اولین شورای حل اختلاف دانش‌بنیان‌های دانشگاهی در پارک فناوری علامه راه‌اندازی شد

 شورای حل اختلاف کسب و کارهای دانش‌بنیان تهران مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی، در محل این دانشگاه گشایش یافت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، شعبه تخصصی شورای حل اختلاف کسب و کارهای دانش‌بنیان تهران مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی روز یکشنبه با حضور غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه در محل این دانشگاه گشایش یافت.

شعبه تخصصی دادگاه و همچنین شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ارائه برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد شده است تا این شرکت‌ها بتوانند مشکلات خود را در این حوزه رفع کنند.

شعبه تخصصی دادگاه شرکت‌های دانش‌بنیان که با حمایت معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده، این امکان را فراهم کرده که شرکت‌های دانش بنیان برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود بتوانند به دادگاه تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان (شعبه ۱۴۰) به مراجعه کنند.

همچنین با ایجاد شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها برای امور حقوقی و قضایی خود نیز می‌توانند به شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان (شعبه ۵۱۴) مراجعه کنند.

شرکت‌ها هنگام تنظیم شکواییه لازم است بعد از قید نام شرکت در ستون خواهان یا خوانده، دانش‌بنیان بودن شرکت را قید کنند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مسؤولیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را عهده‌دار است و در این راستا سعی دارد با ارائه برنامه‌های حمایتی مختلف در جهت توسعه زیست‌بوم فناوری و دستیابی محصولات و تولیدات این شرکت‌ها به بازارهای جهانی و تجاری‌سازی این محصولات گام بردارد.

تشکیل ماهانه ۷۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران 

در این مراسم مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با تاکید بر اهمیت بحث صلح و سازش گفت: شوراهای حل اختلاف بر اساس قانون مانند سایر مراجع قضایی وظیفه رسیدگی تخصصی به یک سری دعاوی را دارند.

وی با بیان این که حدود ۴ هزار نفر در استان تهران که از فرهیختگان جامعه هستند، به صورت افتخاری با شوراهای حل اختلاف استان همکاری می‌کنند، افزود: حدود ۳۰۰ قاضی نیز برای نظارت، رسیدگی و صدور آرا با ما همکاری می‌کنند. ماهانه حدود ۷۰ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان تهران تشکیل می‌شود که معادل یک چهارم پرونده های تشکیل شده در کل کشور است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران با بیان این که بر اساس رسالت شوراهای حل اختلاف همواره سعی ما پر رنگ کردن بعد سازشی در شوراها بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۰ شعبه ویژه صلح و سازش در کنار محاکم و دادسراها مستقر شده اند و ۶۴ شعبه تخصصی نیز در اتحادیه‌ها و اصناف و شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده ایم.

مهدوی گفت: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را اقتصادی تعیین می‌کنند، بر همین اساس با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۳ شعبه تخصصی ویژه حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم که بسیار موفق بوده اند.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر ۶ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف در شهرک صنعتی شمس آباد ایجاد شد که طبق آمارها ۸۵ درصد پرونده های ورودی به این شعبات با صلح و سازش مختومه شده اند.

مهدوی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که از رسیدگی به تمامی پرونده‌های ارجاعی به شعبات ویژه حل اختلاف هیچ گونه شکایت و نارضایتی اعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: علت این که پرونده های ورودی شعبات با صلح و سازش مختومه می شود، تخصصی بودن شعبات است. برای شعبات افراد را معرفی نمی کنیم و هر واحد خود اعضا را  معرفی می کند؛ به دلیل این که شعبه ها تخصصی و کار کاملا تخصصی است و از طرف دیگر اعضا باید از جنس خود آن صنف باشند تا بتوانند راه کارها را بلد باشند و جوابگوی پرونده دو طرف دعوا باشند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران ادامه داد: ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان قوه قضاییه را مکلف کرده است که جواز تخصصی چه در داگاه ها و چه در شورای حل اختلاف برای همه واحدهای دانش‌بنیان ایجاد کنند. 

مهدوی با بیان این که یک شعبه تخصصی شورای حل اختلاف دانش‌بنیان هم در پارک پردیسان در شهر پردیس داریم، تصریح کرد: براساس آماری که خود آنها داده اند این شورا بسیار موفق عمل کرده است؛ یعنی هر تعداد پرونده‌ای که به آن شعبه ارجاع داده شده با موفقیت و صلح و سازش مختومه شده است. 

وی با بیان این که شرکت های دانش‌بنیان زیادی داریم، گفت: این شعبه شورای حل اختلاف که امروز افتتاح شد قرار است هر گونه اختلافی که در شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه رخ دهد به صلح و سازش برساند. در واقع در این شعبه تخصصی نباید مانند سایر مراجع قضایی حکم صادر شود هر چند که ارزش تصمیمات شعبه مانند حکم است یعنی ارزش حکم قضایی را دارد. 

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت:شعبه‌ای که امروز افتتاح شد رابطی بین شوراهای حل اختلاف و دانشگاه علامه طباطبایی است و وظیفه خود می‌دانیم تا از واحدهای دانش بنیان و علمی حمایت کنیم. این شعبه تخصصی از امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

دانشگاه علامه بدنبال نشان دادن اثربخشی علوم انسانی به جامعه است

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این دانشگاه ، دانشگاه علوم انسانی و تمرکز اصلی آن در حوزه علوم انسانی است . دانشگاه علامه بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در ایران و غرب آسیا و جزو دانشگاه های برتر کشور است که در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو و ۵۵۰ عضو هیات علمی دارد. 

وی با بیان این که ظرفیت دانشگاه به لحاظ تخصصی عالی است، گفت:  یکی از جدی ترین برنامه هایی که در دانشگاه مطرح شده است بحث تحول در علوم انسانی است که به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفته است. در راستای تحول در علوم انسانی یکی از ایده هایی اساسی که دانشگاه تعقیب می‌کند نشان دادن اثربخشی علوم انسانی به جامعه است تا فرزندان ما هنگام انتخاب رشته، جزو اولویت های اول آنها باشد.

معتمدی با بیان این که خانواده ها و فرزندان ما وقتی می خواهند رشته‌ای را انتخاب کنند این سوال را از خود می‌پرسند که بعد از دانش آموخته شدن چگونه می‌توانم با این رشته تحصیلی زندگی خود را اداره کنم، گفت: یکی از ایده‌ها در راستای اثربخشی علوم انسانی و کمک به خانواده‌ها در این زمینه،‌ راه‌اندازی واحدهای فناور و کارآفرین در دانشگاه بود. 

وی با بیان این که از واحدهایی که با تخصص خود ایده را شکل دهند، حمایت می‌کنیم، افزود: در اکثر دانشکده‌ها مراکزی را ایجاد کردیم که دانشجویان و دانش‌آموختگان دارای ایده می‌توانند در آنجا مستقر شوند و به آنها خدمات می‌دهیم تا بتوانند به بلوغ برسند و از ایده خود درآمد کسب کنند تا در مراکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه مستقر شوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نگاه ما این است که از طریق گسترش مراکز نوآوری و کارآفرینی شرایط را برای دانشجویان و دانش آموختگان صاحب  ایده را آماده کنیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا