افزایش ۱۸ درصدی استارت‌آپ‌های هند با مدیریت زنان

بر اساس گزارش «زن در اکوسیستم استارت‌آپ‌های هند» «WISER» شرکت‌های دانش‌بنیان با مدیریت زنان در پنج سال گذشته در این کشور ۱۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، بر اساس گزارش منتشر شده ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳، هند در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۶ هزار استارت‌آپ (۱۰درصد) به رهبری زنان داشت و تا سال ۲۰۲۲، این تعداد به ۸۰ هزار (۱۸درصد ) افزایش یافت که ۸۰درصد افزایش در پنج سال گذشته است.

در این گزارش آمده است از ۸۰ هزار استارت‌آپ با رهبری زنان، ۱۰۵ استارت‌آپ در این پنج سال تبدیل به «تک شاخ» شدند. یونیکورن یک شرکت نوپا با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

گزارش WISER شامل مشارکت بیش از ۲۰۰ استارت‌آپ از جمله Urban Company، Meesho، Zomato و غیره است.

استارت‌آپ‌های تحت رهبری زنان نیز از سرمایه‌گذاران خطرپذیر حمایت مالی دریافت کرده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که بنیان‌گذاران زن استارت‌آپ‌های هندی بین سال‌های ۲۰۱۷ (۵,۹ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ (۲۱.۹ میلیارد دلار) ۲۰ درصد افزایش بودجه داشته‌اند.

«آکانکشا گولاتی» مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود اینکه تعداد استارت آپ ها در هند با سرعت فوق‌العاده‌ای در حال رشد است (از شش هزار به ۸۰ هزار در پنج سال گذشته)، رشد استارت آپ های زنانه، هم از نظر تعداد و هم از نظر بودجه، از میانگین صنعت پیشی می‌گیرد. می‌توانیم امیدوار باشیم که درصد استارت‌آپ‌های تحت رهبری زنان در دهه آینده افزایش یابد.

بی‌طرفی جنسیتی در دانش‌بنیان‌ها

این گزارش بر افزایش زنان مدیر شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با شرکت‌های بزرگ تأکید کرد. استارت‌آپ‌ها اکنون عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های سنتی دارند: ۳۲ درصد زنان در پست‌های مدیریتی دانش‌بنیان در مقابل ۲۱ درصد در شرکت‌های سنتی قرار دارند.

این شکاف در سطح مدیریت ارشد بیشتر می‌شود: شرکت‌های سنتی تنها ۵ درصد از زنان را در پست‌های رهبری منصوب می‌کنند در صورتی که ۱۸ درصد در استارت‌آپ‌ها، زنان را در این رتبه دارند.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌هایی که مؤسس آن‌ها زن هستند، در مقایسه با استارت‌آپ‌های مردانه، ۲,۵ برابر، زنان بیشتری در نقش‌های ارشد دارند.

این گزارش نشان می‌دهد با این حال، در حالی که ارقام کلی امیدوارکننده هستند، کار قابل توجهی در پیش است – با گذشت ۱۰ سال از حرفه آنها، ۸ مرد از هر ۱۰ مرد در استارت آپ ها پست‌های مدیریتی یا بالاتر را اشغال می‌کنند، در حالی که تنها ۵ نفر از هر ۱۰ زن چنین پستی دارند.

بر اساس داده‌های دولتی، هند در فهرست مسترکارت زنان کارآفرین رتبه ۵۷ از ۶۵ را دارد که نشان می‌دهد چگونه زنان در تجارت در سطح جهانی پیشرفت می‌کنند و از هر پنج کسب‌وکار این کشور تنها یک مورد توسط زنان رهبری می‌شود.

با این حال، دسترسی نابرابر به سرمایه، یک مانع کلیدی برای زنان کارآفرین است. وقتی زنان کارآفرین برای تأمین مالی به سرمایه‌گذاران بالقوه نزدیک می‌شوند، احتمال رد شدن آنها بیشتر است.

بسیاری از شرکت‌های کوچک هندی یا از طریق خود یا با حمایت خانواده تأمین مالی می‌شوند که هر دو برای زنان کارآفرین دشوار هستند. در نظرسنجی« Bain & Company » و گوگل، ۴۳ درصد از زنان گفتند که خانواده و همسرشان از کسب‌وکارشان حمایت نمی‌کنند و به همین دلیل به کمک مالی دیگران نیاز دارند.

در سال ۲۰۲۱، تنها ۰,۳ درصد از بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر هند به استارت آپ های تحت رهبری زنان اختصاص یافت. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ توسط موسسه غیرانتفاعی « Bharatiya Yuva Shakti Trust » (BYST) اعلام کرد بیش از ۸۵ درصد از زنان کارآفرین در استفاده از خدمات وام از بانک‌های بخش دولتی با چالش‌هایی روبرو هستند.

 دولت هند طرح‌های حمایت مالی برای شرکت‌های تحت رهبری زنان دارد، اما بر اساس مطالعه‌ای که توسط ابتکار عمل برای پیشرفت زنان و دختران در اقتصاد (IWAAGE) انجام می‌شود، تنها ۳,۴ درصد از کل زنان کارآفرین از این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند.

با این حال، استثنا همیشه وجود دارد. برخی از زنان تاجر در حالی که به دنبال بودجه هستند، سفر کارآفرینی آرامی را نیز طی می‌کنند.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا