اطلس سرمایه‌گذاری؛ کلید رونق و توسعه اشتغال در استان اردبیل است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اطلس سرمایه‌گذاری به عنوان کلید و موتور محرکه رشد اقتصادی و یکی از ملزومات نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می­‌گردد که تحقق آن موجب ارتقاء سطح تولید، درآمد، رفاه و اشتغال و نیز کاهش فقر در استان اردبیل می‌شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، آگاهی از میزان و نحوه پراکندگی منابع و محدودیت‌ها در یک منطقه و نیز شناخت زیر ساخت‌ها،  مزیت‌ها و مخاطرات زیست محیطی و در مجموع شناخت عوامل موثر بر سرمایه گذاری و ارتباط بین آنها، نقش موثری در تصمیم‌سازی صحیح و مدیریت منطقی اقتصاد کشور داشته و مدیران را برای رسیدن به تصمیم‌های بهینه هدایت خواهد نمود.

بر این اساس اطلس سرمایه‌گذاری به منظور دستیابی به یک اقتصاد پیشرفته و پویا وتسهیل فرایند سرمایه‌گذاری ازطریق معرفی بسترها و زیرساخت‌های لازم واستفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیت‌ها، توانمندی‌های موجود صورت می‌گیرد و هدف از  آن، طراحی یک سامانه هوشمند متشکل از مجموعه‌ای عناصر یا الگوریتم‌های مکانی است که با تجزیه و تحلیل داده‌های موثر بر فرآیند تصمیم گیری و انتخاب سرمایه‌گذار، به ارائه پیشنهادات منطقی و کارشناسانه جهت اجرای طرح‌های سرمایه گذاری منتهی گردد.

اطلس‌ها در گذشته بیشتر در قالب کتاب تهیه می‌شدند اما امروزه وجود ابزارهای الکترونیکی نظیر استفاده از سیستم مختصات جغرافیایی GIS ، امکان گردآوری و تکمیل مستمر اطلاعات اطلس‌ها و اخذ خروجی های موضوعی موردنیاز از آنها را فراهم می‌نماید.

اطلس سرمایه‌گذاری چیست؟

بانک جامع اطلاعات گردآوری و تحلیل شده قابل به روزرسانی درخصوص منطقه جغرافیایی خاص مشتمل بر بیان ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها، مزیت‌ها، محدودیت‌ها،  نیازها و اولویت‌ها، فرصت‌ها، قوانین و فرآیندها و سایر اطلاعات اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری که با درنظر داشتن الزامات و ضرورت های حاکم بر سرمایه گذاری خارجی، علاوه بر تسهیل و تسریع در فرآیند سرمایه گذاری با تحلیل اطلاعات موجود و اهداف تبیین شده، منتهی به هدایت هوشمند سرمایه گذاران به انتخاب بهترین موقعیت جغرافیایی اجرای پروژه گردد که بهترین شرایط فنی و اقتصادی را برای اجرای طرح موردنظر و بیشترین بازدهی را برای اهداف کلان توسعه کشور و استان دربرداشته باشد.

یکی از اهداف اطلس سرمایه گذاری را می‌توان در حذف حداکثری استعلامات و مجوزهای لازم در فرایند استقرار طرح سرمایه گذاری معرفی نمود که با بهره‌مندی از آن ، سرمایه‌گذار می‌تواند فرایند سرمایه گذاری خود را بر اساس نیازهای طرح مورد نظر و با جمع‌بندی اطلاعات دریافتی و توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود دراستان ترسیم و برنامه‌ریزی نموده و نهایتاً مناسب‌ترین محل را برای استقرار طرح خود انتخاب نماید تا با جلوگیری از انتخاب ناآگاهانه در سرمایه گذاری، از دلسردی سرمایه گذار و تغییر پیاپی محل اجرای طرح جلوگیری به عمل آورد.

همچنین اطلس سرمایه‌گذاری، امکان تصمیم گیری در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های متناسب با ظرفیت موجود در هر منطقه و شناسایی مناطق مستعد و ارتقای سطح نظارت و کنترل بر سازوکاراقتصادی درسایه اطلس سرمایه‌گذاری را به مدیران استان خواهد داد.

سامانه اطلس سرمایه‌گذاری در اردبیل چه اتفاقی رقم خواهد زد؟

اطلس مجموعه ای از نقشه‌های هدفمند است که بطور منظم و براساس اطلاعات مکانی، داده‌های موضوعی و مقیاس زمانی تدوین و تحلیل شده و به صورت یکپارچه در قالب نقشه تهیه می‌گردد. در این بین یکی از کارکردهای اصلی اطلس، امکان مقایسه بین نقشه‌ها به منظور شناخت همبستگی‌ها بین آنها است.

به گفته سید حامد عاملی استاندار اردبیل، این سامانه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری استان را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی می‌کند و با راه‌اندازی کامل این سامانه امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان تسهیل خواهد شد.

استاندار اردبیل با اشاره به بارگذاری اطلاعات شهرک‌های صنعتی استان، معادن، و زنجیره‌های تولیدی استان در این سامانه گفت: مناطق نمونه گردشگری، دهکده‌های توریستی، هتل‌های پنج ستاره و چهار ستاره، مجموعه‌های تفریحی و بوم گردی، آب‌های گرم معدنی، شهرک‌های گلخانه‌ای، شهرک‌های دامداری، مراکز دانش بنیان، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، راه آهن و فرودگاه‌های استان در این سامانه به سرمایه گذاران معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه با این سامانه زمینه لازم برای تسهیل سرمایه گذاری فراهم می‌شود، افزود: برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باید بسترها و زیرساخت‌های لازم در استان فراهم شود و در کنار آن مشوق‌های اعمالی هم بخوبی در استان ارائه شود.

عاملی با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی در استان افزود: زمینه‌های همکاری سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های مختلف از قبیل راه، نیرو، کشاورزی،  بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفته است و باید اذعان کرد که استان اردبیل با داشتن ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف گردشگری و کشاورزی زمینه مستعدی برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد.

۱۲ فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان اردبیل فراهم شد

معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به رونمایی آزمایشی از سامانه اطلس سرمایه گذاری استان گفت: ۱۲ فرصت سرمایه‌گذاری در این استان با بارگذاری در سامانه اطلس سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهیا شده است.

یاسر عبداللهی عابد اظهار کرد: با رونمایی سامانه اطلس سرمایه‌گذاری بصورت رسمی میزان فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این سامانه به ۶۰ مورد می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل افزود: اردبیل در کنار استان‌های یزد، خراسان جنوبی و گیلان سامانه اطلس سرمایه‌گذاری را بصورت آزمایشی رونمایی کرده و پس از سه ماه بررسی و رفع نواقص این سامانه بصورت رسمی رونمایی خواهد شد.

 این مقام مسئول افزود: یک واحد گاو شیری پنج هزار راسی با زمین ۴۵ هکتار، گردشگری سلامت (آبدرمانی و هتل ۵ ستاره)، مرکز سرگرمی و تفریحی (پیست اسکی- هتل ۲ ستاره و تفریحی و ورزشی)، مجتمع پرورش مرغ اجداد در سطح ۲۰ هکتار، احداث هتل بیمارستان پنج ستاره، احداث کمپ عشایری، مجموعه تفریحی و گردشگری، احداث پارک آبی، احداث هتل پنج ستاره، پرورش گوسفند داشتی ۱۰ هزار راسی با ۲۱.۴۲ هکتار ، گردشگری سلامت (آبدرمانی-هتل ۴ ستاره) و بز داشتی ۱۰ هزار راسی از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در مرحله اول در این سامانه به سرمایه گذاران معرفی شده است.

عبداللهی ادامه داد: تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اقتصاد پیشرفته و پویا و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری از طریق معرفی بسترها و زیرساخت‌های لازم و استفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیت‌ها، توانمندی‌های موجود صورت می‌گیرد.

وی در ادامه نمایش موقعیت مکانی و پراکندگی فرصت‌های سرمایه گذاری استان بر اساس اطلاعات ثبت شده دستگاه‌های اجرایی یا کارشناس مرکز خدمات، امکان نمایش سایر اطلاعات مکانی استان در کنار فرصت‌های سرمایه گذاری، امکان مشاهده جزییات کامل طرح در بخش اطلس سرمایه‌گذاری در مقایسه با زیر ساخت‌ها را از قابیلیت‌های اطلس‌سرمایه گذاری در استان ذکر کرد.

 عبداللهی عابد محاسبه نزدیک‌ترین عارضه از فرصت سرمایه‌گذاری، جستجوی پیشرفته فرصت سرمایه‌گذاری بر اساس شاخص‌های مختلف، تفکیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاوری، صنعت، انرژی و نقشه هوشمند و بررسی حریم‌های ممنوعه از دیگر قابلیت‌های اطلس سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

سامانه اطلس سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال استان اردبیل را رونق می‌دهد

 یکی از دغدغه‌ها و نارضایتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان اردبیل گرفتاری‌های بروکراسی اداری برای اخذ استعلام بوده است که انتظار می‌رود با ایجاد و راه اندازی سامانه اطلس سرمایه گذاری، روند سرمایه‌گذاری‌ها تسهیل یابد.

  حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل گفت: سامانه اطلس سرمایه‌گذاری استان اردبیل که بصورت آزمایشی راه اندازی شده با حذف استعلام‌های ۱۸گانه تولید و اشتغال را در استان رونق می‌دهد.

وی افزود: سامانه اطلس سرمایه‌گذاری، علاوه بر تسریع امور سرمایه‌گذاری، استعلام‌های ۱۸ گانه را که مخل سرمایه‌گذاری استان بود حذف می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه سامانه اطلس سرمایه‌گذاری می‌تواند نخستین گام مثبت برای ایجاد دولت الکترونیک باشد، افزود: با راه‌اندازی سامانه اطلس سرمایه‌گذاری استان تمام سرمایه‌گذاران می‌توانند شرایط را برای سرمایه‌گذاری در هر نقطه استان اردبیل بررسی کرده و اقدام به سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف کنند.

بهروز پورسلیمان نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل هم در این باره گفت: اطلس سرمایه‌گذاری ، مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را تسهیل کرده و منجر به رونق اقتصادی در این استان می‌شود.

وی اظهار کرد: سامانه اطلس سرمایه‌گذاری با هدف حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و تسریع در فرآیند صدور مجوزها تهیه می‌شود و امیدواریم در کنار سرمایه‌گذاران داخلی، فعالان خارجی هم بتوانند از این سامانه استفاده کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با اشاره به عدم رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان افزود: جابجایی ارز و انتقال آن یکی از اصلی‌ترین موانعی است که سرمایه‌گذاران را زمین‌گیر کرده است.

اردبیل چهارمین استان کشور در تدوین اطلس سرمایه‌گذاری است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل هم در این باره گفت: استان اردبیل چهارمین استان کشور در طراحی و تدوین سامانه اطلس سرمایه‌گذاری در سطح کشور است.

 یعثوب نژادمحمد افزود: سامانه اطلس سرمایه‌گذاری استان اردبیل بعد از سال‌ها پیگیری و کار کارشناسی در اردیبهشت ماه سال‌جاری آماده بهره‌برداری شده و با رفع ایرادات جزیی امیدواریم به صورت جامع و کامل مورد استفاده سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی از بروزرسانی اطلاعات پایه‌ای استان و بارگذاری آن در سامانه خبر داد و گفت: بعد از اصفهان، خراسان شمالی و سمنان، اردبیل چهارمین استان کشور است که اطلس سرمایه‌گذاری را متمایز از سایر استان‌ها تدوین کرده و ما نسخه موبایلی آن را نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل به برگزاری جلسات متعدد با همراهی ۲۵ دستگاه در جمع‌آوری اطلاعات و ثبت آن در قالب این سامانه خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به راحتی می‌توانند با ورود به این سامانه و کارتابل تعریف شده برای دستگاه‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده کرده و متناسب با نقشه طراحی شده درخواست سرمایه‌گذاری کنند.

نژادمحمد افزود: امکان ثبت و ویرایش اطلاعات برای همه دستگاه‌های اجرایی در این سامانه فراهم شده و با ابزار جستجوی ساده و پیشرفته و قابلیت تحلیل مکانی سرمایه‌گذاران در روی نقشه استان به راحتی می‌توانند فضا و موقعیت سرمایه‌گذاری خود را تعریف و از امکانات و زیرساخت‌های آن مطلع شوند.

وی ادامه داد:‌ در قالب نقشه هوشمند تعیین حریم‌ها و فضاهای ممنوعه زیست محیطی معین شده و حتی در قالب این نقشه هوشمند سعی بر این است تا مشوق‌ها و قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاران تعریف و برای آنها بیان شود.

نژادمحمد از تبادل داده دستگاه‌ها در قالب فایل و ویرایش آن برای بروزرسانی اطلاعات این سامانه خبر داد و اضافه کرد: دسترسی به این سامانه و تجمیع اطلاعات تمامی دستگاه‌ها در این بستر فراهم شده و حتی سرمایه‌گذاران خارجی بدون مراجعه حضوری می‌توانند در جریان پشتیبانی‌های لازم در این حوزه قرار گیرند.

وی به حذف استعلامات متعدد در قالب این سامانه و امکان اتصال به سامانه سایر دستگاه‌ها را یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم حرکت‌های مناسبی را در ورود اطلاعات به این سامانه شاهد باشیم تا فضا برای تقویت انگیزه و رغبت بیشتر سرمایه‌گذاری فراهم آید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل همچنین پیشنهاد کرد تا با تشکیل کمیته فنی اطلاعات این سامانه مورد بازبینی قرار گرفته و به صورت فصلی این اطلاعات به روزرسانی شود.

گزارش: یعقوب شاددل

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا