اولین رویداد ملی فناوری در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان برگزار خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از برگزاری اولین رویداد ملی فناوری در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان با هدف جذب هر چه بیشتر ایده‌های ناب و ایجاد یک موج شور و نشاط در بین فارغ‌التحصیلان برای ایجاد شرکت‌های خصوصی و همچنین توسعه مرکز رشد و دهکده علم و فناوری، خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، کشاورزی دانش‌بنیان یک فرهنگ است ؛ فرهنگی که به دانش و نقش آن در توسعه کشاورزی آگاه است ، فرایند تحقیق و نوآوری را فرایندی دائمی و پیوسته می داند ، و به اهمیت به کارگیری دانش و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی آگاه است .

سوال این است : چگونه یک کشاورزی ، دانش‌بنیان می‌شود ؟ به طور خلاصه ، در یک کشاورزی دانش‌بنیان ، موسسات تحقیقاتی فعالی وجود دارند که به تولید دانش مشغولند ، مراکزی وجود دارند که دانش جدید را به کشاورزان منتقل می‌کنند ، و کشاورزانی وجود دارند که از این دانش در کارهای خود استفاده می‌کنند . و در نهایت موسساتی هستندکه از کشاورزان در مقابل مشکلات استفاده از دانش جدید حمایت می‌کنند . حتما می‌پرسید: مگر استفاده از دانش جدید ، مشکلاتی هم دارد ؟ پاسخ قطعا مثبت است . اولین مشکل دانش جدید می‌تواند هزینه‌های به دست آوردن آن باشد . یک تراکتور جدید چندین برابر تراکتورهای قدیی قیمت دارد. بذور جدید ، نهاده‌های جدید ، . همه گران هستند . پس نهادهای مالی باید به کشاورزان در تهیه آنها کمک کنند. مشکل بعدی ، ریسک به کارگیری دانش جدید است . تجربه ثابت کرده که هر چیز جدیدی الزاما کارها را بهتر نمی‌کند و ممکن است عوارض سوء آن از فوایدش بیشترباشد مثل نهاده های شیمیایی( کود و سم ) . عوارض برخی از چیزهای جدید هم هنوز به طورقطع مشخص نشده ( مثل گیاهان تراریخته ) . از مشکلات دیگر می‌توان به یافتن بازار برای محصولات جدید و پرحجم ، مشکلات مدیریت مزرعه و امثالهم اشاره کرد که همه ایجاب می‌کنندنهادهایی مانند بیمه ، بانک‌ها و غیره از کشاورزان در مقابل این تهدیدات حمایت کنند .

دکتر مسعود ترابی، دبیر اولین رویداد ملی فناوری در مسیر کشاورزی دانش بنیان، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ذیل معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که از جمله معاونت‌های بسیار مهم در وزارت جهاد کشاورزی است در استان‌های مختلف فعالیت می‌کند.

ترابی با اشاره به اینکه با توجه به عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، در حوزه مباحث پژوهشی، آموزشی و همچنین در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می کنیم، افزود: در حوزه پژوهش مشکلات کشاورزی استان را احصا و در همین راستا طرح های پژوهشی را آماده و اجرا می کنیم.

وی با بیان اینکه کلیه آموزش‌هایی که در حوزه کشاورزی در سطح استان اجرا می شود به عهده این مرکز است، اضافه کرد: در همین راستا دو اداره آموزش رسمی شامل هنرستان های کشاورزی داریم لذا می‌توان گفت استان قم بیشترین سهم را در آموزش کشاورزی کشور دارد و امسال نیز حدود ۸۰۰ دانش‌آموز در رشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند که آموزش مباحث تخصصی آن‌ها را مرکز تحقیقات به عهده دارد همچنین در حوزه آموزش غیر رسمی سنجش مهارت را برای افراد بزرگسال با اعطای دیپلم کشاورزی و همچنین برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای بهره‌برداران را داریم.

ترابی یکی از مأموریت‌های مهم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی را دانش بنیان کردن کشاورزی دانست و گفت: در هر استان پارک علم و فناوری به کمک مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صورت مشترک مراکز رشد را می‌سازند، در این مراکز رشد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و دیگر رشته‌های تحصیلی که دارای ایده هایی هستند که می تواند تبدیل به محصول شود و ثروت آفرینی کند و همچنین مشکلات بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را حل کند مورد حمایت قرار می‌گیرند، محصولات خود را می سازند و بالنده می‌شوند و بعد به عنوان یک شرکت فناور فعال وارد عرصه تولید خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراکز رشد موجود در استان قم مرکز رشد کشاورزی است که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و پارک علم و فناوری ایجاد شده است، تصریح کرد: ادامه فعالیت‌ها به این منتهی خواهد شد که دهکده و یا پردیس علم و فناوری را خواهیم داشت لذا جانمایی آن انجام شده و با انعقاد تفاهم‌نامه، ایجاد دهکده علم و فناوری کشاورزی وارد مرحله اجرا خواهد شد.

ترابی یکی از معضلات کشور را تقاضای فارغ التحصیلان برای استخدام دولتی عنوان کرد و گفت: برای جذب هر چه بیشتر ایده‌های ناب و ایجاد یک موج شور و نشاط در بین فارغ‌التحصیلان برای ایجاد شرکت‌های خصوصی و همچنین توسعه مرکز رشد و دهکده علم و فناوری، اولین رویداد ملی فناوری در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان را برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه فناوری‌های نوین کشاورزی، منابع طبیعی و فضای سبز، بهره‌وری آب و استفاده از آب‌های نامتعارف با هدف افزایش تولید محصول به ازای هر متر مکعب آب، تعیین الگوی کشت منطبق با توان اکولوژیکی استان قم را از محورهای اصلی رویداد معرفی کرد.

براتی برگزاری نمایشگاه کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بینان با هدف آشنایی مردم با محصولات آن‌ها، چالش معکوس، فن بازار، جشنواره کشف و معرفی ایده‌های برتر با هدف استقرار آن‌ها در پارک علم و فناوری، دهکده‌ها و مراکز رشد و حمایت از ساخت، تجاری‌سازی و فروش محصولات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با اعطای گواهینامه را از جمله فعالیت‌های این رویداد دانست.

وی ادامه داد: به نفرات برگزیده از رتبه اول تا سوم در این رویداد به ترتیب ۵۰ میلیون ریال، ۳۰ میلیون ریال، ۲۰ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا خواهد شد همچنین دیگر نفرات را برای جذب به مراکز رشد و دریافت تسهیلات معرفی خواهیم کرد.

براتی یادآور شد: اولین رویداد ملی  فناوری در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ در استان قم برگزار می‌شود.

دبیر اولین رویداد ملی فناوری در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان دانشگاه قم، دانشگاه آزاد اسلامی قم، دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان جهاد کشاورزی استان، پارک علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، سازمان پارک‌های شهرداری، جهاد دانشگاهی را از جمله نهادهای همکار در برگزاری این رویداد ملی معرفی کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا