برخورد با مشتری را با آموزش‌های حسین طاهری در سایت hosseintaheri.ir بخوانید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
هفته نامه شنبه

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا