نخستین سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه کشور در خراسان رضوی ایجاد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 رییس اداره آموزش،پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نخستین سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه کشور در این استان با مشارکت بخش خصوصی، پارک علم و فناوری و واحدهای صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه ایجاد شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، ناصر بهزاد افزود: این سکو با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و تجارت ایجاد شده است و دست‌اندرکاران چهارگوشه آن را اداره کل صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری خراسان، انجمن تحقیق و توسعه و واحد صنعتی تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: در این سکو اداره کل صنعت معدن و تجارت به عنوان سیاستگزار، پارک علم و فناوری به عنوان ارایه دهنده خدمات، انجمن تحقیق و توسعه به عنوان راهبر و واحد صنعتی به عنوان مجری عمل می کنند.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سکوی کسب و کار تحقیق و توسعه، واحدهای فعال در حوزه تحقیقات نوآورانه و فناور و دانشگاهیان و دانش آموختگان دانشگاه ها را به فرآیندهای صنعتی خراسان رضوی متصل می کند تا خدمات مورد نیاز واحد در این زمینه تامین شود و بخش بازطراحی مدلهای کسب و کار به رشد خوبی دست یابد و منجر به کارآفرینی در حوزه صنعت شود.

بهزاد افزود: این سکو هم اینک حالت فیزیکی دارد اما به زودی سامانه ای برای آن تعریف می شود تا واحدهای نیازمند در زمینه خدمات و حمایتهای تحقیقاتی و فناورانه بر روی آن ثبت شود.

رشد ۱۲۲ درصدی صدور پروانه های تحقیق و توسعه

رییس اداره آموزش و پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:این اداره کل در ۶ ماهه نخست امسال و در راستای توسعه واحدهای دانش بنیان یا دانش بنیانی شدن واحدها، ۶۰ پروانه تحقیق و توسعه را در استان صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته که بناست این تعداد پروانه تا پایان سال به ۲ برابر افزایش یابد.

بهزاد افزود: تحقیق و توسعه، پیش نیاز دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی است و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در تلاش است تا بتواند فضای مناسبی را برای تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی ایجاد کند و مشوق هایی به واحدها بدهد تا بتوانند این مهم را به صورت ویژه برای بخش تولید به کار گیرند.

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه یکی از محوری ترین برنامه های اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسات رضوی است تا زیرساختهای نرم آن ایجاد و به سمت کیفی سازی پیش رویم و بتوانیم در بکه ارگیری منابع صرفه جویی کرده و محصولات را در یک دوره زمانی مشخص، رقابت پذیرتر از گذشته کنیم.

او اضافه کرد: در چند سال اخیر صدور پروانه های تحقیق و توسعه برای واحدهای صنعتی در استان از رشد آرامی برخوردار بوده اما امسال با مشوق های ویژه ای که برای این موضوع در نظرگرفته شد صدور پروانه ها شتاب گرفت به طوری که هر ماه ۱۰ پروانه صادر شده است.

۵۰۰ واحد صنعتی در مسیر دانش بنیان شدن

رییس اداره آموزش و پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک از مجموع حدود ۶ هزار واحد صنعتی خراسان رضوی ۵۰۰ واحد پروانه تحقیق و توسعه دارند که هزار و ۲۲۲ موضوع تحقیقاتی را پیگیری می کنند و اکثر موضوعات تحقیقاتی آنها در خصوص بهینه سازی فرآیندها، تولیدات جدید، بومی سازی ماشین آلات، روشهای نوآورانه در تولید، تولید قطعات پربازده، هوشمندسازی و برندینگ و افزایش سهم مواد داخلی در تولید است.

بهزاد افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلات و مشوق هایی را برای بخشهای تحقیق و توسعه در نظر گرفته است که هم به سودآوری واحد صنعتی، رقابتی شدن محصول، کاهش قیمت تمام شده تولید، افزایش بهره وری و کیفیت تولید و بالا بردن پیچیدگی های فنی کمک کرده است و واحد را به سمت دانش بنیانی شدن پیش می برد.

کسر از مالیات به ازای فعالیتهای تحقیقاتی

رییس اداره آموزش و پژوهش و فناوری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: واحدهای دارای بخش تحقیق و توسعه که ارتباط منطقی با بخشهای علمی و دانشگاه ها برقرار و قرارداد منعقد کرده باشند معادل اقدامات قابل قبولی که در واحدهای تحقیق و توسعه خود انجام داده باشند اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سالهای بعد در نظر گرفته می شود و معادل هزینه ای که بدین منظور انجام داده باشند از مالیات سالانه آنها کسر می شود.

بهزاد افزود: پروانه های تحقیق و توسعه در حوزه های مختلف قابل صدور است و فقط شامل صنایع نمی شود بلکه فعالیتهای تحقیقاتی بخشهای صنفی و بازرگانی را نیز دربرمی گیرد.

وی اضافه کرد: پروانه های تحقیق و توسعه صادر شده در خراسان رضوی تاکنون رشته گروه های مربوط به صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نساجی و پوشاک، خودرو و نیرو محرکه، محصولات سلولزی، برق و الکترونیک، ماشین سازی و ساخت تجهیزات، کانی های غیرفلزی، خدمات فنی و مهندسی را شامل می شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا