تشکیل هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان در آذربایجان‌شرقی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عابدین خرّم روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه دوره هفتم طرح شهید احمدی روشن در بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: باید توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان مستعد و دانش آموختگان برگزیده در بستر حل یک مسأله واقعی در دستور کار مراکز دانشگاهی و بنیاد نخبگان قرار گیرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، وی افزود: افزایش مهارت‌های اجتماعی و ایجاد حس خودباوری در میان نخبگان و دانش آموختگان مستعد و افزایش اعتماد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به جوانان و نخبگان از دیگر ضرورت‌های این حوزه است.

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست که اساتید دانشگاه به‌عنوان راهبران هسته‌های حل مسئله طرح شهید احمدی روشن نیز حضور داشتند، ادامه داد: مدیران استانی را مکلف به استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان نخبه در حوزه تخصصی خود کرده‌ایم، اما باید از تجارب اساتید دانشگاهی نیز به نحو احسن بهره گرفت و این توجه بیشتر مدیران را می طلبد.
 
وی در ادامه به جایگاه نخبگان در سطح استان اشاره کرد و افزود: تمام نیت و اراده ما این است که در استان آذربایجان شرقی با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های نخبگان، در صنایع و بخش‌های تولیدی شاهد افزایش هر چه بیشتر تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان باشیم و بتوانیم با افتخار آن را به کشورهای مختلف صادر کنیم که این میسر نخواهد شد مگر با وفاق و اتحاد هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه.

خرّم از شناسایی نقاط ضعف زیرساختی در بحث افزایش تولید خبر داد و گفت: زنجیره‌های ارزش استان را در تمام ابعاد صنعتی، کشاورزی، دارویی و بهداشت و درمان از رهگذر شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار داریم و تمام سعی و تلاش ما این است با درنظر گرفتن زیست‌بوم استان در جهت تقویت و ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کنیم.

وی تقویت دیپلماسی علمی استان را یکی از اهداف خود در سفر به کشورهای‌های همسایه برشمرد و گفت: در این سفرها مسأله صادرات دانش و تولیدات دانش‌بنیان را توسط نخبگان علمی و صنعتی پیگیری کردم و امیدوارم با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در جهت درآمدزایی و ارزآوری برای استان توفیقاتی کسب کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از تلاش برای تشکیل هاب صادراتی محصولات دانش‌بنیان در استان خبر داد و تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی از جهت همسایگی با کشورهای شمالی دارای ظرفیت خوبی در بحث تبدیل شدن به هاب صادراتی است و امر را نیز تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد تا پس از پایتخت، دومین استان پیشرو در صادرات محصولات دانش بنیان باشیم.

وی پس از برگزاری این نشست از هسته‌های علمی حل مسأله که در محل بنیاد نخبگان حاضر بودند بازدید و در فضایی صمیمی با اعضای این هسته‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

طرح توسعه هسته‌های مسأله‌محور پژوهشی، فناورانه (طرح شهید احمدی روشن)، با الگوبرداری از شیوه‌های آموزشی مربی‌محور در کشور، از سوی بنیاد ملّی نخبگان طراحی و از سال 1396 اجرایی شده است. در این طرح، هسته‌های نخبگانی با هدف افزایش سطح کیفی آموزش و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، با همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکت‌های صنعتی، مؤسسات پژوهشی و با حضور فعال دانشجویان مستعد و دانش‌آموختگان برگزیده تشکیل می‌شود. در طول طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی پس از شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، مجموعه‌ای از مستعدان علاقه‌مند را انتخاب کرده و به ‌صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل مسأله‌ای واقعی می‌پردازند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا