اعلام تسهیلات شرکت‌های صنعتی دانش‌بنیان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن تشریح تسهیلات شهرک‌های صنعتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت که در حال حاضر ۱۳ درصد واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی غیرفعال هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، فرشاد مقیمی درباره تاثیر صنایع بر آلودگی هوا، اظهار کرد: زمانی که شهرک‌ها احداث شدند، در حریم شهر‌ها نبودند، اما به دلیل توسعه شهرها، برخی از این شهرک‌ها به حریم شهر‌ها نزدیک شده است. البته اگر شهرک‌ها در حریم شهر‌ها قرار بگیرند، بلافاصله ضوابط زیست محیطی در آن‌ها دچار تغییرات می‌شود و معمولاً تا رده سه زیست محیطی بیشتر مجوز استقرار برای واحد‌های صنعتی نخواهند داد.

وی افزود: در استان تهران شهرک شمس آباد خارج از حریم است، شهرک عباس آباد به حریم شهر بسیار نزدیک شده و شهرک خوارزمی و شهرک دماوند خارج از شهر هستند. به طور کلی شهرک‌های متعددی، مثلا در اسلامشهر در حریم شهر‌ها هستند. اما انتقال این‌ها کار ساده‌ای نیست. اما در این موارد باید ضوابط زیست محیطی بیشتر رعایت شود که معمولاً هم در این حوزه سازمان حساسیت ویژه دارد. واحد‌های مستقر هم در آن حساسیت دارند و عملاً کار صنعتی که به نوعی به آلودگی محیط زیست دامن بزند داده نمی‌شود. ضابط این کار هم سازمان محیط زیست است که این موضوع را پایش می‌کند. مدیران شهرک‌ها نیز بر این موضوع نظارت دارند و اگر واحدی هم وجود داشته باشد که از ضوابط خارج باشد، اقدامات لازم انجام می‌شود.

نیاز ۱۲ هزار واحد صنعتی به نوسازی

رئیس هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با بیان اینکه طول عمر مفید ماشین آلات ۲۰ سال است، گفت: الان ۱۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که بیش از ۲۰ سال عمر دارند و باید به نوسازی و بهسازی اقدام کنند. بر این اساس طبق بند هـ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برنامه نوسازی و بهسازی توسعه را در دستور کار قرار دادیم که به کاهش آلایندگی و کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی به ارتقای رقابت‌پذیری صنایع هم کمک می‌کند، گفت: صادرات در حوزه صنایع کوچک چیزی حدود سه میلیارد دلار در سال است.

۱۳ درصد واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی غیرفعال است

وی در ادامه با بیان اینکه امسال تاکنون ۷۶۴ واحد غیرفعال فعال شده و ۵۴۳ واحد در دست احیا قرار دارد، گفت: از کل واحد‌های فعال در شهرک‌های صنعتی ۱۲ هزار و ۱۸۱ واحد هستند که بالای ۷۰ درصد دارند فعالیت می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر حدود ۲۴ درصد از کل واحد‌ها بالای ۷۰ درصد ظرفیت‌شان فعالیت دارند، حدود ۱۷ هزار واحد، یعنی ۳۳ درصد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در حال فعالیت هستند، حدود ۱۴ هزار واحد، یعنی ۲۸ درصد کل واحد‌ها هم زیر ۵۰ درصد دارند فعالیت می‌کنند و۶۷۰۰ واحد، یعنی ۱۳ درصد از کل واحد‌ها متوقف هستند.

تسهیلات شهرک‌های صنعتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

از مجموع ۱۰۱ هزار قرارداد برای احداث واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۵۱ هزار قرارداد به احداث واحد تولیدی منجر شده که سهم شرکت‌های دانش بنیان باید افزایش یابد. همچنین در راستای بحث دانش بنیان‌ها نهضتی راه‌اندازی شده تا هر ۳۰ تا ۴۰ روز نشستی برای این موضوع برگزار شود. همچنین تاکید ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان به واحد‌های صنعتی متصل شوند.

وی همچنین درباره تسهیل استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، تصریح کرد: در بحث زمین صنعتی یا غیرصنعتی در قالب واگذاری سوله‌ها کار‌هایی انجام شده است، در بحث اسقرار نیز در مراکز کسب وکار واحد‌هایی قرار دارند، اما مهم‌تر از همه شرایط واگذاری است که سهم پیش پرداخت این شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و طول پرداخت اقساط نیز متناسب بین ۳۶، ۴۲ و ۴۸ ماه است.

مقیمی با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول، ادامه داد: از نظر نرم افزاری نیز اتصال بین این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد، چراکه به نیاز‌های فناورانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پی بردیم و اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۲۰ فن بازار داریم و ۲۱۱۵ نیاز فناورانه در کشور شناسایی شده است.

سهم صنایع خرد و کوچک از بخش تولید

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد صنایع خرد و کوچک هستند، اظهار کرد: در تقسیم بندی صنایع واحد‌های زیر ۱۰ نفر نیروی کار را واحد‌های خرد، زیر ۵۰ نفر را کوچک، واحد‌های بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار را متوسط و از ۱۰۰ نفر به بالا را جزو صنایع بزرگ محسوب می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به استقرار واحد‌های صنفی در شهرک‌های صنعتی، گفت: بیش از سه میلیون واحد صنفی و ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور مشغول به کار هستند که ۱۹ درصد از واحد‌های تولیدی را شامل می‌شوند و بخش قابل توجهی از زنجیره‌های واحد‌های صنعتی بر دوش این واحد‌ها قرار دارد.

به گفته وی تفاهم‌نامه‌ای با اتاق اصناف منعقد شده تا این واحد‌های صنفی در شهرک‌های صنعتی تولید بیشتری داشته باشند. علت این موضوع استقرار مناسب بود، چون نبود مکان مناسب باعث شده تا مخاطراتی مثل حریق برخی پاساژ‌ها برای تولیدات صنفی ایجاد شود که بخشی از این موارد به دلیل همین استقرار‌های غیر استاندارد است. ساماندهی صنوف در داخل شهر‌ها نیز شروع شده است، اما بحث فاصله شهرک‌های صنعتی با کانون‌های جمعیت مورد استقبال صنوف نبوده، بنابراین احداث شهرک‌های صنفی در حاشیه شهر‌ها از مواردی است که در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

جدیدترین آمار‌ها واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها

رئیس هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اظهار کرد: سازمان اصلا زمین واگذار نمی‌کند، بلکه هزینه خدمات زمین را از واحد‌ها دریافت می‌کند. تقاضای بالا در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کنار نبود امکان توسعه شهرک به دلایل موارد زیست محیطی باعث می‌شود، هزینه در موارد معدودی افزایش یابد، اما هر چه می‌توانیم باید بها تمام شده را برای صنعتگر پایین بیاوریم تا رغبت تولید و فعالیت صنعتی را افزایش دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به به فعالیت ۸۶۲ شهرک، ناحیه و منطقه اقتصادی در کشور، گفت: همچنین ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی در کشور فعال است که مجوز دارند و ۸۰۰۰ واحد تولیدی در آن وجود دارد. این واحد‌های غیردولتی زیر نظر مستقیم ما نیستند، اما تحت نظارت قرار دارند. در مجموع ۵۹ هزار واحد صنعتی درون شهرک‌های دولتی و غیردولتی مستقر هستند، یک میلیون و ۴۰ هزار نفر در داخل شهرک و ۱۷۰ هزار نفر در شهرک‌های غیردولتی مشغول به کار هستند.

مقیمی، با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، تصریح کرد: الان استقرار واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی ممنوع است، اما در برخی موارد به خاطر رده زیست محیطی، درباره داخل یا خارج بودن شهرک‌های صنعتی تصمیم گیری می‌شود و معمولا برای واحد‌های کوچک به دلیل به صرفه نبودن استقرار در خارج از شهرک‌ها بیشتر به دنبال قرار گیری داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا