کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری در ۲۰ ساله اخیر

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری بیست ساله و افزایش تعداد کل شاغلان خبر داد وگفت: نتایج تمام شماری سامانه‌ها، ثبت اشتغال ایجاد شده سال ۱۴۰۱ را بیش از یک میلیون نفر نشان می‌دهد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، «محمود کریمی بیرانوند»، اظهار کرد: انتشار نتایج آمارگیری جمعیت نیروی کار از سوی مرکز ملی آمار ایران در آخرین فصل سال ۱۴۰۱ (فصل زمستان) و جمع‌بندی آمار سالانه آن، نشانگر بهبود چشمگیر نرخ بیکاری و افزایش مسرت‌بخش تعداد کل شاغلان است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری و جمعیت متناظر شاغل آن در کشور با سه منبع اصلی احصا می‌شود.

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: منبع اول نمونه‌گیری فصلی مرکز ملی آمار ایران است که نرخ مشارکت فعال اقتصادی، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال کشور را برای گروه‌های مختلف مانند فارغ‌التحصیلان، زنان، شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر و… را برآورد می‌کند.

کریمی بیرانوند افزود: نتایج این آمارگیری نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کل سال ۱۴۰۱ به عدد ۹ درصد رسیده که در مقایسه ۲۰ ساله اخیر عددی چشمگیر و بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: منبع دوم آمار بیمه‌شدگان جدید (اجباری و حرف و مشاغل) سازمان تأمین اجتماعی که به صورت فصلی و سالانه منتشر می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: مطابق آخرین آمار، تعداد بیمه‌شدگان اجباری در بهمن ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ با رشد ۴.۰۴ درصدی همراه بوده است. از طرفی تعداد بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد نیز در بهمن ‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ رشد حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

بیرانوند خاطرنشان کرد: منبع سوم نیز سامانه ملی رصد اشتغال است که با بیش از ۱۸ هزار کاربر فعال از دستگاه‌های اجرایی، تمامی خدمات اشتغال ایجادی سالانه کشور را بر حسب کد ملّی ثبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: نتایج تمام شماری این سامانه، ثبت اشتغال ایجادی سال ۱۴۰۱ را بیش از یک میلیون نفر نشان می‌دهد. نکته حائز اهمیت و ابتکار ارزشمند دولت سیزدهم در این زمینه، بناگذاری نظارت هدفمند و دقیق بر این آمار ایجادی است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا