اثر هلیوتروپیک چیست؟/ قدرت اصالت فردی و گسترش مهربانی به همه افرادی که در مسیر شما قرار می‌گیرند

آیا تا به حال این جمله را شنیده‌اید که برخی افراد هنگام ورود، اتاق را نورانی می‌کنند؟ همان‌طور که معلوم است، این موضوع فقط با یک واژه قابل توصیف است! این واژه “اثر هلیوتروپیک” نامیده می‌شود و هنگامی که تمرین شود و افراد بر آن مسلط شوند، می‌تواند کلید دستیابی به کسب‌وکار بهتر و زندگی روشن‌تر و روابط بهتر باشد.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، دکتر هری کوهن در کتاب جدید خود به نام؛ “خورشید باش، نه نمک” اثر هلیوتروپیک را در تجارت به کار می‌برد.

پروفسور کیم کامرون، پروفسور دانشگاه میشیگان، در کتاب «پنج کلید شکوفایی در زمان‌های تلاش»، تأثیر هلیوتروپیک را این‌گونه تعریف می‌کند: «تمایل در تمام سیستم‌های زنده به چیزی که زندگی می‌بخشد و دوری از چیزی که زندگی را تحلیل می‌برد در واقع به سمت انرژی مثبت و دوری از انرژی منفی. ” همانطور که گیاهان به نور روی می آورند، مردم نیز به نوعی این کار را انجام می‌دهند.

دکتر هری کوهن، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه میشیگان، روان‌شناس و مربی اجرایی، با یک جمله آن را ساده تر کرد: «خورشید باش، نه نمک»، شعاری که عنوان کتاب جدید او شد.

اجرای آن به اندازه کافی ساده است. یک فرد هلیوتروپیک به دنبال هر فرصتی برای تأثیرگذاری مثبت است و مهمتر از همه، بر اساس آن عمل می‌کند. کوهن می‌گوید: «وقتی کسی را می‌بینید که به کمک نیاز دارد، به او کمک کنید. این یک تمرین است که چگونه می‌توانید کسی را بالا ببرید؟ روز او را بسازید؟ یک کلمه محبت آمیز بگویید؟ به بهترین مربیان، بهترین دوستان، بهترین هم تیمی ها، بهترین غریبه ها فکر کنید. این یک طرز فکر و همچنین یک روش زندگی است.

«قابل اعتماد بودن کیفیتی است که ما در افراد دیگر دوست داریم. اصالتا ما آن را دوست داریم وقتی مردم واقعی هستند. ما دوست داریم وقتی مردم سپاسگزار باشند. فرصت‌های بی‌پایانی برای ما وجود دارد تا این ویژگی ها را تمرین کنیم. با انجام این کار، نتایج به سرعت بدست می‌آیند. کوهن می‌گوید: ما احساس بهتری داریم و اطرافیانمان نیز احساس بهتری دارند.

چگونه اثر هلیوتروپیک در رهبری و تجارت خود را نشان می‌دهد؟

تحقیقات کامرون نشان می‌دهد که مؤثرترین شرکت‌ها بیشترین تعداد رهبران هلیوتروپیک را دارند. کوهن می‌گوید: «سازمان شما در هر معیاری از حفظ مشتری گرفته تا مشارکت کارکنان و سودآوری موفق تر خواهد بود. رهبران باید از تأثیر خود آگاه باشند. رهبران باید «روشن» باشند و این به این معنا نیست که همیشه خوشحال باشند. آنها فقط باید از نظر سرایت عاطفی خود عمدی باشند. آنها قدرت کلام خود را می‌دانند و عمدا از کلمات خود استفاده می‌کنند تا بهترین را به مردم خود نشان دهند، بنابراین آنها بهترین ها را در سایر افراد و مشتریان خود به نمایش می‌گذارند.»

با این حال، اثر هلیوتروپیک سوئیچی نیست که بتوان آن را روشن یا خاموش کرد. یک اصل کلیدی هلیوتروپیک بودن، اصالت کامل به جای مثبت بودن سمی است. کوهن می‌گوید: «شما نمی‌توانید هیچ یک از این ها را جعل کنید. این را وارد فرهنگ خود کنید. تمایل به بهتر بودن، برای بهبود مستمر در نحوه توجه ما به مشتریان و کارمندانمان، بسیار شیطنت آمیز است. این باعث افزایش عملکرد خواهد شد.»

چگونه «نمک» را شناسایی کرده و اثر آن را بازیابی کنیم؟

یک فرد هلیوتروپیک زبان خود را گاز می‌گیرد وقتی صحبت از بیان هر چیزی است که زخم می‌زند و به دنبال فرصت‌هایی برای بهتر کردن چیزی یا حداقل بدتر نکردن چیزی است. نمک، در استعاره گسترده از اثر هلیوتروپیک، چیزی است که باعث کوچک شدن ریشه‌های ما می‌شود و ما را پژمرده می‌کند.

کوهن توضیح می دهد: «نمک عبارت است از نامهربانی، بی ادبی، بی احترامی، گوش دادن ضعیف، خودخواهی و بی اصالتی. «روش‌های کوچکی که در محل کارمان با هم ارتباط برقرار می‌کنیم، مانند «طبق ایمیل قبلی من». ما با مردم کوتاهی می‌کنیم. ما بی تاب هستیم. ما نامهربان، بی احترامی یا بی ادب هستیم. ما به مردم احساس حماقت می‌دهیم. رفتار شور به اشکال مختلف ظاهر می شود، و این رفتارهای ظریف هستند که احتمالاً مضرترین آنها هستند زیرا فکر می کنیم اهمیتی ندارند. و همه اینها نمک بر ریشه ماست.»

وقتی نوبت به رهبری می‌رسد، اهمیت بیشتری دارد. در کسب و کار، ما می خواهیم به مشتریان و همکاران انرژی بدهیم، که ممکن است زمانی که رهبران به عنوان رهبران بی ثبات تلقی می‌شوند، اتفاق نمی‌افتد.

چگونه تشخیص می‌دهید که رهبری شما در این دسته قرار می گیرد؟ به گفته کوهن، زمانی است که همکاران زمزمه‌هایی از این قبیل می‌کنند: «او در چه حالتی است؟ حرف اشتباه نزن شما باید مراقب او باشید» محیطی مانند این الهام بخش امنیت روانی نیست.

کوهن می‌گوید: «شما می‌خواهید برای مطرح کردن مکالمات دشوار و به چالش کشیدن یک رئیس یا همکار به گونه‌ای که با حالت تدافعی و اصطکاک مواجه نشوید، احساس امنیت کنید.»

استراتژی‌های رهبری اثر هلیوتروپیک

اگر می‌خواهید در محیط کاری که چیزی جز نمک را تجربه نکرده‌اید هلیوتروپ باشید، کوهن پنج راه را برای انجام این کار بدون انحراف به قلمرو مثبت سمی ارائه می‌کند:

  1. بدانید که دیوانه نیستید اگر در حال خواندن یک محیط سمی، منفی، نمکی هستید و محیط کار خود را توصیف می کنید، اشتباه نمی‌کنید.
  2. یک همکار یا محرم را پیدا کنید تا با او صحبت کنید و به شما کمک کند تا آن را دریابید، دیدگاهی به دست آورید و از طریق استراتژی ها فکر کنید. مطمئن شوید که در بهترین شکل ممکن برای مقاومت در برابر یک محیط سمی و یافتن متحدان هستید.
  3. تسلیم وسوسه نمک نشوید. وقتی می‌شنوید که مردم در آن جاده سمی قدم می‌زنند، به دعوا نپیوندید. ساکت باش
  4. به خود و ارزش های خود وفادار بمانید. مراقب باشید که چگونه بر اعتماد به نفس شما تأثیر می‌گذارد و مطمئن شوید که از نظر روحی و جسمی از آن رنج نمی‌برید.
  5. اگر همه چیز شکست خورد، برای عبور از آن موقعیت برنامه ریزی کنید. ممکن است کمی طول بکشد، اما شروع به برنامه ریزی کنید. اگر نتوانید آن را به محیطی بهتر و سالم‌تر تبدیل کنید، نمی‌توانید آن را تغییر دهید. اگر نمی‌توانید بازیکنان را متقاعد کنید که تغییر کنند، مکان دیگری برای کار پیدا کنید.

چگونه می‌توان پس از پخش “نمک” آسیب را کنترل کرد؟

کوهن توضیح می‌دهد: «وقتی چیزی منفی می‌گویید و عصبانیت خود را از دست می‌دهید، باید فوراً کار درست بعدی را انجام دهید و به خوبی عذرخواهی کنید. در واقع شما باید اثر آن را تمیز کنید و هیچ بهانه‌ای نیاورید. و می توانید با یک جمله بطور مثال: «آنچه گفتم غیرقابل توجیه بود و می‌خواهم جبران کنم.» شما باید بخواهید که هلوتروپیک شوید و این در حالی اتفاق خواهد افتاد که شما باید روی مثبت شدن بیش از حد تمرکز کنید. شما هرگز قرار نیست احساس بدی به مردم بدهید. در سخنرانی کوهن در تِدتاک ، او در پایان از مخاطبانش می‌خواهد که بر تولید ایجاد اثر ماندگار تمرکز کنند به جای یک حس خوشایند موقت. یک فرد هلیوتروپیک دیگران را در گرمای خود می‌بیند و بدون توقع بر آنها می تابد. آرزوی وارد کردن نور خورشید بیشتر به زندگی روزمره ممکن است ایده‌آلانه به نظر برسد، اما قطعا برای آن دلایلی وجود دارد. به نظر شما آیا این رفتار ارزش امتحان کردن را دارد؟

  • نویسنده: تایلا بلر

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
Success

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا