محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای محرومیت‌زدایی به نمایش گذاشته می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نمایشگاه آبادیران با هدف کمک به توسعه مناطق محروم و توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی ۲۳ تا ۲۵ خردا ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از صدا و سیما، نمایشگاه آبادیران درصدد است تا با استفاده از فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی به رفع مشکلات مناطق محروم بپردازد.

این نمایشگاه با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و همه بازیگران موثر در محرومیت‌زدایی در این رویداد گرد هم جمع خواهند شد تا فناوری‌ها، محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به نیاز‌ها و چالش‌های موجود در مناطق محروم و روستایی گره بزند.

در همین راستا نشست خبری نخستین نمایشگاه آبادیران (نوآوری برای آبادانی) با حضور رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و مهدی روح‌اللهی مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی و علیرضا زاهدی مدیرعامل موسسه دانشمند، نیک‌پور مسوول قرارگاه خلاقیت و نوآوری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برگزار شد.

در این مراسم رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به اینکه ایده برگزاری این نمایشگاه به یک سال گذشته بازمی‌گردد، گفت: در حال حاضر ۸۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده است و این شرکت‌ها از طریق قوانین حمایت از شرکت‌های دانش و قانون جهش تولید که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، از این شرکت‌ها حمایت می‌شود.

وی یکی از دغدغه‌های معاونت علمی را حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور دانست و اظهار کرد: این معاونت در تلاش است تا اقتصاد تک محصولی و منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان و ناشی از دانش تبدیل شود و شرکت‌های دانش‌بنیانی که از منابع عمومی و بیت‌المال حمایت دریافت می‌کنند به محرومیت‌زدایی کمک کنند.

رییس نمایشگاه آبادیران با تاکید بر اینکه، در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات روستا‌ها می‌تواند به واسطه توانمندی دانش بنیان‌ها مرتفع شود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که توسط این مجموعه‌ها می‌تواند رفع شود تامین آب شرب مناطق محروم است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این باره توضیح داد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان؛ فناوری برای تامین آب شرب بدون نیاز به برق ارائه کرد و این فناوری موجب رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آبادیران، از اجرای طرح پایلوت ارائه ماشین آلات ویژه در کارگاه‌های کوچک در روز‌های برگزاری این نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: این ماشین‌آلات با منابع کم، در حوزه تولید وارد می‌شود و توسعه این نوع کارگاه‌ها موجب توسعه اشتغال پایدار خواهد شد.

اسدی‌فرد ماشین‌های CNC برای مبل‌سازی و دستگاه‌های تزریق پلاستیک کوچک برای ساخت قطعات را نمونه این نوع ماشین‌ها برای اشتغال زایی در مناطق محروم نام برد.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در راستای رفع مشکلات مناطق محروم توسط نهاد‌های متولی آبادانی و محرومیت زدایی همچون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در کشور و کلیه مراکز فعال در این حوزه عنوان کرد.

وی این نمایشگاه را یک بازار دائمی برای عرضه محصولات با رویکرد توانمند سازی و محرومیت زدایی توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس سکو‌های مشارکتی با نهادهایی، چون کمیته امداد طراحی می‌شود تا در کنار حمایت‌های مالی، با مشارکت مردم اقدام به رفع مشکلات مناطق، محروم و روستایی شود.

اسدی فرد با بیان اینکه ثبت نام شرکت‌ها در این رویداد از ۲۶ فروردین آغاز شده و تا ۵ خرداد ادامه دارد، گفت: پیش بینی اولیه حکایت از ثبت نام ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور دارد و برنامه ریزی ما برای حضور حدود ۳۰۰ شرکت در این نمایشگاه است.

وی همچنین اعطای جایزه آبادیران تحت عنوان وقف فناورانه را از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه نام برد و افزود: این جایزه چند ماه بعد ار برگزاری نمایشگاه به شرکت‌ها، اساتید و فناوران فعال در حوزه محرومیت زدایی اعطا می‌شود.

در ادامه علیرضا زاهدی مدیرعامل موسسه دانشمند نیز با بیان اینکه این نمایشگاه نمونه خوبی از هم‌افزایی نهاد‌ها و بازیگران حوزه محرومیت‌زدایی است، گفت: یکی از اهداف بلندمدت بنیاد مستضعفان که بر مبنای منویات مقام معظم رهبری دنبال می‌شود؛ توانمندسازی پایدار محرومان و استفاده کامل از همه ظرفیت‌های این نهاد در همین راستا است. این نمایشگاه هم می‌تواند بنیاد را به تحقق این هدف نزدیک‌تر کند.

وی افزود: در همین راستا بنیاد امسال ۱۳ هزار میلیارد تومان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که خدمات اجتماعی و فرهنگی به مناطق محروم ارائه کردند یا خدماتی موثر در کاهش محرومیت داشتند عرضه کرد.

به گفته زاهدی، بنیاد به دنبال این است که به جای کمک‌های نقدی به محرومان؛ ابزار‌هایی در اختیار آن‌ها قرار دهد که بتوانند خود را توانمند سازند و پس از چند سال مستقل از کمک‌های نقدی به کسب و کار خود بپردازند. بر همین اساس اقدام به شناسایی و احصاء نیاز‌ها و محرومان در مناطق مختلف کشور کرده تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای نیاز هر منطقه؛ خدمات و محصولات کاربردی به آن‌ها عرضه کند.

وی تصریح کرد: یکی از این اقدامات ارائه آموزش‌های کاربردی در قالب تیم‌های جهادی به محرومان است که بنیاد آماده حمایت از تیم‌ها و شرکت‌هایی است که بتوانند در این زمینه خدمت رسانی کنند. در این نمایشگاه هم فرصتی برای عرضه توانمندی‌های مختلف فراهم شده است.

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم با بیان اینکه باید تلاش کنیم نوآوری و خلاقیت به مناطق محروم تزریق شود و در اختیار محرومیت زدایی قرار گیرد، گفت: در همین راستا صندوق چند سالی است از طرح‌هایی که بتواند در مناطق محروم به رفع چالش‌ها کمک کند حمایت می‌کند. این کار را هم به شکل مساله‌محور و موضوع‌محور انجام می‌دهد.

وی افزود: مثلا در زمان اوج‌گیری کرونا صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های توسعه دهنده محصولات مرتبط با حوزه کرونا و ۶۰ تا ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و فناوری که توانستند بازار این محصولات را توسعه دهند حمایت مالی ویژه کرد.

به گفته ملکی فر، امسال ۲۵۷ نمایشگاه داخلی به شکل موضوعی برگزار خواهد شد که صندوق نیز در آن‌ها مشارکت می‌کند تا بتواند در توسعه فناوری‌های موثر در پیشرفت کشور نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: صندوق در ۳ مدل حمایتی می‌تواند در برگزاری نمایشگاه آبادیران اثرگذار باشد. یکی ارائه کمک بلاعوض ۷۰ درصدی تا سقف ۳۰ میلیون تومان به همه شرکت‌ها، ارائه لیزینگ ۷۰ تا ۸۰ درصدی قرارداد‌های شرکت‌ها برای فروش و ارائه تسهیلات فروش کمتر از ۲ میلیارد تومانی به شکل ایجاد خطوط اعتباری صندوق‌ها که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به محرومیت‌زدایی از کشور کمک کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
صدا وسیما
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا