آغاز فراخوان طرح ملی ترویج کارآفرینی

 سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز فراخوان طرح ملی ترویج کارآفرینی گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده و مجموع اعتبارات آن به دانشگاه‌ها پرداخت شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، امید رضایی‌فر امروز (شنبه) در نشست خبری فراخوان طرح ترویج کارآفرینی که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی از سال گذشته تدارک مقدمات طراحی و نگارش آیین نامه طرح ملی ترویج کارآفرینی بود که در نهایت هفته آخر اردیبهشت با حضور وزیر علوم به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری امیرکبیر رونمایی شد.

وی ادامه داد: این طرح با حدود ۳۰ هزار دانشجو در نهایت و در مرحله اول با ۱۵ هزار دانشجو آغاز خواهد شد. در ابتدا کلاس‌های خودشناسی، روانشناسی و سنجش فردی برای این دانشجویان برگزار می‌شود و در ادامه برای ادامه مسیر حرفه ای در آموزش‌هایی شامل تیم سازی و هدایت شغلی و امور مالی توسط مربی‌ها و استادان آموزش‌های لازم را می بینند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: بعد از این دوره‌ها تحت هدایت مربی، گروه‌های مختلف دانشجویی یکی از مسائل یا مشکلات منطقه‌ای، محلی یا حتی ملی را به صورت آزمایشی حل می‌کنند و تا حد زیادی به صورت واقعی با آن روبرو می‌شوند تا به پیشنهاد اجرایی قوی دست یابند و در نهایت در رویدادی از گروه‌های برگزیده تقدیر خواهد شد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم در حوزه کارآفرینی جامعه پنج درصدی دانشجویی در مرحله نهایی این طرح به مشارکت در آن علاقه‌مند شوند، از توانمندی های تخصصی افراد مختلف استفاده کنند و در این فرایند با محوریت دانش به مجموعه‌های توسعه کسب و کار دانش‌بنیان کمک کنند.

یک میلیون تومان اعتبار برای هر دانشجو

وی در پاسخ به سوال در مورد اعتبار این طرح و میزان اختصاص آن به دانشگاه‌های مختلف کشور توضیح داد: در این طرح به ازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می شود در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاه‌های مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد.

رضایی فر ادامه داد: دبیرخانه طرح در محل پارک علم و فناوری امیرکبیر واقع شده است و همانطور که قبلا اعلام شد وزارت علوم برای واگذاری طرح‌های مختلف به پارک‌های علم و فناوری و در قالب ۵۰ پارک، ۵۰ برنامه پارک علم و فناوری امیرکبیر را متولی اجرای این طرح کرده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در این فرایندنقش بسیار مهمی دارند، همچنین انتظار داریم وزارت خانه‌هایی مانند وزارت کار، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه کمک کنند.

رضایی فر با تاکید بر اهمیت این طرح برای وزارت علوم گفت: مرحله اول اعتبارات این طرح در اختیار همه دانشگاه‌های بزرگ و کوچک قرار داده شده است.

به گزارش ایرنا، طرح ملی ترویج کارآفرینی با هدف‌گذاری مشارکت ۳۰ هزار دانشجو در سال نخست برای سراسر کشور و برای زمینه‌سازی رویش هسته‌های فناور در دانشگاه‌ها از اول خرداد  با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد.

در این طرح ملی افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می‌کنند. در این طرح به ازای هر دانشجو مبلغ یک میلیون تومان اعتبار اختصاص می‌یابد.

انتظار می رود اکثر دانشگاه‌ها در این طرح شرکت کنند و در فاز اول حدود ۳۰ هزار دانشجو در این طرح شرکت کنند؛ البته در مرحله اول بیشتر دانشگاه‌های دولتی این کار را انجام می‌دهند و دانشگاه آزاد اسلامی هم برنامه‌های خاص خود همانند طرح پویش اشتغال را دارد. تلاش می‌ شود در سال‌های آینده طرح ملی ترویج کارآفرینی توسعه یابد و بستر برای دانشجویان دولتی و غیردولتی مهیا شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا