۱۲ گام برای تشویق به نوآوری در محیط کار

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

می‌توانید با برداشتن ۱۲ قدم آسان، افراد را ترغیب کنید و نوآوری را در محیط کار پرورش دهید.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از کاربوم، با توجه به تغییرات سریع، ضروری است که برای رشد و موفقیت شرکت با روندهای جدید سازگار شوید؛ به‌عبارت دیگر برای اینکه رو به جلو حرکت کنید، باید نیروی انسانی نوآوری داشته باشید که با انگیزه خود مرزها را بشکند. اگر احساس می‌کنید که فرهنگ شرکت بی‌تنوع و یکنواخت شده است، باید رفتار و باورهای موجود را به‌سرعت تغییر دهید و نوآوری در محیط کار را تشویق کنید.

۱. کانال ارتباطی باز داشته باشید

اگر ارتباطات باز در محل کار وجود نداشته باشند، خلاقیت افراد آسیب خواهد دید. برای آوردن نوآوری در محیط کار، باید به کارکنان خود اطلاع دهید که درها برای بحث و گفت‌وگو همیشه باز هستند.

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کارکنان به‌خاطر سرزنش یا مسخره شدن، از گفتن حرف‌هایشان ترس داشته باشند. از کارمندان خود بخواهید تا با شما ارتباط برقرار کنند. باید آنها را کنار بکشید و متوجه شوید که آیا در انجام وظایف خود راحت هستند یا خیر. وقتی افراد احساس راحتی کنند، برای انجام کارهای سخت بیشتر تلاش خواهند کرد و ایده‌های جدیدی را ارائه خواهند داد.

۲. از ایده‌های کارکنان خود حمایت کنید

آیا جزء افرادی هستید که قبل از اینکه کارمندان ایده‌های خود را به درستی بیان کنند، با آنها مخالفت می‌کنید؟ آیا با ایده افراد خیلی سریع مشکل پیدا می‌کنید، قبل از اینکه به مزایای آن فکر کنید؟

اگر بیش از حد برای پذیرش ایده‌ها وسواس دارید، باید خود را کنترل کنید. صرف‌نظر از اینکه با ایده‌ها موافق یا مخالف هستید، باید از آنها حمایت کنید و فرصتی را برای کاوش و موفقیت اندیشه‌هایتان فراهم کنید. فعالیت‌های خلاقانه کارمندان را دنبال کنید و افراد را به ریسک‌کردن و مدیریت پروژه‌هایشان تشویق کنید.

اگر این کارها را انجام ندهید، کارکنان فرصت‌های شغلی دیگری را بررسی می‌کنند یا بدون هیچ تلاش و مشارکتی فقط وظایف خود را انجام می‌دهند.

۳. به کارمندانتان بیش از حد، سخت نگیرید

تحمل اشتباهات، بخش مهمی از کار تیمی است. اگر کارمندان فکر کنند که به‌خاطر اشتباهاتشان جریمه می‌شوند، کمتر تلاش می‌کنند تا در این موقعیت قرار گیرند. به‌جای اینکه محیط کاری کنترل‌شده‌ای را فراهم کنید، اجازه دهید که کارکنانتان اشتباهاتی را مرتکب شوند، از آنها درس بگیرند و رشد کنند. اگر این کار را نکنید، کسب‌وکارتان نمی‌تواند از نوآوری بهره‌ای ببرد.

۴. به اشتباهاتتان اعتراف کنید

اگر می‌خواهید نوآوری را در محیط کار ببرید، باید از اشتباهات خود برای افراد نمونه‌هایی را بیان کنید. چه تصمیماتی گرفته‌اید که نتیجه عکس داشته‌اند؟ در جلسات درباره آنها صحبت کنید و درس‌هایی را که از این اشتباه گرفته‌اید، بازگو کنید.

با این کار، کارمندان خود را تشویق می‌کنید که خارج از چارچوب بیندیشند، ریسک‌پذیر و پرسشگر باشند و به مسیر خود ادامه دهند.

۵. افرادی را با دیدگاه‌های مختلف استخدام کنید

استیو جابز (Steve Jobs) می‌گوید:

«بی‌معنی است که افراد باهوش را استخدام کنیم و به آنها بگوییم چه کار کنند؛ ما افراد باهوش را استخدام می‌کنیم که بتوانند به ما بگویند چه کاری باید انجام شود»

این دقیقا جایی است که کارفرمایان اشتباه می‌کنند. برای الهام‌بخشی و بهبود نوآوری در محیط کار، افرادی را استخدام کنید که متفاوت می‌اندیشند. آنها باید ایده‌ها و مهارت‌های متفاوتی نسبت به شما داشته باشند تا کارهایتان را تکمیل کنند.

۶. ایده‌ها را به‌سرعت اجرا کنید

علاوه بر تشویق و استقبال از ایده‌ها، نیاز است که سریع عمل کنید. برای موافقت با هر اندیشه‌ای، خوب نیست که هفته‌ها و ماه‌ها آن را نگه دارید تا بتوانید تأییدش کنید.

اگر می‌خواهید کارکنانتان باانگیزه باشند، باید ایده‌ها را به‌سرعت اجرا کنید. بگذارید آنها اندیشه‌هایشان را دنبال کنند؛ پاپیچشان نشوید و مته به خشخاش نگذارید. اگر به کاری که انجام می‌دهند اعتماد دارید، نیازی نیست که خودتان در پروژه مشارکت کنید.

۷. پاداش و مزایا بدهید

برای تقویت نوآوری در محیط کار، باید از تلاش کارکنانتان قدردانی کنید، حتی اگر ایده‌هایشان را به کار نبرید. طبق این گفته، در صورتی که تیم شما منبع درآمد جدیدی را برای شرکت به وجود آورده یا سود شرکت را دو برابر کرده است، باید به آنان پاداش داده شود.

کارکنانتان سپاسگزار و رضایتمند خواهند بود، زمانی که تلاش‌هایشان دیده شود؛ همچنین این موضوع باعث می‌شود که به شغل دیگری فکر نکنند و ماندگاری و وفاداری آنها افزایش خواهد یافت.

۸. روزهایی را برای آموزش طراحی کنید

روزهای آموزشی، راه خوبی برای پیشرفت کارکنان محسوب می‌شود. لازم است که کارمندان در روزهایی از کارهای عادی خود دست بکشند و داستان‌های الهام‌بخش بشنوند تا با روحیه خوب و ایده‌های تازه به محل کار برگردند.

روزهای آموزشی، روش پرهزینه‌ای است، اما راه خوبی برای الهام‌گرفتن، رسیدن به هدف و ارزش‌های جدید کاری به شمار می‌آید؛ همچنین اینکه روز مشخصی با کارکنانتان بیرون از محل کار جمع شوید، می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

۹. ریسک‌ها را بپذیرید

ترس از شکست، یکی از مهم‌ترین موانع نوآوری در محیط کار است. بسیاری از اوقات، برای دستیابی به اهداف لازم است که ریسک کنید.

بیایید با هم به آخرین اشتباه کیم کارداشیان (Kim Kardashian) نگاه کنیم که با موفقیت بزرگی به پایان رسید. او در سال ۲۰۱۹ برند جدیدی را به نام کیمونو (Kimono) راه‌اندازی کرد و به‌دلیل توهین به فرهنگ ژاپنی، با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد.

وی به معضل بزرگی دچار شده بود و نمی‌دانست که با آن نام تجاری و کالاهایی که خریده بود، چه کار کند. پس از مدتی تصمیم گرفت که جلوی واکنش‌ها را بگیرد؛ وی نام برند را به اسکیمز (SKIMS) تغییر داد و ریسک تغییر نام شرکت را پذیرفت؛ ممکن است این موضوع او را بیلیونر کند.

۱۰. از مدیریت سلسه‌مراتبی استفاده نکنید

سلسله‌مراتب دقیق و سخت‌گیرانه در محیط کار، انگیزه و نوآوری را در محیط کار از بین می‌برد. کارمندان از این رویکرد مدیریتی واهمه دارند و احساس می‌کنند که ارائه ایده‌های جدید، مانع پیشرفت سازمان خواهد شد.

در فرهنگ نوآورترین شرکت‌ها، بدون توجه به موقعیت شغلی، با همه یکسان رفتار می‌شود. رویکرد رهبری الون ماسک (Elon Musk)، نمونه‌ای عالی محسوب می‌شود که به نوآوری کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که با تولید محصولات نوآورانه، همیشه جلوتر از رقبا حرکت می‌کند.

۱۱. فضای کاری شرکت را سازماندهی کنید

فضای کاری شرکت، در همکاری تیمی و نوآوری در محیط کار نقش بزرگی دارد. فضای صمیمانه و راحت، امکان گفت‌وگو و خلاقیت بیشتر را فراهم می‌آورد و الهام‌بخش افراد است. اگر بین افراد شرکت تعامل وجود ندارد، دقیق‌تر به محل کارتان بنگرید و برای ایجاد محیطی فراگیر، دوباره سازماندهی کنید.

۱۲. ابزارهای همکاری مناسب را فراهم کنید

تیم شما به ابزارهای مناسب برای بهبود همکاری و مدیریت پروژه نیاز دارد. ابزارهای سازمانی رایگان و پولی بسیاری وجود دارند که به ساده‌کردن کارها و بهبود همکاری کمک می‌کنند. به ابزارهایی که تیمتان استفاده می‌کند، دقیق‌تر نگاه کنید و بکوشید تا آنهایی را به کار ببرید که به افزایش نوآوری در محیط کار و مدیریت زمان بهتر کمک می‌کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کاربومcareeraddict.com
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا