درباره ضرورت شکل‌گیری جریان ملی تکمیل زنجیره‌های ارزش با پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت

نخستین نشست شورای سیاستگذاری رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، نشست سیاستگذاری رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش بنیان با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جهوری، علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و  اسماعیل قادری‌فر، دبیر رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش‌بنیان و دیگر اعضای شورا برگزار شد.

آقامحمدی در این نشست با تاکید بر نقش دانش‌بنیان‌ها در تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع عنوان کرد: امروز در کشور شرکت‌ها و صنایع بزرگ و متعددی داریم که از ظرفیت و توانمندی لازم برای رفع وابستگی‌های فنی، تامین نیاز داخلی و صادرات برخوردارند؛ اما لازم است ظرفیت منفعل این صنایع به کمک فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان بالفعل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که ایجاد یک ارتباط پایدار و منطقی بین بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی زنجیره‌ها، مستلزم وجود اراده و فضای کافی برای شرکت‌های جوان‌تر و نوآوری‌های نیروی انسانی جوان و انگیزه‌مند است، افزود: باید به‌دنبال این باشیم که شرکت‌های موجود ما متحول شوند. این امر با یک عزم و اراده جدی برای دخیل کردن شرکت‌های کوچک‌تر و فناور با نیروی انسانی جوان‌تر، تحصیل‌کرده و مشتاق ممکن می‌شود.

آقامحمدی ادامه داد: باید اختیارات کافی، میدان و فضای لازم را به افراد انگیزه‌مند و دارای توانمندی بدهیم تا بتوانند خود را در عرصه عمل به اثبات برسانند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در حال حاضر شرکت های بزرگی داریم که باید در مسیر تولید داخلی گام بردارند چون در محاسبه صادرات میزان داخلی بودن این محصولات است که مبنای میزان صادرات قرار می گیرد؛ بنابراین، می‌بایست در مسیر داخلی سازی به معنای واقعی و به کمک تکمیل زنجیره‌های ارزش با فناوری بومی گام برداریم.

روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور نیز با تاکید بر این که باید مدل‌ها و شیوه‌های تامین مالی نوآورانه با نقش آفرین کردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، محرک و پیشران تامین و تکمیل زنجیره‌های ارزش قرار بگیرد، افزود: جریان رشد تزریقی و مبتنی بر حمایت‌های دولتی دانش بنیان‌ها، ظرفیت و کشش محدودی دارد؛ منابع دولتی محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند نقش یک محرک و پیشران جدی برای تکمیل زنجیره ارزش و تحول فناورانه و نوآورانه در صنعت را ایفا کند.

وی با تاکید بر این که تکمیل زنجیره ارزش و افزایش تاب آوری فناورانه هر صنعت به طور خاص توسط دانش‌بنیان‌های همان حوزه اتفاق می‌افتد ادامه داد: در صحبت‌هایی که در دیدار نخبگان خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم، اشاره داشتم که تنها راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را در مسیر زنجیره‌های ارزش صنایع قرار دهیم.

دهقانی با بیان مثالی بر نقش و اهمیت قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر ارزش‌آفرینی شرکت‌های بزرگ و صنایع گوناگون تاکید و عنوان کرد: کره جنوبی مثال خوبی از قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک در دل یک زنجیره است، به طوری که هماهنگ و در ارتباط با یکدیگر، ارزش آفرینی می‌کنند. شرکت‌های ایرانی نسبت به کره جنوبی کمبودی ندارند و حتی بعضا شرکت‌های ما بسیار جلوتر هستند، اما در کره جنوبی، زنجیره‌ای از شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ و صنایع متصل هستند. این شرکت‌ها در زنجیره ای از تولید حصول، فناوری یا یک ارزش نوآورانه قرار می‌گیرند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که در تکمیل زنجیره‌های ارزش با پیوند دانش‌بنیان‌ها به صنایع، نیازمند یک جریان بزرگ ملی هستیم، بیان کرد: این رویداد شروع یک کار دبیرخانه‌ای منسج و پایدار است که طی یک بازه زمانی مدون و مشخص به یک سری تعامل، قرارداد  همکاری و حرکت در سیر تکمیل زنجیره‌های ارزش منجر بشود.

دهقانی با اشاره به این‌که خیزش از جنس بازار و اقتصاد دانش‌بنیان است ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در مورد ضرورت حرکت در مسیر جنبش نرم افزاری، به مفهوم خیزش اشاره کردند؛ معتقدم این خیزش از جنس بازار است تا زنجیره های ارزش صنایع ما متحول شود و به شرکت های توانمند و تخصص این حوزه، کارسپاری کند.

وی ادامه داد: امیدواریم این رویداد را تا پایان آبان ماه به مسیر اجرا برسانیم و از دل آن فرصت‌هایی را برای شرکت‌های بزرگ و توانمند ایجاد کنیم. فرصت های بسیار خوبی در بازار وجود دارد و منابع هم به قدر کافی در دسترس است و این رویداد کاملا بازارمحور است و می تواند این فرصت‌ها را هم‌رسانی کند. از آن‌جایی که حوزه اقتصاد دانش بنیان یک حوزه کم‌حجم و حاوی ارزش افزوده‌های بالا است، اگر در قالب این رویداد مساله شناسی درستی صورت بگیرد و  اولویت‌ها را به درستی تعیین کنیم، قطعاً تامین مالی تحقق خواهد یافت و فرصت‌های خوبی برای شرکت‌های بزرگ ایجاد خواهد شد.

اسماعیل قادری فر، دبیر شورای سیاستگذاری نخستین رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش بنیان نیز در این نشست بیان کرد: این رویداد پیرو بازدید سال گذشته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی های صنعتی و نکاتی بود که ایشان در این بازدید بیان داشتند.

قادری فر با اشاره به تعریف هشت محور در قالب رویداد ملی زنجیره‌های صنعتی اقتصاد دانش بنیان، ادامه داد: این هشت محور انرژی برق، پتروشیمی، سیلیکان و نیمه هادی، غذای سالم و پایدار، حمل و نقل پیشرفته، معدن، سازمان – شامل تمامی ابزارها خدمات و سرویس‌های توانمندسازی سازمانی نظیر مشاوره عارضه یابی و تعالی سازمانی – و نیز سلامت – شامل تجهیزات پزشکی و دارو – است.

وی افزود: در قالب این رویداد به موضوع تعالی سازمانی به عنوان یکی از حوزه هایی که کمتر بدان توجه شده و مغفول مانده و یکی از گلوگاه های مدیریتی به شمار می‌رود توجه جدی صورت گرفته است.

قادری فر با بیان این که در این رویداد به دنبال نیمه خالی لیوان هستیم، عنوان کرد: در این هشت حوزه به دنبال شناسایی بازیگران اصلی و سرمایه گذاران هستیم تا با تشکیل کنسرسیوم‌هایی در حوزه‌های گوناگون صنایع، در مسیر تکمیل زنجیره‌های ارزش گام برداریم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پایگاه اطلاع رسانی دولت

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا