رونمایی از سامانه جامع مهارت افزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی استان قم(سمکا)

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مراسم رونمایی از سامانه جامع مهارت افزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی استان قم(سمکا) با حضور مدیران اجرایی استان و روسای دانشگاه‌ها و اساتید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا فاضلی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم در مراسم رونمایی از سامانه جامع مهارت افزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی استان قم(سمکا) که با حضور مدیران اجرایی استان و روسای دانشگاه‌ها و اساتید روز ۳دی‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم به عنوان اولین دانشگاه دولتی مهارت محور استان است، عنوان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه و فرامین رهبر معظم انقلاب توسعه کشور در گرو گسترش فعالیت‌های مهارتی است لذا اگر بخواهیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی، کاهش نرخ بیکاری موفقیت‌هایی را در جامعه بدست بیاوریم مسلما باید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه‌های مهارتی داشته باشیم.

نگاه به پژوهش‌ها باید نگاه کاربردی باشد

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اهمیت دادن به دانشگاه‌های مهارتی افزایش پیدا کرده است، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای محور پژوهش‌های استان است اما چه پژوهشی می تواند مشکلات و مسائل جامعه را حل کند، لذا باید نگاه خود را تغییر بدهیم در حل حاضر متاسفانه محور شاخص پژوهش مجلات و مقالات است اما برای دستیابی به موفقیت این نگاه باید تغییر کند و این وظیفه خطیر بر عهده اساتید است که نگاه به پژوهش را کاربردی کنند.

فاضلی تأکید کرد: نگاه به پژوهش باید نگاهی باشد که مشکلات جامعه را مرتفع کند بنابراین باید کاوشی در مشکلات جامعه پدیدار شود تا موفقیت‌های بزرگی حاصل شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاه مهارت محور استان و با نگاه ویژه استاندار و مسئولین بتوانیم در حوزه اشتغال‌زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی موفقیت‌های ارزشمندی را بدست بیاوریم.

فاضلی بیان کرد: یکی از چالش‌ها و مسائلی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان بزرگترین سازه مهارتی کشور باید به دنبال حل آن باشد تأمین نیروی انسانی حوزه صنعت است.

وی ادامه داد:در حال حاضر از جمله مسائل استان عدم ارتباط کامل به صورت زیست بوم فناوری در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه ها است لذا ما به دنبال رفع این مشکل به صورت بر خط و آنلاین بودیم و در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای سامانه جامع مهارت افزای، کارآفرینی و اشتغال‌زایی استان قم(سمکا)  طراحی شد

فاضلی تصریح کرد: دانشگاه‌ها و جامعه از ایده‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان در حل مشکلات جامعه استفاده می‌کنند اما این نکته در کشور ما مغفول مانده و پایلوتی برای این که ایده و نظرات اساتید دانشجویان و نخبگان در آن پایگاه پرورش پیدا کند و بتواند مشکل جامعه را حل کند، نداریم.

وی تأکید کرد: سامانه سمکا که به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شده مشکل ارتباط با صنعت را حل خواهد کرد و فضایی را در اختیار صنعتگران و سازمان‌ها قرار داده که بتوانند خودشان و نیازمندی های خود را معرفی کنند و از طرفی دانسجویان به معرفی خودشان بپردازند و ظرفیت های  فعالیت‌های علمی و کاربردی اساتید و دانشجویان در این سامانه ارائه شود و بتواند حلقه اتصالی بین نخبگان و صنعتگران باشد.

دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد

در ادامه این جلسه دکتر حسن زارعی متین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پردیس فارابی قم، عنوان کرد: طبق گفته‌های رهبر معظم انقلاب، پیشرفت‌های غرب نتیجه توجهی است که به دانش و دانشگاه‌ها شده است لذا باید در این حوزه آسیب شناسی کنیم که چرا دانشگاه‌ها کمتر در خدمت جامعه و به دنبال حل مسائل کشور بوده، شاخص پیشرفت و ارتقا تعداد مقالات بوده اما اینکه این مقالات در راستای حل مسائل جامعه بوده باید بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم دانشگاه‌ها در زمینه کارآفرینی موفق باشند، باید انقلابی در آموزش عالی داشته باشیم و خیلی از رشته‌ها و سر فصل‌ها باید بازنگری شود.

زارعی متین با بیان اینکه زمانی می توانیم بگوییم دانشگاه در خدمت جامعه است که دانشگاه‌ها چهار ویژگی را داشته باشند، افزود: اولین ویژگی این است که دانشگاه باید سرمایه انسانی تولید کند به این معنا آموخته‌هایی که مورد نیاز جامعه است به دانشجو ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی شرط لازم است اما کافی نیست، بیان کرد: سرمایه اجتماعی که دین و ائمه اطهار(ع) ما به آن تاکید کرده به روابط بین مردم و دولت، بین سازمان‌ها و خود مردم بر می‌گردد و اینکه اعتماد و مشارکت داوطلبانه وجود دارد ما باید برای موفقیت در اشتغال و کارآفرینی باید سرمایه اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت در صورتی می تواند برنامه‌های خود را اجرایی کند که بر سرمایه اجتماعی توجه کند لذا حلقه مفقوده رشد و توسعه عدم سرمایه اجتماعی در کشور است یکی از دغدغه‌های مسئولین باید سرمایه اجتماعی باشد تحقیقات نشان داده چهار عامل صداقت، شفافیت، عدالت، ثبات می‌تواند این سرمایه اجتماعی را تقویت کند.

وی افزود: دانشجویان ما که سرمایه انسانی و اجتماعی دارند نیاز به سرمایه روانشناختی دارند دنیای پیشرفته بر روی این سرمایه روانشناختی کار می‌کند که حالات روحی و روانی می تواند به موفقیت فرد کمک کند.

زارعی متین خودکارآمدی و اعتماد به نفس، امید، خوش‌بینی و تاب آوری را از جمله ابعاد سرمایه روانشناختی دانست و گفت: تاب آوری به این معنا که در سطح فردی و گروهی بتوانیم از بحران ها عبور کنیم فارغ التحصیل ما باید این ویژگی‌ها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جامعه آرمانی سه ویژگی عدالت، پیشرفت در تمام حوزه‌ها و معنویت دارد، افزود:چهارمین ویژگی دانشگاه‌ها باید سرمایه معنوی باشد به این معنا که هدف و نحوه زندگی در نظام ارزشی من مفهوم والایی داشته باشد و آن موقع احساس تکلیف و مسئولیت می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد:اگر دانشگاه بخواهد انسان‌های توانمند تحویل جامعه دهد باید توانمندی را در قالب چهار سرمایه انسانی، اجتماعی، روانشناختی و معنوی تعریف کند.

مهم ترین وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است

همچنین دکتر علی موسوی رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور دراین جلسه ضمن تعریف پنج نسل دانشگاه‌ها، عنوان کرد: مهم ترین وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است و قرار نیست که فناوری را تولید کند بلکه باید انسان‌هایی تربیت کند که فناوری‌های تولید شده در سایر دانشگاه‌ها را در بازار کار به درستی به کار بگیرند.

وی ادامه داد: شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی به این معناست که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دانشگاه راه اندازی شده باید شغل‌هایی با عناوین جدید تولید کند و در داخل دانشگاه است که باید به سمت تولید مشاغل حرکت کنیم.

موسوی مهم ترین اهداف آموزش عالی در اکثر کشورها را  تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بازار کار، تربیت پژوهشگران مورد نیاز بازار کار، گسترش تحقیق و توسعه به منظور دستیابی به فناوری پیشرفته و دانش جدید، برابری فرصت‌های آموزشی، شناسایی افراد مستعد، متنوع سازی دوره‌های آموزش‌های رسمی عنوان کرد.  

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، بیان کرد: تربیت نیروی انسانی یک بعدی که دانشگاه ها ما انجام می دهند مدنظر نیست بلکه دانشگاه‌های پیشرفته فاصله و مدت زمانی که طول می کشد تا فردی فارغ التحصیل و جذب بازار کار شود را به عنوان شاخص قرار دادند.

موسوی ادامه داد: مهارت‌های سخت نباید در دفتر آموزش‌های آزاد آموزش داده شود چرا که مهارت‌های سخت را دانشجو باید در حین تحصیل و در قالب واحدهای کارگاهی و آزمایشگاهی بگذراند و باید سرفصل‌ها را اصلاح کنیم و این است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی مهارت فنی را آموزش دیده اما نسبت به بازار کار توجیه نیست.

وی با بیان اینکه این سامانه باید برای کل کشور قابل استفاده باشد و در این حوزه حمایت خواهیم کرد، تصریح کرد: سامانه جامع مهارت افزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی استان قم(سمکا) باید به تغییر و اصلاح رشته‌های تحصیلی کمک کند و همچنین باید مباحث کیفیت آموزش، سطح علمی مدرسان، پژوهش مسئله محور، تولید فناوری، مشارکت در تولید، قراردادهای صنعتی در سامانه سمکا لحاظ شود.

سامانه سمکا فقدان ارتباط بین صنعت، دانشگاه و بازار کار را پوشش می‌دهد

سید مهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، بیان کرد: با وضعیتی که در حوزه آموزش عالی داریم چندان نمی توانیم انتظار معجزه‌ای در حوزه اشتغال برای جوانان داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش‌های مهارتی در برنامه ششم این الزام آمده است که ۳۰ درصد دانشجویان کشور باید در حوزه آموزش‌های مهارتی باشند و در آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد آموزش ها به سمت آموزش‌های مهارتی برود اما در حالت خوشبینانه ۵۰ درصد این هم محقق نشده است.

قریشی با بیان اینکه در کشور ما به ازای هر ۱۷۰ هزار پژوهش یکی از آن ارزش افزوده ایجاد می‌کند و تبدیل به فناوری می‌شود، بیان کرد: در استان قم ۷۰ هزار دانشجو داریم که یک سوم از آن‌ها تحصیلات تکمیلی هستند و سالانه حدود چند هزار پایان نامه کار می شود ولی باید دید این مقالات و پایان نامه‌ها تا چه میزان مشکل جامعه را حل می کند.

وی به لزوم تغییر عنوان و مواد آموزشی برخی رشته‌های تحصیلی اشاره کرد و گفت: دانشجویان را باید به سمت کسب مهارت ببریم و دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای می تواند در این حوزه به ما کمک کند لذا رویکرد ما حمایت از این دانشگاه است.

قریشی ادامه داد: سامانه‌ای که به همت این دانشگاه امروز رونمایی شد سامانه بومی است که خیلی خوب می‌تواند فقدان ارتباط بین صنعت، دانشگاه و بازار کار را پوشش دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ضمن تشکر از طراحان این سامانه به ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: باید در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی استفاده از این سامانه فعالیت‌های زیادی انجام شود.

لازم به ذکر است، در این جلسه ضمن رونمایی از سامانه جامع مهارت افزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی استان قم(سمکا) از پژوهشگران برتر دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان تجلیل شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا