لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت

بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست علنی امروز (دوشنبه ۵ تیر) مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری و با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

در ابتدای این نشست، روح‌الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس، دستور کار امروز صحن علنی را قرائت کرد که یکی از موارد آن بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی است.

بحث درباره ضرورت تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به دولت دوازدهم باز می‌گردد و در دولت سیزدهم نیز پیگیری‌های فراوانی در این خصوص صورت گرفته است.

وزارت بازرگانی تا سال ۱۳۹۰ یک وزارتخانه مستقل بود اما در این سال با وزارت صنایع و معادن ادغام و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شکل گرفت. در لایحه‌ای که دولت آقای رئیسی برای تشکیل وزارت بازرگانی پیشنهاد کرده، برخی از مسئولیت‌ها و زیرمجموعه‌های دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارتخانه جدید منتقل می‌شود.

دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی حدود دو ماه پیش (دوازدهم اردیبهشت) به تصویب نمایندگان رسید. محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اخیرا در گفتگو با ایرنا، تشکیل وزارت بازرگانی را سبب تنظیم‌گری در بازار تولید و عرضه محصولات عنوان کرده و گفته که مجلس از لایحه دولت برای تفکیک وزارت صمت دفاع می‌کند.

مدافعان تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، مستقل بودن این وزارتخانه در حدود ۵۰ کشور دنیا و نیز شرایط اقتصادی ویژه ایران در سایه تحریم‌های ظالمانه آمریکا را به عنوان دلیل حمایت خود از این لایحه مطرح می‌کنند.

با این حال، به گفته روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، تشکیل وزارت بازرگانی همچنانکه حامیان سرسختی در بدنه دولت و مجلس دارد، مخالفان جدی نیز دارد که عمده نگرانی آنها بابت آسیب رسیدن به تولید پس از تفکیک دوباره وزارت بازرگانی از وزارت صمت است.


بیشتر بدانید:

محمد خدابخشی: مجلس از تشکیل وزارت بازرگانی دفاع می‌کند

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا