آغاز فعالیت فن‌ بازار منطقه‌ای در خراسان جنوبی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فن‌ بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی با هدف ارائه خدمات به جامعه دانش‌بنیان و بازاریابی برای محصولات فناورانه در داخل استان و کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در نخستین نشست شورای راهبری فن بازار استان در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بر تکمیل وظایف شورا و جامع کردن حوزه آنان تاکید کرد و گفت: باید به سمتی رفت که وظایف شورا بار حقوقی و ایجابی داشته باشد.

او با تاکید بر تدوین جامع این حوزه‌ها افزود: باید با توجه ویژه به بخش‌های مختلف بر غنای کار در حوزه استانی افزود.

حاجی رضایی مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌ جنوبی نیز در این نشست گفت: به استناد ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورخ ۷ آذر ۹۱ در خصوص اجرای اقدام ملی (۱۸) از راهبرد کلان (۱) و اقدام ملی (۸)، (۹) و (۱۰) از راهبرد کلان (۳) نقشه جامع علمی کشور و همچنین بر اساس حکم معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مورخ ۲۹ بهمن ۹۱ به پارک فناوری پردیس، شبکه فن‌بازار ملی ایران مسئولیت «ساماندهی فن‌بازار‌های عمومی و ایجاد فن‌بازار‌های تخصصی در حوزه‌های اولویت دار کشور» را بر عهده دارد. 

او افزود: بر همین اساس موضوع ایجاد فن‌بازار‌های منطقه‌ای و تخصصی در دستور کار شبکه فن‌بازار ملی ایران قرار گرفته و هدف از این اقدام، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به جامعه دانش‌بنیان استان‌ها به‌واسطه ایجاد دفاتر فن بازار منطقه‌ای است. 

حاجی رضایی با بیان اینکه رسیدن به این هدف با مشارکت و تعامل سازنده همه نهاد‌های مرتبط با علم و فناوری در سطح استان میسر خواهد بود، اظهار کرد: شورای هماهنگی فن‌بازار منطقه‌ای متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی به منظور رونق اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش مبادلات فناورانه در استان است، به همین منظور آیین‌نامه پیش‌رو برای تعامل بهتر اعضای این شورا به منظور اثربخشی بیشتر در سطح استان تدوین شده است.

مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌ جنوبی گفت: فن‌بازار، ساختاری برای تسهیل و تسریع مبادلات فناوری از طریق واسط‌های نوآوری است؛ این ساختار بستر امنی را برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان در حوزه نوآوری و فناوری ایجاد می‌کند. 

او با بیان اینکه فعالیت فن‌بازار شامل بازاریابی محصولات فناورانه، تسهیل سرمایه‌گذاری بر روی اختراعات و طرح‌های فناورانه، انتقال فناوری و رفع نیاز فناورانه صنایع است، افزود: منظور از شبکه فن‌بازار ملی ایران است که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرده و «توسعه بازار فناوری کشور» را مأموریت اصلی خود قرار داده است.

حاجی رضایی با اشاره به وظایف شورا ادامه داد: ایجاد هماهنگی بین نهاد‌های علم و فناوری استان، بررسی برنامه عملیاتی سالیانه فن‌بازار منطقه‌ای و ارائه پیشنهادها، استماع گزارشات فن‌بازار منطقه‌ای و ارائه راهکار‌هایی برای رفع موانع، کمک و همکاری موثر برای رونق برنامه‌ها و فعالیت‌های فن‌بازار در سطح استان و تصویب آیین نامه داخلی شورا، از وظایف آن است.

 مدیر منطقه‌ای فن بازار در خراسان‌ جنوبی با تاکید بر توسعه شبکه فن بازار‌های منطقه‌ای و برنامه عملیاتی امسال فن بازار منطقه‌ای، تصریح کرد: حضور عرضه‌کنندگان فناوری، حضور متقاضیان بالقوه و بالفعل، ارائه نیاز فناوری به فناوران، تهیه کتابچه تقاضا‌ها و ثبت تمامی نیاز‌های مطرح شده در سامانه فن‌بازار به نام و راه ارتباطی بروکر، بررسی اولیه صنایع و نیاز‌های آنها، استفاده از کارشناس فنی متناسب با هر حوزه، ایاب و ذهاب، بررسی فنی و تخصصی نیاز‌ها با حضور کارشناس فنی، شناسایی و ارزیابی توان شرکت‌های دارای توانایی فنی حل مسئله، انجام مذاکرات با فناوران، شناسایی مشتریان، تشکیل تیم بررسی و ارزیابی محصولات و شناخت بازار و جذب بازاریاب، اقلام تبلیغاتی مناسب از برنامه‌هاست.

او بر شناسایی صاحبین طرح و اختراع، شناسایی سرمایه‌گذاران، بررسی طرفین و پیگیری تا حصول نتیجه تاکید کرد.

در این نشست هریک از اعضای شورا به بررسی ابعاد مختلف برنامه عملیاتی فن بازار پرداختند.

برگزاری مستمر جلسات هماهنگی، غافل نشدن از ظرفیت مرز افغانستان، توجه به ویژگی‌های کارگزار و توجه به شرکت‌های بومی، افزوده شدن اعضای اثرگذار به این شورا و توجه به نیاز‌های فناورانه استان از جمله مواردی بود که در این نشست به آن تاکید شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا