آغاز فعالیت کمیته اقتصاد دانش‌بنیان مراغه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 کمیته توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مراغه با برگزاری همایش نخبگان و فعالان این بخش آغاز به کار کرد تا سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد شهرستان افزایش یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه شامگاه سه‌شنبه در این همایش که در محل فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه این کمیته به دنبال راهکارهای تولید دانش‌بنیان است، بیان کرد: سرمایه‌های انسانی این شهرستان باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم‌افزایی، در زمینه تولید دانش‌بنیان گام بردارند.

«داود اسدیان» افزود: این کمیته به دنبال سیاست‌گذاری، تسهیل چرخه قوانین، بررسی ظرفیت‌های اجرایی و زیرساختی‌، تشکیل صندوق حمایتی و حل مشکلات بالادستی است تا زمینه برای اشتغال دانش‌بنیان فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم رقم قابل توجهی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده است، اظهار داشت: تنها در سال جاری ۱۲۷ میلیارد تومان از محل بند ب تبصره ۱۶ برای اشتغالزایی در مراغه اختصاص داشت.

فرماندار مراغه با تاکید بر اینکه این تسهیلات باید به اشتغال پایدار افراد جویای کار منجر شود، اضافه کرد: لازمه هدایت صحیح این سرمایه در مسیر اشتغال، نظارت دقیق و تکیه بر دانش است.

«اسدیان» با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی لازمه اشتغالزایی دانش‌بنیان است. اظهار داشت: برای نمونه کارشناسان حدود ۶۵۰ شغل جدید در بستر فضای مجازی تعریف کرده‌اند اما ورود به این بازار مستلزم داشتن مهارت است.

به گفته وی نخستین کلاس‌های مهارت‌آموزی در بستر فضای مجازی روز گذشته با شرکت ۲۰ نفر در این شهرستان شروع شد اما از آنجایی که شمار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بالاست، مهارت‌های لازم برای اشتغال آنان باید به صورت گسترده‌تر آموزش داده شود.

فرماندار مراغه همچنین با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات در کنار آموزش مهارت به افراد جویای کار این شهرستان پیگیری می‌شود، اضافه کرد: کسب‌وکارهای اینترنتی یکی از مصادیق اشتغال دانش‌بنیان به شمار می‌رود که در سطح شهرستان با جدیت در حال توسعه است.

وی از نخبگان مراغه خواست تا به صورت گروهی و در قالب شرکت تعاونی برای تولید دانش‌بنیان وارد عرصه شوند و افزود: کمیته اقتصاد دانش‌بنیان شهرستان تسهیلات و زیرساخت لازم را فراهم می‌کند و انتظار دارد تا نخبگان در زمینه تولید دانش‌بنیان وارد میدان شوند.

«اسدیان» همچنین به کلنگ‌زنی شهرک صنایع تبدیلی و غذایی مراغه با ۱۸۰ هکتار مساحت در سال آینده اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی دومین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی یا لجستیک پارک کشور پس از «جویبار» در استان مازندران نیز به زودی در این شهرستان آغاز می‌شود تا زمینه را برای تولید دانش‌بنیان بیش از پیش فراهم گردد.

فرماندار مراغه به انتشار کتابی تحت عنوان مجال تبیین در مراغه نیز اشاره کرد و افزود: کارهای شاخص برخی از ادارات در این کتاب درج و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گرفت که انتظار می‌رود اعضای کمیته توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شهرستان، این کتاب را مطالعه کنند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

وی همچنین از صاحبان ایده، دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه و کارآفرینان شهرستان خواست تا در سامانه موسوم به «ستادک» ثبت‌نام کنند و افزود: این سامانه که امروز به صورت رسمی رونمایی می‌شود، بانک اطلاعاتی جامعی در زمینه اشتغال خواهد بود.

دبیر کمیته اقتصاد دانش بنیان مراغه نیز با تاکید بر اینکه هدف اصلی از تشکیل این کمیته افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد شهرستان است، افزود: طی یک ماه گذشته دبیرخانه دایمی کمیته فعال شده، چارت سازمانی، اساسنامه و شیوه‌نامه اجرایی آن تدوین شده و سامانه نیز طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گفته «محمد زادشکویان»، آماده‌سازی ساختمان برای دبیرخانه دایمی، تهیه بانک اطلاعاتی اساتید دانشگاه‌های مراغه و بانک اطلاعاتی فارغ‌التحصیلان اهل این شهرستان از دیگر اقدامات کمیته به شمار می‌رود و علاوه بر آن نیز کمیته‌های تخصصی ستاد اجرایی در چهار بخش در حال تشکیل است.

به گزارش ایرنا در این آیین از ساختمان دبیرخانه دایمی و سامانه کمیته اقتصاد دانش‌بنیان مراغه به صورت مجازی رونمایی شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا