حمیدرضا غزنوی: شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های پیشران اقتصادی متصل می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دبیرکل مجمع کارآفرینان گفت: مقرر شده کارگروهی مشترک در معاونت علمی و فناوری تشکیل شود تا با همکاری مجمع کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان را به شرکت‌های پیشران اقتصادی متصل کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، «حمیدرضا غزنوی»، دبیر کل مجمع کارآفرینان در برنامه‌ی این هفته‌ی «پایش» با عنوان «بررسی سخنان رهبری در دیدار با کارآفرینان و تولید کنندگان» گفت: تا زمانی که اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت باشد پیشرفت نمی‌کند، به همین دلیل در تسهیل کسب و کارها آن قدری که انتظار می‌روند، پیشرفتی صورت نگرفته و موضوع صدور مجوزها با وجود اقداماتی که انجام شده باز هم با مشکل مواجه است و تناقض در قوانین و آئین‌نامه‌ها بیداد می‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر کشور از طریق ارزش افزوده حوزه‌ی مولد ارتزاق می‌کرد و بودجه نیز بر مبنای آن تنظیم می‌شد، قطعاً حوزه‌ی تولید اولویت پیدا می‌کرد و در نهایت مشکلات موجود حل می‌شد اما در حال حاضر تنها کاری که صورت می‌گیرد تلاش برای توزیع مناسب و استفاده از درآمد حاصل از فروش نفت خام است که، متأسفانه همین موضوع سبب شده حوزه‌ی تولید در اولویت‌های پایین‌تری قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: باید گفت بدون توجه به بخش خصوصی اقتصاد کشور به حد مطلوب خود نمی‌رسد اما آیا در حال حاضر بخش خصوصی در اولویت قرار دارد؟ به یک سری اقدامات اساسی و ریشه‌ای در این حوزه نیازمندیم.

دبیر کل مجمع کارآفرینان در ادامه عنوان کرد: در اقتصاد چهار اقدام اساسی باید انجام شود که اقدام اول آن تشکیل سرمایه است، متأسفانه در سال ۹۴ این بخش به صفر رسید و سپس منفی شد یعنی در حوزه‌ی تولید سرمایه گذاری ای صورت نمی‌گیرد، برای حل این مشکل باید اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.

وی در ادامه افزود: اقدام دیگر رشد صادرات غیر نفتی است، برای تحقق آن باید موانع تجاری برداشته شود به عنوان مثال اگر بخواهیم برای خط تولید قطعات و مواد اولیه ای که در کشور تولید نمی‌شود را وارد کنیم باید بخشی از پول در بانک بلوکه شود، این در حالی است که امروزه سرمایه‌ی در حال گردش نداریم و بانک‌ها امکان ارائه آن را به حوزه‌ی تولید را ندارند، بلوکه شدن پول یک مانع محسوب می‌شود.

غزنوی در ادامه بیان کرد: اقدام سوم تولید محصولات پیچیده و دانش پایه‌ی صنعتی است که در این زمینه حدود نود هزار واحد تولیدی و همچنین شرکت‌های پیشران اقتصادی در حدود سی حوزه‌ی صنعتی وجود دارد این شرکت‌ها جزو ابر کارخانه‌های ایران محسوب می‌شوند و بسیار با ارزش هستند، در حوزه‌ی محصولات پیچیده باید سیاست‌های خاصی را اعمال کنیم تا از فناوری روز دنیا بهره مند شویم و بتوانیم صادرات و ارز آوری مناسب برای کشور داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوع آخر رشد بهره وری است که می‌توان گفت مهم‌ترین مورد برای رسیدن به آن افزایش تولید است، اگر بر مبنای مقیاس تولید برنامه‌ریزی نشود به تولید انبوه و ارزش افزوده نمی‌رسیم در این حالت نمی‌توان در حوزه‌های تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد.

این مقام مسئول در ادامه اشاره داشت: برای کار در حوزه‌ی بهره‌وری نیاز به پیشران‌های اقتصادی است، نمی‌توان اقتصاد کشور را کوچک کرد. در دنیا ابتدا پیشران‌های اقتصادی را سازمان‌دهی می‌کنند و پس از رشد و توسعه‌ی آنها، از اقتصادهای کوچک حمایت می‌شود ولی در ایران کاملاً عکس این روند صورت می‌گیرد.

وی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها نیز بیان کرد: اگر به آمارهای ارائه شده در دنیا توجه کنیم در می‌یابیم که ایران از لحاظ تأسیس و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به دیگر کشورها در جایگاه مناسبی قرار دارد اما متأسفانه این شرکت‌ها عموماً به تجاری‌سازی نمی‌رسند یعنی تشکیل می‌شوند اما رشدی نمی‌یابند و حذف می‌شوند.

دبیر کل مجمع کارآفرینان در ادامه افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید به زنجیره‌ی ارزش شرکت‌های بزرگ متصل شوند اما به دلیل نبود برنامه‌ی مناسب چنین اتفاقی نمی‌افتد، برای حل این مشکل قرار شده است کارگروهی مشترک در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود تا با همکاری مجمع کارآفرینان شرکت‌های دانش‌بنیان را به نحوی به شرکت‌های پیشران اقتصادی متصل کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های پیشران اقتصادی متصل شده‌اند و بهره‌وری آنها بسیار افزایش یافته است. در بسیاری از کشورها این شرکت‌ها به شرکت‌های بزرگ و پیشران اقتصادی متصل هستند که این رابطه سراسر سود برای دو طرف است.

وی در ادامه متذکر شد: در حوزه‌ی تولید، یک حلقه ی مفقوده بسیار مهم وجود دارد یعنی در این حوزه یک کارآفرین نمی‌داند تا چه اندازه می‌تواند بزرگ باشد و با رشد آن شرایط برای این کارآفرین تنگ‌تر می‌شود، در صورتی که در همه کشورها حاکمیت بسیج می‌شود تا حمایت‌های لازم از رشد یک شرکت به دلیل آورده بیشتر برای کشور انجام گیرد.

غزنوی در ادامه بیان کرد: امروزه بهترین شرایط برای کشور، صنعتی شدن آن در حوزه‌های مختلف است. ایران در صنعتی شدن مزیت‌های فراوانی مانند نیروی انسانی نخبه دارد که متأسفانه بعضاً به دلیل شرایط موجود تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند.

این مقام مسئول در پایان در خصوص دغدغه‌های موجود نیز گفت: نظام تولیدی کشور بانک محور است، بخش تولید مبلغی را با عنوان سرمایه‌ی در حال گردش از بانک دریافت و مواد اولیه خود را تهیه و محصول نهایی را تولید می‌کند، بعد از گذشت سال‌ها از مهر ماه امسال این مبلغ دیگر از سوی بانک‌ها تأمین نمی‌شود، در این خصوص جلسه‌ای در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بانک‌ها نیز اذعان داشتن پولی برای ارائه به بخش تولیدی ندارند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا