آیین‌نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

هیات دولت با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها، آیین نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب رساند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا،  هیات دولت در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان، آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان درباره اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان را به تصویب رساند.

به موجب ماده (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان، موارد زیر به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال های بعد کسر می شود:

– حداکثر ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور

– سرمایه گذاری غیر مستقیم شرکت‌های مذکور در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و صندوق ها و نهادهای سرمایه‌گذاری مندرج در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که فعالیت آنها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان به تأیید شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش‌بنیان رسیده باشد.

براساس آیین نامه اجرایی بند قانونی یاد شده، مواردی که به عنوان سرمایه‌گذاری شرکت‌های مندرج در این آیین نامه مورد تأیید نمی باشد، عبارتند از: هزینه کرد مرتبط با خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه‌های عمرانی عمومی از قبیل  تسطیح، دیوارکشی، محوطه ­سازی و راهسازی و خرید خودرو.

مصادیق سرمایه‌گذاری، فهرست اسامی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور دارای مجوز از مراجع ذی ربط و فهرست صندوق‌ها و نهادهای سرمایه پذیر غیر مستقیم که مورد تأیید و واجد شرایط هستند، تا پایان دی ماه هرسال، برای بهره برداری در سال بعد توسط دبیرخانه شورا منتشر و اعلام عمومی می‌شود. درصورت عدم انتشار فهرست در هر سال، آخرین فهرست منتشر شده دارای اعتبار است.

اصلاح آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت

با تصویب دولت و به منظور جلب نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت اصلاح شد.

براساس اصلاح مصوبه مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است به منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناوری و نوآوری، در چهارچوب قوانین و مقررات نسبت به ایجاد (۴۰) شهرک فناوری جدید ظرف ۵ سال، از محل اعتبارات مصوب مربوط که مکان و حوزه فعالیت آن توسط این وزارتخانه تعیین می شود، اقدام کند.

همچنین ایجاد مدارس و هنرستان‌های دانش‌بنیان و هوشمند توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس آمایش وزارتخانه‌های یاد شده و با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.

اصلاح آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌­بنیان و اشتغال‌­آفرین در حوزه اقتصاد

هیات وزیران با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد موافقت کرد.

به موجب اصلاح آیین‌نامه یاد شده، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است معادل هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی را که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده است، به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نماید به نحوی که معادل هزینه‌های تحقیق و توسعه از مالیات قطعی شده همان سال یا سال های آتی شرکت‌های یاد شده کم شود.

اصلاح آیین‌نامه اجرایی مربوط به اختصاص بخشی از بودجه هزینه ای دستگاه‌های اجرایی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی

هیات وزیران به منظور تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع اختصاص تا ۲ درصد از بودجه هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی، به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مذکور را اصلاح کرد.

به موجب این اصلاحیه، دستگاه­های اجرایی در راستای مردمی سازی دولت و حمایت از طرح های فرهنگی دارای اولویت، در صورتی که بخواهند اعتبارات موضوع این آیین نامه را هزینه نمایند، موظفند حداقل ۵۰ درصد این اعتبارات را جهت حمایت، مشارکت و یا خرید خدمت از نهادهای مردمی که دارای صلاحیت های مدنظر کارگروه هستند، به صندوق اعتباری هنر واریز کند.

اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به انعقاد قراردادهای تسهیلات مالی و تعهد به تأمین منابع مالی با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا

به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تأمین مالی طرح‌ها و پروژه های توسعه ای کشور و بازپرداخت تسهیلات مالی اعطایی به دستگاه‌های اجرایی، هیئت وزیران با اصلاح آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت درخصوص انعقاد قراردادهای تسهیلات مالی و تعهد به تأمین منابع مالی با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ربا موافقت کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور و الحاق یک تبصره به ماده (۵) آیین نامه یاد شده، ضمانت سازمان برنامه و بودجه کشور برای تأمین کنندگان منابع مالی به منظور پرداخت اصل و سود تسهیلات مالی اعطایی به دستگاه های اجرایی در قالب انعقاد قرارداد تأمین مالی کافی بوده و دستگاه اجرایی در حدود اعتبارات مصوب تخصیص یافته مسئول بازپرداخت است.

مجوز دولت به وزارت راه و شهرسازی برای امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین ایران و ساحل عاج

در راستای سیاست کلان و راهبردی وزارت متبوع بر توسعه همکاری با سایر کشورها به ویژه کشورهای مهم آفریقایی از جمله کشور ساحل عاج به عنوان یکی از کشورهای مهم سواحل غرب آفریقا، هیات وزیران به این وزارتخانه اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ساحل عاج اقدام نماید.

اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس

دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح‌های مربوط تعیین کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا