استقرار ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان اصفهان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بر اساس قاعده ارزیابی که تا آخر سال ابلاغ می‌شود، ۱۰ درصد و یا حتی بیشتر از ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در اصفهان مستقر هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، امروز شنبه، ۶ اسفندماه در نشست قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان، کل تسهیلات مربوط  به معاونت علمی استان را ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعلام و با انتقاد از تکثرگرایی، اظهار کرد: کره جنوبی ۱۸ عدد پارک دارد و ۶۰ درصد اقتصاد این کشور دانش بنیان است، در حالی که در کشور ما ۷۰ پارک علم و فناوری وجود دارد، اما تنها ۰/۸ درصد اقتصاد ما دانش بنیان است.  

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قاعده ارزیابی که تا آخر سال ابلاغ می‌شود، ۱۰ در صد و یا حتی بیشتر از۱۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در اصفهان مستقر هستند.

معاون علمی، فناوری، اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در رابطه با بحث پرداخت تسهیلات تصریح کرد: مشکل ما با هزینه کردن نیست، آنچه که از اهمیت برخوردار است این است که بدانیم و بر ما مسجل شود که پولی که هزینه می‌شود، یا ماموریتی را انجام  می‌دهد و یا کار اقتصادی را می چرخاند.

در این جلسه، از سوی مدیران شرکت‌های دانش بنیان، طرح حمایت از کالاهای دانش بنیان و نیز شرکت‌های دانش بنیان به منظور حمایت از شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان مطرح شد؛ حمایتی که نیازمند رویکرد فراگیر ملی، تمرکززدایی از مرکز و حمایت برای شکل گیری اکوسیستم‌های تخصصی در کلان شهرها شناخته می‌شود.  

همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان و تشکیل هیئت اجرایی مربوطه با نقش ایجاد هماهنگی در بین بازیگران فعال اکوسیستم فناوری و نوآوری، از دیگر پیشنهادات بیان شده در این جلسه بود.  

در این راستا تعیین بودجه مشخص در قانون بودجه ۱۴۰۲ و پیگیری وصول بودجه مصوب۱۴۰۱  و همچنین حمایت معاونت علمی از منطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان با هدف شکل گیری از اکوسیستم فناوری و نوآوری در استان مطرح شد.

علاوه بر این، با توجه به تمرکز استان اصفهان در خصوص ایجاد اکوسیستم های تخصصی مبتنی بر مزیت‌های استانی و اسناد آزمایشی و تشکیل شوراهای راهبردی تخصصی در هر حوزه، حمایت ویژه معاونت علمی از ایجاد زیرساخت‌های توسعه این اکوسیستم‌ها، لازمه شکل گیری موثر و مداوم آن‌ها دانسته شد. در این خصوص به تخصیص بودجه و حمایت‌های مالی برای موضوعات هوش مصنوعی، امنیت غذایی، کشاورزی، دام و طیور، فناوری های نرم و صنایع خلاق، صنایع شیمیایی، پلیمری و پتروپالایشی نیز اشاره شد.  

در ادامه جلسه، بر اساس مصوبه قرارگاه دانش بنیان استان اصفهان که برپایی رویداد و نمایشگاه سالانه بین المللی فناوری و نوآوری با رویکرد شبکه سازی ظرفیت‌های کشورهای منطقه در دستور کار منطقه ویژه علم و فناوری استان قرار گرفته است، پیشنهاد شد که معاونت علمی با پوشش ۳۰ درصد از هزینه‌های این حرکت، از شکل‌گیری موفق و پایایی این ظرفیت حمایت کند.

در راستای تدارک زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه‌های استان اصفهان، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، به نمایندگی از دانشگاه‌های اصفهان، تخصیص مبلغ ۱۰۰۰میلیارد تومان را جهت ماموریت‌های تعیین شده برای دانشگاه‌ها صرف تجهیز آزمایشگاه و کارگاه‌های فناوری محور را پیشنهاد کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا