توضیح حسین قناعتی درباره لزوم طراحی دوره‌های آموزشی علوم پایه در راستای کارآفرینی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم طراحی دوره‌های آموزشی علوم پایه در راستای کارآفرینی تأکید کرد و گفت: انگیزه، مهم‌ترین شاخص برای رشد علوم پایه است؛ چراکه انسان‌های باانگیزه امکانات را فراهم می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، با اشاره به وضعیت شغلی رشته‌های علوم پایه برای دانش‌آموختگان و دانشجو با اظهار کرد: طراحی دوره‌های آموزشی باید در جهت کارآفرینی و حضور در عرصه اجتماعی باشد و برنامه ریزان کشور هم در زمینه آموزش، نوع آموزش و طراحی آزمایشگاه‌ها فرصت رشد دانشجویان را در جامعه داخلی و بین المللی ایجاد کنند. 

وی افزود: برای مثال در زمینه بین الملل در عراق شرایط خوبی را با افتتاح دانشگاه سبطین ایجاد کردیم. نیازهایشان احصا شد و بر اساس آن مواردی را متناسب با آن نیاز اجرا می‌کنیم و همین کار را در داخل نیز باید انجام دهیم. متاسفانه سامانه مدیریتی دانشگاه‌ها از استقلال کافی برخوردار نیستند و هیئت امنا در اجرا دچار اشکال است و مسئله هیئت امنایی بودن دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و این مسئله موجب افت کیفیت و بهره وری شده است. 

قناعتی با بیان اینکه دانشگاه باید مستقل‌تر و دارای قدرت تصمیم گیری سریع باشد، تاکید کرد: باید از قواعد و قوانین که متعلق به چند دهه قبل است بیرون بیاییم. امروزه در جهان به هیئت امنای دانشگاه اختیارات گسترده‌ای در چارچوب تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه امضا کرده می‌دهند که این مورد در ایران اجرا نمی‌شود و امروزه مدیریت واگذاری است.

تأثیر GDP در توسعه علوم پایه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فاصله بین فناوری‌های نوین و علوم پایه در سطح کلان اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی یا GDP هر کشور در رشد آن کشور از جمله علوم پایه بسیار تاثیر گذار است. معمولا کشور‌هایی که در تولید ناخالص داخلی قوی هستند فرصت بیشتری برای جذب متخصصان دارند که زنجیره مثبتی برای هم افزایی است. پر کردن این فاصله بین کشور ما و سایر کشور‌های پیشرفته امر مهم، ولی سخت و سنگین است. می‌توانیم در کشور کار‌هایی انجام دهیم که فاصله‌ها را کم کنیم. اگر دستگاهی در دانشگاه است که از آن استفاده نمی‌شود باید آن را در اختیار بخش‌های دیگر کشور گذاشت تا بتوانند استفاده بهینه کنند. 

قناعتی گفت: متاسفانه در کشور از بخش‌هایی از امکانات استفاده نمی‌شود و باید به مقوله صرفه جویی توجه بیشتری شود. همچنین می‌توانیم در دیگر پروژه‌ها شریک شویم مانند پروژه چسب نخاعی که این پروژه را با دانشگاه سن دیگو به صورت مشترک انجام دادیم. از امکانات تولید دانشگاه سن دیگو استفاده کردیم و در ایران امور کاربردی آن آزمایش شد. 

لزوم اختصاص بودجه‌های تحقیقاتی عادلانه برای نگهداشت نخبگان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: با انجام پروژه‌های مشترک شکاف بین المللی را کمتر می‌کنیم. همچنین با ایجاد انگیزه و اختصاص بودجه‌های تحقیقاتی به صورت عادلانه ماندگاری دانشجویان و دانشمندان را در کشور بیشتر کنیم.

انگیزه؛ مهم‌ترین شاخص علوم پایه

قناعتی در پاسخ به این سوال که آیا بین فناوری‌های نوین و علوم پایه فاصله است؟، اظهار کرد: در بعضی گروه‌ها بله، اما در مرکز تحقیقات بعضا رشد قابل ملاحظه‌ای بوده و کار‌هایی در مرز دانش انجام می‌دهند که این عمدتا به انگیزه افراد بازمی‌گردد. انگیزه، مهم‌ترین شاخص برای رشد علوم پایه است؛ چرا که انسان‌های باانگیزه امکانات را فراهم می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی تهران گنجینه‌ای از افراد با انگیزه است بنابراین فرصت بسیار بزرگی است که دانشگاه دارد.

عضو شورای عالی عتف درباره مؤلفه‌های لازم برای به کارگیری دانش آموختگان رشته علوم پایه در محیط کار اظهار کرد: سهل گیری معلمان و گروه‌های این رشته برای افزایش توان و انجام دادن پروژه‌های مشترک بین المللی برای تقسیم هزینه‌ها و مداخله دانشگاه در گروه‌هایی که به افراد اجازه رشد نمی‌دهند؛ که در این مورد شورای دانشگاه می‌تواند اثرگذار باشد و مورد چهارم افزایش بودجه تحقیقاتی دانشگاه و ایجاد نگاه بلندمدت و سودده مسئولان به علوم پایه است.

وی با اشاره به روش‌های بهبود وضعیت علوم پایه در کشور اضافه کرد: نگاه به علوم پایه باید نگاهی راهبردی نه نگاهی آموزشی باشد. برای بهبود علوم پایه باید با تهیه بودجه لازم، نگرش مثبت و انگیزه بالا دانشجویان را جذب کرد و اجازه تغییر قوانین دست و پاگیر روزمره و بازبینی این قوانین داده شود.

قناعتی بیان کرد: برای بهبود اوضاع علوم پایه، باید ورود شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی را آسان‌تر کنیم که این موضوع مسئله فرهنگی است و باید در دوران مدرسه نگاه افراد را تغییر دهیم و علاقه به اینکه علم بهتر از ثروت است را بیشتر و نگاه عالم محور بودن را تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: ایجاد بینش تحقیقاتی در مدرسه که کودکان را کنجکاو تربیت کنیم. همچنین ارزیابی‌ها و امتحانات موجب افزایش خلاقیت در دانشجو‌ها شود.

تولید بیش از ۱۸۰ محصول فناورانه علوم پایه

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ محصول فناورانه در دانشگاه تولید می‌شود، تاکید کرد: عمده کار‌ها توسط تیم‌هایی انجام شده که نگاه علوم پایه داشته‌اند و این نشان‌دهنده این است که علوم پایه در علوم کاربردی نیز موجب رشد می‌شود و افتخار دانشگاه است که بیش از ۱۸۰ محصول فناورانه تولید کرده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا