حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌ها برای اخذ استاندارد‌های ملی و بین‌المللی

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ۷۷ خدمت متفاوت در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از صدا و سیما، رویداد «نقش استاندارد در توسعه محصولات دانش‌بنیان» صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر به مناسبت روز جهانی استاندارد و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری سازمان ملی استاندارد برگزار شد. 

در این رویداد که علاوه بر مقامات صندوق نوآوری و سازمان ملی استاندارد، نمایندگان برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در آن حضور داشتند، دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن معرفی مقدماتی حمایت‌های این صندوق بیان کرد: امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ شرکت رسیده است. افزایش این شرکت‌ها به معنای آن است که نیاز‌های آن‌ها تغییر پیدا کرده و پیچیده‌تر و زیادتر شده است. صندوق نوآوری نیز براساس نیاز‌هایی که از اکوسیستم دانش‌بنیان کشور احصاء کرده، ۷۷ خدمت متفاوت را در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد. 
وی با بیان اینکه در دسته خدمات توانمندسازی، صندوق نوآوری خدمات بلاعوض خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در این دسته از خدمات، تنوع بالایی از سرویس‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه می‌دهیم که حمایت‌ها جهت اخذ استاندارد‌ها و تائیدیه‌ها نیز از دسته خدمات توانمندسازی است.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ما به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مختلفی جهت اخذ استاندارد‌های صادراتی، استاندارد‌های سیستم‌‎های مدیریتی و همچنین تدوین استاندارد‌های لازم ارائه می‌دهیم. صندوق برای هر یک از این بخش‌ها به طور خاص و براساس نیاز‌های منحصر به فرد آن بخش حمایت‌های متفاوتی را طراحی کرده است و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذارد. 
بغدادی افزود: اگر استانداردی در کشور وجود نداشته باشد نیز همکاران ما بررسی و سعی می‌کنند در حوزه تدوین استاندارد و همکاری با سازمان ملی استاندارد نیاز خاص شرکت‌های دانش‌بنیان را برآورده کنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند فعالیت‌های خود دچار توقف می‌شوند. بررسی دلایل این شکست‌ها علت‌های زیادی را به ما نشان می‌دهد که از جمله می‌توان به ضعف سیستم مدیریتی، نداشتن دانش توسعه کسب و کار و همچنین نداشتن تاییدیه‌های مورد نیاز محصول اشاره کرد. برداشت ما نیز در صندوق نوآوری این بوده است که نداشتن تائیدیه‌ها و استاندارد‌های لازم یکی از عوامل مهمی است که سبب توقف فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. به همین مناسبت در بخش توانمندسازی با این نگاه به حمایت از تائیدیه‌های مختلف می‌پردازیم. بعضا مواردی را داشتیم که استاندارد ملی وجود نداشت که شرکت بخواهد آن را اخذ کند، بنابراین فکر کردیم که صندوق زمینه‌هایی برای را فراهم آمدن تدوین استاندارد‌ها مهیا کند. 
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: برای این کار همکاری میان صندوق نوآوری و سازمان ملی استاندارد شکل گرفت که طی جلساتی به تفاهم‌نامه‌ای که دو سال پیش بین صندوق نوآوری، معاونت علمی و فناوری، سازمان استاندارد و پژوهشگاه استاندارد منعقد شد، منجر شود. 
بغدادی ادامه داد: سعی کردیم برای رفع موانع تجاری‌سازی، زیرساخت را ایجاد کنیم و سعی می‌کنیم اطلاعات اولیه را برای استاندارد‌های مورد نیاز به سازمان ملی استاندارد ارائه دهیم. در این بین ضابطه‌هایی را طراحی کردیم که برخی کارکرد مناسبی نداشت و در آن‌ها بازنگری کردیم. در بازنگری‌ها برای تدوین استاندارد، سقف حمایت برنامه را به ازای هر شرکت تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم؛ حمایتی که امروز می‌کنیم شامل بحث جست‌و‌جو و پژوهش درباره استاندارد است. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
صدا و سیما

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا