سند توسعه دانش‌بنیان استان قزوین امسال تهیه و تدوین خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: سند توسعه دانش‌بنیانی استان با کمک نخبگان و بر اساس منویات رهبری، بیانیه گام دوم، آمایش سرزمین و قانون تولید دانش‌بنیان امسال تدوین می شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از برنا؛ سلسله نشست‌های نخبگانی «قزوین درمسیرتحول دانش بنیان، قزوین قطب تولید، تجارت و ترانزیت و بررسی ظرفیتها و راهکارها» روز سه شنبه با حضور سعید وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، علی رجب پور رئیس بنیاد نخبگان و دبیر همایش، راه انجام معاون سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از کارشناسان و صاحب نظران در سالن جلسات مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد.

سعید وکیلی در این نشست گفت در اسناد بالادستی ۵ برنامه اقدام و ماموریت ویژه برای سازمان مدیریت تعریف شده که باید بدانیم با چه اقداماتی توسعه دانش‌بنیان استان محقق می شود. 

وی افزود: مزیت های اساسی استان در نعمت های خدادادی فراوان است اما توانمندی های صنعت، کشاورزی و گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی از مزیتهای نسبی است که با تمرکز بر این سه محور می توان تولید دانش بنیان را رقم زد و به سند فاخری رسید. 

وکیلی بیان کرد: برداشت ۴۰ هزار تن زیتون و دو برابر شدن محصول در سال جاری نشان می دهد ظرفیتهای استان بالاست و توانمندی های بالقوه زیادی داریم که باید بالفعل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین تصریح کرد: امروز به نقشه راه برای توسعه دانش بنیانی نیاز داریم و این سند باید امسال تهیه و تنظیم شود.

وی گفت: تدوین سند برنامه توسعه دانش‌بنیان استان باید بر اساس منویات رهبری، بیانیه گام دوم و آمایش سرزمین و قانون تولید دانش‌بنیان باشد.

 

وکیلی اظهارداشت: این سند لازم است حاوی چشم انداز و راهبردهای اساسی استان باشد و تکلیف هر دستگاه روشن شود تا به سرانجام برسیم‌. 

این مسئول بیان کرد: در این راه دو مسیر را متصور هستیم که می توان مسیر دانش بنیانی را با یک ورودی و خروجی مشخص درنظر گرفته و همه تصمیمات، ایده ها و طرحها را با نگاه دانش‌بنیانی تهیه کرد. 

وی افزود: مسیر دیگر هم این است که نمونه های موفق در استان یا استانهای دیگر و کشورهای جهان را مورد بررسی قرار دهیم و الگوی خوبی را پیاده کنیم. 

وکیلی بیان کرد: در اصطلاح شناسی و پیشینیه دانش‌بنیان لازم است به تولید، اقتصاد و تحول دانش‌بنیان و ارتباط آنها با یکدیگر و راهکارهای رسیدن به آن توجه جدی شود. 

این مسئول تصریح کرد: پیشرفت مبتنی بر عدالت در برنامه هفتم هدف گذاری شده که ۱۲ موضوع کلیدی و ۱۵ محور اساسی و اولویت دار برنامه هفتم استخراج شده که باید عملیاتی شود. 

وکیلی افزود: توجه به تحول دانش‌بنیان باید در همه برنامه‌ها تقویت شود که امیدواریم این نشست ها دستاوردهای خوبی داشته باشد و در یک سال آینده بتوان با محور دانش‌بنیان با سرعت بیشتری برای توسعه استان حرکت کرد. 

وی گفت: باید مسیر درستی برای تحول و تولید دانش‌بنیان ترسیم و آن را پیاده کنیم و در این راه بهره‌گیری از نخبگان ضروری است.

وکیلی در ادامه اظهارداشت: الگوی کشت در سندآمایش گنجانده شده و دولت سیزدهم با جدیت پای کار است و برای اولین بار الگوی کشت بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی شده در کشت تعریف خواهد شد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: باید دشت قزوین را دریابیم و برای احیای آن برنامه ریزی کنیم و بی توجهی به این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد زیرا بدلیل بی توجهی برخی مسایل به مشکل و برخی به معضل و بحران تبدیل شده مانندافزایش سوانح جاده ای که لازم است برای آن تدبیر کرد. 

وی اظهارداشت: احیای دشت قزوین و مصرف درست و اصولی آب ضروری است و اگر ۱۰ درصد در آب کشاورزی صرفه جویی شود همه نیازهای آب شرب و صنعت استان تامین خواهد شد.

وکیلی افزود: ایجاد بازار آب گامی در این مسیر است و در کنار آن بایستی موضوع آلاینده های زیست محیطی و صنعتی هم مورد توجه قرار گرفته و برای آن تدبیر شود.

وی بیان کرد: در تهیه سند دانش‌بنیان استان تکلیف دستگاه‌ها مشخص می‌شود و یکی از ملاک‌های ارزیابی دستگاه‌ها انجام ماموریت‌های این عرصه خواهد بود.

این مدیر یادآورشد:کارگاه آموزش و پژوهش سازمان مدیریت آمادگی دارد پیشنهاد شرکت‌های دانش‌بنیان را دریافت کرده و آن را به دستگاه مربوط متصل کند تا به نتیجه برسیم و از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان هم انتظار داریم نا امید و خسته و دلسرد نشوند و بدانند آینده روشن است. 

وکیلی افزود: موضوع ترانزیت بسیار اهمیت دارد و چون در مسیر آفریقا، سیا و اروپا هستیم و موقعیت استان قزوین بسیار خاص و ویژه است می توانیم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

وی افزود: در تهیه سند دانش‌بنیانی استان از شرکت‌های فنآور و نخبگان انتظار همراهی داریم و توصیه می‌کنیم در تهیه وتدوین سند از شتابزدگی خودداری کرده و از همه ایده ها استفاده شود تا به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.

 پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
برنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا