با اصلاح نظام مجوزدهی زمینه برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فراهم می‌شود

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر اصلاح نظام مجوزدهی و اعتبار سنجی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون اموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  درباره اصلاح نظام مجوز دهی و اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از قوانین مترقی تصویب شده توسط مجلس قانون جهش تولید دانش بنیان است که در آن ۲۰ ماده در نظر گرفته شده بود، به همین دلیل می‌طلبید که بخشنامه‌ها و آئین نامه های مرتبط با آن هم متناسب با این قانون اصلاح شوند.

وی گفت: مهمترین بخش برای تطبیق با تحولات اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور، تغییر در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است ولی تاکنون این ارزیابی بر بر اساس اکوسیستم قبلی اقتصاد دانش بنیان انجام می شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: این آئین‌نامه‌ها هم در معاونت علمی و هم در پارک های علم و فناوری اصلاح شد و به این وسیله آئین‌نامه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان اصلاح گردید، شرکت‌های خلاق را به این وسیله توسعه دادیم و آنها را قانونمند کردیم. طبیعتا بدون این آئین‌نامه‌ها و اصلاح آنها این قانون عملیاتی و اجرایی نمی‌شود. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: لازمه عملیاتی شدن این قانون این است که این آئین‌نامه‌ها تدوین بشود. اصلاح نظام مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند راهکارهایی که ما در قانون برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دیده ایم، عملیاتی شود. 

نماینده همدان در مجلس توضیح داد: سازوکاری جدید برای ارائه تسهیلات در این آئین‌نامه  جدید در نظر گرفته شده است. در بحث عدم ورود کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارند و یا توسط این شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده باشند هم محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده تا به این وسیله از این تجهیزات حمایت شود و تا زمانی که دستگاه‌هایی مثل گمرک آئین‌نامه آن را تدوین نکند این قانون اجرایی نمی‌شود. 

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: اصلاح آئین‌نامه مجوزدهی و اعتبار سنجی شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شود که ما رشد جدی را در شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم و این شرکت‌ها بتوانند خودشان را بالا بکشند. یکی از علل عمده عدم رشد شرکت‌های دانش‌بنیان عدم حمایت از تولیدات آنها و یا واردات محصولات مشابه تولیدات آنها به کشور و یا عدم ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها است که باعث می‌شود آنها نتوانند به خوبی ادامه مسیر دهند.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه بیان کرد:  عدم امکان ارائه مجوزها  و یا مشکلات در ارائه مجوزها همیشه یک از کارهای سخت بوده است. پسینی شدن نظام مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان باعث می‌شود که آنها عرصه بیشتری برای فعالیت داشته باشند. 

فلاحی ادامه داد: با استفاده از این شیوه شرکت‌ها خیلی زودتر مجوز می گیرند و در ادامه برب فعالیت آنها نظارت می‌شود و به عبارتی نظارت‌ها از پیشینی که خیلی سخت و طاقت فرستا بود پسینی می‌شود و این شرکت‌ها خیلی بهتر می‌توانند قابلیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند. 

این نماینده مجلس افزود: علاوه بر این بر اساس این آئین نامه امکان ارتباط دهی شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع هم وجود دارد تا به این وسیله محصولات آنها به صنایع هم معرفی شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا