نبود مکان عرضه و بازاریابی مشکلات زنان تولیدکننده و کارآفرین مازندران است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بانوان به‌ عنوان نیمی از جمعیت مازندران در جای جای اقتصاد و تولید نقش‌آفرینی دارند باوجود مهارت‌ها و ارزش‌ افزوده‌ای که در عرصه تولید ایجاد می‌کنند اما آنها سالهاست برای عرضه و فروش محصولات خود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، مشارکت‌جویی زنان ماهر و متخصص به تناسب آمار دانش‌آموختگان و نیروهای آماده برای فعالیت نیست و در حالی‌ که رونق تولید و اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد کلان در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ترسیم شده، باید نقش پنهان زنان در این مسیر برجسته شده و به تناسب جمعیت زنان مشارکت‌جویی و سهم پذیری آنان از لایه‌های کسب و کار در حیطه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات افزایش یابد.

زنان به‌عنوان رکن پایه خانواده نیز می‌توانند در رونق اقتصادی نقش‌آفرینی داشته باشند به‌طوری‌که ذائقه و رفتارهای مصرفی در خانواده با دخالت مستقیم زنان شکل گرفته و تقویت می‌شود و پیشبرد سیاست‌های استفاده از کالای ایرانی و دوری از تجمل‌گرایی و مصرف زدگی نیز با راهبری زنان در کالبد خانواده و در پی آن در شریان‌های جامعه هدایت می‌شود، چیزی که کشور در شرایط کنونی به شدت نیازمند آن است.

بهره مندی از خلاقیت‌های زنان و تشویق آنان به عنوان راهبران مدیریت خرید خانواده از جنبه‌های مختلف حایز اهمیت است و به افزایش تولید، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار پر و بال می‌دهد.

براساس آمار و اطلاعات بیش از ۳۲ درصد اعضای تعاونی های فعال کشور زنان هستند و بیشترین تعداد تعاونی‌ها با ۹ هزار و ۵۵۸ تعاونی معادل ۹۳ درصد در بخش خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی، فرش دستباف مشغول فعالیت هستند و به تعبیری دیگر نیز بیش از ۶ هزار و ۲۳۳ تعاونی معادل ۶۱ درصد تعاونی های زنان در بخش تولیدی، فعالیت می‌کنند.

علاوه بر آن حضور چهار هزار زن کارآفرین در کشور که ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی را مدیریت می‌کنند، حایز توجه است.

هم اکنون از ۹۴ هزار و ۱۹۰ تعاونی فعال در کشورمان، حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ تعاونی معادل ۱۱ درصد را تعاونی زنان تشکیل می دهند.

این روند حضور زنان در عرصه‌های تولیدی در مازندران نیز چشمگیر است به طوریکه از مجموع هفت هزار و ۸۰۶ شرکت تعاونی ثبت شده در مازندران، ۲۷۲ شرکت تعاونی مربوط به بانوان است.

باتوجه به چنین ظرفیتی زنان کارآفرین و تولیدکننده مازندران که در عرصه‌های اقتصادی نقش آفرین هستند به دنبال جذب و تامین بازاری برای فروش محصولات خود هستند این موضوع یکی از مشکلات پیش روی فعالیت آنها است.

برپایی نمایشگاه توانمندی‌های بانوان وخانواده با عنوان”چله شو” و فن بازارپوشاک زنان مازندران را می توان تلاشی برای رفع کردن بخشی از مشکلات این بانوان دانست و آنها از عصر روز گذشته دوشنبه در قالب ۲۷۵ غرفه تولیدات و محصولات خود را به نمایش گذاشتند

تعدادی از زنان حاضر در این نمایشگاه از مشکلات خود در مراحل کار و تولید گفتند.

تَنگ شدن عرصه تولید بانوان در نبود بازار برای فروش

یک بانوی تولید کننده معلول که در زمینه طراحی روی سفال فعالیت می کند، گفت:تولیدکنندگان مرد و زن همواره برای فعالیت و تولیددر جامعه با مشکل مواجه هستند و بخشی از این مشکلات بروکراسی‌های اداری و بخش دیگری برای عرضه محصولات است.

عالمه احمدی افزود: اما در این میان زنان تولیدکننده با مشکلات مضاعف تری مواجه هستند چراکه بخشی از نادیده گرفته شدن آنها بدلیل عدم باور توانمندی هایشان است.

وی ادامه داد: موضوعی که حتی باعث شده تا بخشی از زنان از این عرصه کنار بروند و نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

احمدی توضیح داد: اماآن تعداد از بانوان با تحمل این شرایط در عرصه تولید و کار باقی مانده اند نیز دست اندازهای خاص خود را در کار دارند که از آن جمله مشکل بازاریابی است.

وی گفت: بانوان تولیدکننده مازندران همچون من که دست به تولید کالاها وصنایع دستی خرد می زنیم برای بازاریابی محصولات خود با مشکل مواجه هستیم و بسیاری از تولیدات بدون اینکه به فروش برسد کنج مغازه یا خانه باقی می ماند.

وی افزود: البته دراین میان زنان معلول به امید کسب درآمد در این بخش فعالیت می کنند اما با توجه به مشکلات بازاریابی این امید به ناامیدی مبدل شده است.

وی خواستار حمایت نهادها و ارگانها متولی امور تولید بانوان شد تا مسیر فعالیت این قشر هموار شود تا بتوانیم به کار و تولید ادامه دهیم.

تولیدات بانوان مازندران لنگ مکان‌های عرضه و حمایت‌های بیشتر

زینب حبیبی یکی دیگر از بانوان تولیدکننده مازندران است که سابقه فعالیت وی به ۱۵ سال قبل بر می‌گردد و گفت: سالها از میوه و سبزی‌های جنگلی انواع رب، ترشیجات، سبزی خورشتی آماده تهیه می‌کنم.

وی افزود: حرفه ای که من به آن مشغول هستم به عنوان مشاغل خرد خانگی به شمار می رود و هر بانوی علاقمند خانه دار می تواند با بکار بستن هنر و خلاقیت خود به تولید این محصولات بپردازد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زنانی که در زمینه مشاغل خانگی فعالیت می کنند جزو زنان خانه دار می باشند غالبا آنها ارتباط کمتری با مراکز فروش دارند و بازاریابی لازم را ندارند.

به گفته حبیبی زنانی که در این زمینه فعالیت می کنند برای تولیدات خود نیاز دارند که مکانهایی برای فروش آنها ایجاد شود موضوعی که به نظر می رسد سالها در مازندران به آن توجه نشده است.

وی از مسوولان ذیربط از جمله جهاد کشاورزی خواست تا در این زمینه همراهی و همکاری بیشتری با بانوان تولیدکننده داشته باشند تا آنها که به امیدی برای کسب درآمد به این عرصه وارد شده اند بتوانند مسیر را ادامه دهند.

نجمه عالمیان یکی دیگر از بانوان تولید کننده صنایع دستی مازندران که در کارنامه فعالیتش کارآفرین و مدیر نمونه سال۱۳۹۲ را دارد به خبرنگار ایرنا گفت: زمانیکه از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در زمینه تولید سرمه دوزی آغاز کردم مطمن بودم که در مسیر راه و کارم با مشکلاتی مواجه خواهم بود که بخشی از آن ناشی از دیدگاه آنزمان در خصوص عدم توانمندی زنان برای حضور در عرصه تولید بود.

وی ادامه داد : خوشبختانه طی سالها و با درخشش خوب زنان در این زمینه شاهد هستیم که این ناباوری جای خود را به قبول و باور آنها تغییر داده است و زنان زیادی در عرصه های تولید مشغول به فعالیت هستند.

عالیمان با افزایش فعالیت‌هایش و رشد تولیدات توانست زمینه اشتغال ۴۰ زن بدسرپرست و بی سرپرست زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم کند. وی گفت :برغم تمامی مرارت‌هایی که برای باقی ماندن در این عرصه کشیدم اما سعی کردم بتوانم همچنان دراین عرصه باقی بمانم.

وی ادامه داد: اما امروز با توجه به اینکه سرمه به عنوان مواد اولیه تولیداتم از کشور های دیگر وارد می شود افزایش قیمت دلار باعث شده تا این مواد با قیمت گزافی بدستم برسد.

این بانوی تولیدکننده گفت: این در حالیست که با افزایش قیمت مواد اولیه می بایست قیمت تولیدات خود را بالا ببرم که از سوی دیگر بیم آن دارم مشتریان خود را از دست بدهم.

وی افزود: همچنین از خلف وعده بانک ها در دریافت کارمزد چهار درصد تسهیلات پرداختی به یک مشکل دیگر در مسیر فعالیتم مبدل شده است و افزایش قیمت ها در این بخش هم می تواند به فضای کار و تولید من و بانوانی همچون من تاثیر بگذارد.

درخشش بانوان مازندران در عرصه و تولید تا بدانجاست که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استان بر آن صحه گذاشته است. روح الله سلگی اخیرا در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی زنان مازندران اذعان داشت: زنان این استان همیشه و همواره در عرصه‌ها حضور دارند و در حوزه تولید این استان نقش کلیدی دارند.

وی افزود: ۳۵درصد تولیدات مازندران همچنین ۶۰ درصد صنایع تبدیلی کشاورزی مازندران با تلاش زنان این استان بدست می آید و ۹۰درصد فعالان نوغانداری و تولید ۵۰درصد محصولات دام و طیوراستان توسط این قشر انجام می‌شود.

سلگی با تاکید بر حمایت از فعالیت بانوان در عرصه های تولیدی اظهارکرد: به دنبال ایجاد شرکت‌های تعاونی تولیدی با همکاری فنی و حرفه‌ای هستیم تا بستر برای فعالیت بیشتر آنها فراهم‌ شود.

پیشقراولی بانوان در فعالیتهای تولید مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: از مجموع هفت هزار و ۸۰۶ شرکت تعاونی ثبت شده در مازندران، ۲۷۲ شرکت تعاونی مربوط به بانوان است که با یکهزار و ۷۷۲ عضو و با سرمایه گذاری حدود ۲۴ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف خدماتی و تولیدی، مشغول فعالیت هستند.

علی باقری، بیشترین تعداد تعاونی‌های زنان در مازندران را در بخش خدمات و کمترین میزان را نیز در بخش معدن عنوان کرد و افزود: بابل بیشترین و فریدونکنار نیز کمترین تعداد تعاونی‌های فعال زنان را در سطح این استان در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه در یکسال اخیر ۶ شرکت تعاونی زنان در شهرهای مختلف مازندران تاسیس و راه اندازی شد که این امر بیانگر مشارکت بیشتر زنان در فعالیت‌های اقتصادی است، تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم احیا و حمایت از شرکت های تعاونی است و برای تحقق این مهم نیز در طی یکسال اخیر اعتبارات مطلوبی به این امر اختصاص داده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: یکی از راهکارهای اصولی برای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه در جامعه، تشکیل شرکت‌های تعاونی است که اعضای آن با در اختیار داشتن سرمایه‌ای ناچیز می‌توانند نسبت به تاسیس شرکت تعاونی اقدام کنند.

باقری از امضای تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به تعاونی‌ها خبر داد و افزود: از محل منابع این بانک، امسال ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های این استان از جمله تعاونی‌های زنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به تعاونی‌های زنان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، یادآور شد: از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده، از ابتدای امسال تاکنون تعاونی‌های زنان مازندران موفق به دریافت ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز به عنوان سرمایه در گردش با کارمزد ۱۸ درصد و با بازپرداخت یکساله شدند.

اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران به عنوان نهاد متولی تخصصی حوزه بانوان این استان است که مدیریت این اداره کل از تدبیر و حمایت‌های ویژه استاندار برای رفع بخشی از مشکلات بانوان تولیدگر خبردادوگفت: برای این منظور برپایی نمایشگاه‌های توانمندی زنان علاوه بر اینکه فرصت و فضا برای عرضه و فروش محصولات آنها ایجاد کرده است می تواند در معرفی توانایی‌های این قشر به جامعه تاثیرگذار باشد.

سمیه قاسمی طوسی افزود: براساس قانون ایجاد مکان‌هایی برای فروش محصولات جزو وظایف شهرداری‌ها محسوب می شود که با همکاری و حمایت این مجموعه‌ها تلاش بر این است چنین فضاهایی در نقاط مختلف مازندران راه اندازی شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا