صابر پرنیان: خانه خلاق فرش در تبریز ایجاد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه شکل‌گیری ساختارها و تشکل‌های قالی با ماهیت دانش‌بنیان در استان هدف‌گذاری شده است، از ایجاد خانه خلاق فرش در تبریز خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، «صابر پرنیان» روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات صنعت فرش دستبافت با حضور تشکل‌های صنعت فرش، بنیاد نخبگان و اتحادیه دانش‌بنیان استان، اظهار کرد: شناخت نیازهای بازار با بهره‌گیری از ابزارهای نوین برای حفظ و ارتقای جایگاه فرش دستبافت و هدایت علمی و هدفمند آن از مهمترین مولفه‌های ورود به حوزه دانش‌بنیان و تشکیل خانه خلاق فرش است.

وی با اشاره به اهمیت اخذ مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان فرش و مکان یابی مناسب برای خانه خلاق فرش، افزود: به منظور پیشبرد اهداف و هدایت ساختاری و هدفمند در حوزه خلاق فرش استان تمام دستگاه های متولی باید همکاری لازم را داشته باشند تا با هم‌افزایی بتوانیم تحولی بزرگ در این بخش ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین به ظرفیت‌های بالای اقتصادی استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: فرایند تولید به شدت مثبت است به طوری که در حال حاضر ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان به سازمان صمت برای توسعه، افزایش محصول و سرمایه‌گذاری جدید است.

پرنیان با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۶۰ کارخانه در حال ساخت در استان وجود دارد، اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در تبریز که در زمینه تولید محصولات ویژه فعالیت می‌کنند برای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار درخواست اخذ زمین کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته مشکلاتی نیز در بخش صنعت وجود دارد که عمدتا ریشه در مسایل داخلی مانند تعدد بخشنامه‌ها و نگاه‌های جزیره ای دارد همچنین در این بخش اعمال تحریم‌ها نیز بی تاثیر نبوده است ولی با این وجود فرایند تولید به شدت در حال توسعه است.

وی همچنین گفت: ۱۸۵ طرح بزرگ صنعتی به منظور تکمیل زنجیره تولید در استان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید با رفع موانع تولید و کسب و کارها بستر مناسبی برای علاقمندان در این بخش ایجاد کنیم تا مردم به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

وی با بیان این که تبریز قابلیت زیادی در حوزه‌های صنفی، صنعتی و تجاری دارد، افزود: در بخش تولید پیشرفت‌های مختلفی از جمله در مجموعه‌های صنعتی کلرپارس، شرکت تراکتورسازی ایران، ماشین سازی، موتوژن و چرخشگر داشتیم.

تشکیل اتاق فکر دانش بنیان تحت عنوان هیات اندیشه‌ورز توسط اداره فرش سازمان صمت استان با حضور تشکل‌ها و دانشگاه‌ها، ستاد توسعه دانش بنیان و ستاد نخبگان استان و همچنین انتخاب مسئول خانه خلاق فرش دستبافت از جمله تصمیمات مهم این جلسه بود.

در این جلسه همچنین صاحبان ایده های خلاق ویژگی های محصولات خود را مطرح کردند که در این زمینه مقرر شد تا حمایت های لازم از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

به گزارش ایرنا، بافت فرش در آذربایجان شرقی دارای پیشینه کهن تاریخی است، به طوری که با تصویب شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۳۹۴، تبریز با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شد.

آذربایجان شرقی و به تبع آن تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف ایران شناخته شده و سهم به سزایی در تولید و صادرات فرش دستباف ایفا می کند، به طوری که به گفته کارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف کشور را این استان تامین می‌کند.

در زمان حاضر افزون بر ۵۰۰ هزار بافنده فرش در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که سیر نزولی صادرات، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و کاهش سهم استان از بیمه قالبیافان مشکل اصلی آنان در این هنر- صنعت ارزآور محسوب می‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا