درباره راه‌اندازی مدرسه اشتغال و کارآفرینی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: برای اولین‌بار مدرسه اشتغال و کارآفرینی را کلید زدیم تا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی در جامعه رها نشده و در حوزه فنی و علوم پایه به آینده کاری خود امیدوار باشد و بتواند همسو با تخصص و توانمندی خود در صنایع استان قزوین به کارگیری شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، دکتر سیدعلی قاسم‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که یکشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تقدیر از عملکرد رسانه‌های پیشگام در انعکاس اخبار دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین دانشگاه استان و دانشگاه مادر است که ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو، هفت دانشکده، ۲ پژوهشکده و یک مرکز آموزش زبان‌فارسی دارد.

وی با بیان اینکه مرکز زبان فارسی به‌روزترین و معتبرترین مرکز در سطح کشور است، گفت: مرکز آموزش زبان‌فارسی طی یک‌ سال اخیر بیش از ۶۰۰ دانشجو فارغ‌التحصیل داشته است و این عملکرد نشان از حمایت‌های دانشگاه و وزارت علوم از آموزش زبان فارسی و بازگرداندن آن به ریل اصلی خود دارد چون این پتانسیل وجود دارد که زبان فارسی به‌عنوان زبان علم در دنیا مطرح شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: حدود ۳۷ رشته کارشناسی، ۸۴ رشته کارشناسی ارشد، ۳۷ گرایش دکتری و ۱۰ گرایش دکتری مهندسی در دانشگاه وجود دارد و رشته شتابگر ذرات به تازگی وارد دانشگاه شده تا در راستای مأموریت دانشگاه در پروژه چشمه نور به پرورش اعضای هیئت علمی و شورای علمی برای این مرکز بپردازد.

وی عنوان کرد: دانشگاه با توجه به مأموریت‌های ملی و استانی در تلاش است که نماینده آموزش عالی کشور باشد و به جهت مزین بودن به نام امام خمینی (ره) همه مدیران دانشگاه در تلاشند تا در مدار توسعه و مسیر مأموریت اصلی ‌خود رسالتشان را به‌درستی ایفا کنند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) چند امتیاز برجسته در سطح کشور دارد، اظهار کرد: رییس‌جمهور، رئیس هیئت امنای این دانشگاه است و سه وزیر علوم، بهداشت و امورخارجه و همچنین رئیس سازمان برنامه بودجه کشور عضو هیئت امنای دانشگاه هستند اما تاکنون به‌خوبی از این ظرفیت استفاده نشده و تنها یک بار با حضور دکتر احمدی‌نژاد این هیئت امنا تشکیل شده است و در سفر دکتر رئیسی این درخواست مطرح شد تا بتوانیم در بهمن ماه و یا اسفند سال جاری این جلسه را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن دانشگاه در شاهراه جمعیتی کشور و همجواری با پایتخت از دیگر مزایایی است که این دانشگاه را محل رجوع دانشجویان مستعد کرده و اساتید و پژوهشگران برتر را به سمت خود جذب می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه استان قزوین جز پنج استان صنعتی برتر کشور است، گفت: استعداد و برخورداری از نعمت‌ها در حوزه کشاورزی نیز از دیگر ویژگی‌های این استان است که بستر مساعدی برای فعالیت دانشگاه در این ۲ عرصه ایجاد کرده است تا با مدیریت صحیح و برخورداری از حمایت‌های استانی بتواند قدم‌های مؤثری در عرصه صنعت و کشاورزی بردارد.

مسئولیت ما ترویج زبان‌ فارسی و گسترش آن در دنیاست

وی خاطرنشان کرد: مأموریت جدی ما دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند برای ایران و کشورهای هدف در منطقه است، طبق اساسنامه باید ۶۰ درصد از دانشجویان ما بین‌المللی باشد اما شیوع جهانی کرونا ما را از این مسیر کمی دور کرده است.

قاسم‌زاده افزود: از تأکیدات وزارت علوم است که دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در جذب دانشجویان خارجی همت کند تا در حوزه گردشگری و مبادلات اقتصادی و فرهنگی هم تأثیر گذار باشد.

وی گفت: زمانیکه دانشگاه را از مدیریت قبل تحویل گرفتم ۱۷۳ دانشجوی خارجی داشت و هم اینک پانصد دانشجو از ۱۶ کشور دنیا در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و طی یک سال اخیر هم ۱۵۰ دانشجوی خارجی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند و همچنین در جهت جذب دانشجویان خارجی بورسیه‌های مختلفی را تعریف کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: باید در جذب دانشجوی خارجی در کشور مرکزیت داشته باشیم و تا پایان ۱۴۰۴ به ۲ تا ۳ هزار دانشجوی بین‌المللی برسیم و در همین راستا در پی تأسیس نمایندگی در کشورهای همجوار هستیم تا مرکز آموزش زبان در آن‌ها مستقر شود. مسئولیت ما ترویج زبان‌فارسی و گسترش آن در دنیاست.

وی ادامه داد: در این مرکز زبان‌فارسی تخصصی برای ورود به رشته‌های تخصصی دانشگاهی آموزش داده می‌شود، که از لحاظ کیفیت آموزشی صدرنشین سایر مراکز آموزشی در سطح کشور است.

قاسم‌زاده در عرصه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه گفت: بدنه کارکنان و هیئت علمی دانشگاه نیروهای جوان و خلاق هستند که در کشور سرآمدند و یازده استاد ما در بین پژوهشگران استناد برتر جهان اسلام و دنیا قرار گرفتند که کیفیت پژوهش‌های دانشگاه امتیازی ویژه برای آن محسوب می‌شود. طی یک سال گذشته ۳۷ درصد در حوزه مقالات Q۱ رشد داشتیم و رشد ۳۸ درصدی در حوزه مقالات بین‌المللی را شاهدیم و هدف دانشگاه این است که بین ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار بگیریم.

وی در توضیح امکانات آزمایشگاهی دانشگاه تأکید کرد: پانزده آزمایشگاه صرفاً پژوهشی، ۴۳ آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی و ۵۵ آزمایشگاه پژوهشی امکانات دانشگاه است که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های جامع کشور در شرایط خوبی قرار دارد و حدود ۱۲ آزمایشگاه به شبکه جامع آزمایشگاهی کشور متصل است و همچنین آزمایشگاه شبیه‌سازی ترافیک و آزمایشگاه مهندسی ترافیک هم به‌زودی به مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه افزوده خواهد شد.

۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست جمهور برای توسعه طرح‌های عمرانی

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه قزوین و بوئین زهرا اختصاص یافت و از اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۱۲۰ میلیارد تومان به توسعه فضای عمرانی دانشگاه تعلق گرفت که تاکنون ۱۰ میلیارد آن محقق شده است که صرف تکمیل پروژه‌های توسعه دانشکده‌های مهندسی، دانشکده تحقیقات اسلامی و استخر دانشگاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوابگاه‌های دانشگاه محدود است، گفت: ۱۰ مجتمع خوابگاهی فعال زیر مجموعه دانشگاه مشغول ارائه خدمات به دانشجویان مجرد و متأهل خارجی و داخلی است اما هم‌اکنون ۱۵۰۰ نفر جمعیت دانشجویی به خوابگاه نیاز دارند و به تازگی دانشگاه به بنیاد حامیان دانشگاه مجهز شده تا از ظرفیت خیرین برای ساخت و تکمیل پروژه‌های خوابگاهی استفاده کند این بنیاد در پی ترویج وقف علمی است که خیران و واقفان توجه ویژه‌ای به ساخت مراکز آموزشی و خوابگاه‌ها و باقیات و صالحات مستمر و ماندگار آن داشته باشند.

قاسم‌زاده بیان کرد: دانشگاه را با بیش از ۳۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران تحویل گرفتم اما همواره با همکاری مجموعه دانشگاه در تلاشیم تا با کسب بودجه و اعتبار از وزارت علوم و مسئولان استانی بهترین شرایط را برای مجموعه دانشگاهی فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: صد درصد متقاضیان وام‌های دانشجویی را دریافت کرده‌اند، امسال ۸۰۰ دانشجو جذب دانشگاه شده‌اند اما سیاست ما جذب دانشجویان خارجی و بین‌الملل است.

ریاست دانشگاه مادر استان قزوین یادآور شد: قرارگاه فناوری و تولید دانش‌بنیان را تأسیس کردیم و توانستیم با تشکیل هفت کارگروه از دانشگاه‌های استان ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه را به ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استانداری معرفی کنیم. هم اکنون ۲۴ واحد فناور در حال فعالیت‌ هستند و چهار شرکت دانش‌بنیان هم در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مستقر هستند که به تازگی از چهار محصول تحریم‌شکن خود رونمایی کردند.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار مدرسه اشتغال و کارآفرینی را کلید زدیم تا دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی در جامعه رها نشده و در حوزه فنی و علوم پایه به آینده کاری خود امیدوار باشد و بتواند همسو با تخصص و توانمندی خود در صنایع استان به کارگیری شود.

صنایع نیروهای متخصص خود را از داخل استان انتخاب کنند

وی تصریح کرد: تربیت دانشجوی مرتبط با نیاز چشمه نور وظیفه دانشگاه است و این مرکز علمی به سه هزار پژوهشگر نیاز دارد علاوه بر آن خواسته ما از صنایع آن است که نیروی متخصص و ماهر خود را از داخل استان تأمین کند چون وظیفه دانشگاه آموزش دانش صرف نیست بلکه دانشجو باید مهارت محور تربیت شده و بتواند با علم و تخصص خود باری از دوش صنعت و کشاورزی استان بردارد.

این مسئول یادآور شد: تبدیل مرکز رشد واحدهای فناور به پردیس رشد و فناوری از اتفاقات خوبی است که برای ترویج پژوهش و نوآوری در جامعه دانشگاهی و نخبگانی استان رقم خواهد خورد.

وی افزود: با تشکیل کارگروه تحول اقتصادی و درآمدزایی برای دانشگاه، در ۹ ماه اخیر بیش از ۱۱ میلیارد تومان درآمد در حوزه جذب درآمدهای اختصاصی به دست آمده که غالباً محصول شفاف‌سازی و بستن منافذ فساد است.

قاسم‌زاده در تشریح طرح‌ها و فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه، عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز نوآوری‌های فرهنگی اجتماعی برای ایجاد فضای کار اشتراکی، تدوین آئین‌نامه پوشش و آرایش دانشگاه، طرح استاد امید برای اساتید، داشبورد فرهنگی یا سامانه ارتباط والدین با دانشگاه جهت اطلاع از وضعیت علمی و فرهنگی دانشجو، راه‌اندازی خانه طراحان، عهد خدمت یا نشست‌های هم‌افزایی مدیران و کارمندان دانشگاه برای پیشرفت در حوزه کاری خود، طرح تعامل ملل و تدوین آئین‌نامه استاد نمونه فرهنگی از جمله این فعالیت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل بیست جلسه کرسی‌آزاد اندیشی طی سه ماه گذشته، صدور ۳۲ مجوز نشریه دانشجویی، انتشار ۶۰ کتاب معتبر علمی آموزشی و پژوهشی تا پایان سال، رونمایی از خودروی تمام الکترونیک ساخت دانشجویان، کسب رتبه الف برای ۱۰ نشریه دانشگاه در سطح کشور و رتبه ب برای ۴ نشریه از جمله اقدامات شاخص پژوهشی است و همچنین ۶ مجله در حال بین‌المللی شدن هستند.

در پایان رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت زمین فروخته شده برای احداث بیمارستان هزار تختخوابی قزوین عنوان کرد: ۹۰ هکتار زمین دانشگاه طی روند قانونی با مبلغ کارشناسی متری ۸۰ هزار تومان در اختیار پروژه قرار گرفته است و دانشگاه هم مبلغ ۷۶ میلیارد تومان در ازای واگذاری آن زمین دریافت کرده است اما مراحل قانونی پرونده در جریان است چراکه رویکرد ما این است که زمین‌های دانشگاه متعلق به توسعه فضاهای علمی و آموزشی است و نباید برای فعالیت‌های دیگر واگذار شود.

وی گفت: اگرچه که در قرارداد قید شده بود ۳۰۰ هکتار زمین در قبال زمین دریافتی به دانشگاه واگذار شود اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و پیگیر حقوق و مطالبات دانشگاه هستیم و علاوه بر آن ۱۷ هزار متر زمین متعلق به دانشگاه در منطقه وکیل‌آباد شهر مشهد مورد دست اندازی قرار گرفته که رسیدگی قانونی و مطالبه حق دانشگاه را از مراجع قانونی و شخص رئیس جمهور پیگیر هستیم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا