با فرح عبادی بانوی کارآفرین موفق کشور آشنا شوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

زنان کارآفرین با ایده‌های خلاقانه خود عامل مؤثری در شتاب چرخ توسعه هر کشور به شمار می‌روند و در سرتاسر جهان، زنان کارآفرین هر روز نقش بزرگتری در اقتصاد کشور خود ایفا می‌کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، در حال حاضر کشورهای ثروتمند، نرخ پایین رشد جمعیت به همراه پیر شدن جمعیت، دولت‌ها را به لزوم فعالیت اقتصادی زنان آگاه کرده است چراکه نیمی از جمعیت آنها را زنان تشکیل می‌دهند و محروم شدن اقتصاد از توانایی‌های این قشر ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت.

در سال های اخیر کشور ما هم نیاز به حضور زنان در عرصه کسب و کار را به خوبی حس کرده و سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی به خود گرفته است.

«فرح عبادی»، یکی از کارآفرینان جهادگر و بسیجی برتر است که با کارآفرینی در زمینه صنایع دستی مختلف از جمله قالیبافی، خیاطی، سفال، گلیم بافی و نیز در زمینه کشت محصولات کم آب بر از جمله زعفران و محصولات گلخانه‌ای و پرورش قارچ توانسته است اشتغال پایدار مناسبی را برای بانوان اسدآبادی در سطح روستاها به ویژه روستاهای محروم این شهرستان ایجاد کند و با این کار در سال های اخیر به عنوان یکی از کارآفرینان موفق برتر کشوری، استانی و شهرستانی معرفی شود و نام او با عنوان کارآفرین موفق در کتابچه طلایی به ثبت برسد.

این بانوی موفق کارآفرین به گفته خود سرمایه ابتدای کارآفرینی خود را با فروش طلاهایش آغاز کرده است و از این گام مثبت خود برای اشتغال بانوان اسدآباد پشیمان نیست و بارقه امید و اشتیاق چشمان این بانوان عزم وی را در این حوزه راسخ تر می‌کند.

کارآفرینی و اشتغال خانگی در حوزه قالیبافی برای ۲۰۰ نفر از بانوان روستاهای اسدآباد

این بانوی کارآفرین موفق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون با آموزش‌های رایگان در رشته قالیبافی برای حدود ۲۰۰ نفر از بانوان روستاهای مختلف اسدآباد به ویژه‌ روستاهای محروم شهرستان  اشتغال خانگی ایجاد کرده‌ام ضمن اینکه در حال حاضر نیز ۱۲۰ نفر برای مهارت آموزی رایگان قالیبافی اقدام به ثبت نام کرده‌اند.

فرح عبادی که هر ساله در نمایشگاه‌های مختلف موفق به کسب رتبه‌های مختلف از نمونه شهرستانی گرفته تا نمونه استانی و حتی نمونه کارآفرین کشوری شده و در حال حاضر دارای شرکت تعاونی رز طلایی صنایع دستی در شهر پالیز است، با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه مهارت آموزی رایگان بانوان شهر پالیز و نیز روستاهای سطح شهرستان اسدآباد و ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی گفت: از ۱۱ سالگی نزد عمه‌ام خیاطی و نزد مادرم قالیبافی را فراگرفتم و در کنار درس و مدرسه در اوقات فراغت خود در این دو رشته فعالیت داشتم.

وی با بیان اینکه در سال ۷۰ و در سن ۱۶ سالگی به عضویت بسیج درآمدم، اضافه کرد: شهر پالیز حدود یک یا دو سال پیش با ادغام دو روستای مزرعه بید و جنت آباد به شهر ارتقاء یافته و پیش از این روستا بوده است و بنده از اهالی روستای مزرعه بید بودم و در این روستا سکونت داشتم. در سال ۷۲ مسئول پایگاه بسیج خواهران روستای مزرعه بید شدم و هم اکنون نیز با سابقه ۲۷ ساله در همین مسئولیت مسئول هیأت رزمندگان و پایگاه بسیج خواهران شهر پالیز هستم.

عبادی با اشاره به اینکه عضو گروه جهادی نیز بوده‌ام و چهار یا پنج سال پیش در مشهد نمونه اول جهادی شناخته شدم، افزود: بعد از اینکه عضو بسیج شدم با توجه به اینکه اهل روستای مزرعه بید بودم و از وضعیت اقتصادی تمامی اهالی روستا و خانواده آنها آگاهی داشتم، با جمع آوری مبالغ مختلف خیرخواهانه از هیأت‌ها معمولاً به خانواده‌های بی‌بضاعت روستا در زمینه‌های مختلف مالی، درمان و یا پرداخت قبوض کمک می‌کردیم.

وی بیان کرد: در سال ۹۴ به ذهنم رسید که به جای کمک های مالی مختلف به خانواده‌های قشر بی بضاعت روستا با مهارت آموزی به آنها برای این خانواده ها اشتغال پایدار ایجاد کنم و به عبارت ساده تر به جای دادن ماهی، ماهیگیری را به آنها بیاموزم. به واسطه همین فکر در مسجد روستا به بانوان روستای مزرعه بید اعلام کردم هر یک از بانوان روستا که در هر زمینه‌ای دارای هنر خاصی هستند، حتی لیف بافی و کیسه دوزی هنرهای خود را برای من بیاوردند.

راه اندازی کارگاه تولید پوشاک در روستای مزرعه بید

این کارآفرین با بیان اینکه در کنار فعالیت خود در بسیج در خانه خیاطی هم می‌کردم و از این راه امرار معاش داشتم، ادامه داد: تولید پوشاک در زمینه‌های مختلف که دوخت آسان تری به نسبت سایر دوخت‌ها را داشت، از شلوار خانگی، لباس‌های زیر، ساپورت های زنانه و سرویس آشپزخانه را به کارآموزان خود به صورت رایگان در منزل خود آموزش می‌دادم و کم‌کم برخی از کارآموزان به ویژه بانوانی که دوست داشتند کمک کار خرج خانواده خود باشند و نیز بانوان بی سرپرست، توانستند برای خود در همین زمینه اشتغال خانگی ایجاد کنند.

راه اندازی کارگاه قالیبافی در روستای مزرعه بید

وی ادامه داد: در همین حین که کارگاه خیاطی برای بانوان اهالی روستا داشتم، در سال ۹۰ کارگاه آموزش رایگان قالیبافی را نیز با اجاره یک مکان مناسب با ۲۴ نفر کارآموز برای بانوان علاقمند روستا راه اندازی کردم. در راه اندازی کارگاه فرش آشنایی پسرم با نوه یکی از تاجران فرش در دانشگاه از نقش مؤثری در این امر برخوردار بود و پسرم این درخواست را از من کرد که نسبت به ایجاد کارگاه فرش در روستای مزرعه بید اقدام کنم.

عبادی در رابطه با اینکه در این رابطه آیا از تسهیلات نیز استفاده داشته است یا خیر؟ به خبرنگار ایسنا گفت: در سال ۸۴ که دکتر فتاح، رئیس کمیته امداد کشور بود، دستور پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بنده را داد که این تسهیلات با پیگیری هایی که داشتم به ۵۰ میلیون کاهش یافت و در آخر با دردسرهای فراوان و هزینه های بسیار تنها موفق به دریافت ۲۵ میلیون تومان شدم که عملاً این میزان تسهیلات هیچ کمکی در این زمینه برایم نداشت و حتی دردسرهایی را نیز در بازپرداخت اقساط این تسهیلات ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این اوضاع بود که به صورت تصادفی شخصی را به من معرفی کردند که طی ارتباط با این شخص و آشنایی او با نحوه فعالیتم در زمینه کارآفرینی برای بانوان حاضر شد مواد اولیه قالیبافی از جمله خامه فرش را جهادی با کمترین هزینه در خارج از شهرستان به ما بدهد و با این اقدام کار ما توسعه گرفت.

این کارآفرین اضافه کرد: در بحث کارگاه فرش کم‌کم کارمان رونق گرفت و با فروش فرش‌ها تولیداتمان نیز بالاتر می‌ رفت و تعداد شاگردان کارآموز و آموزش دیدگان از ۲۵ به ۵۰ نفر و از سقف ۵۰ نفر به سقف ۱۰۰ نفر افزایش یافت و توانستیم در نمایشگاه های مختلف سطح کشور شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اسامی آموزش دیدگان و کسانی که در این کارگاه در رشته قالیبافی مهارت پیدا می‌کردند، وارد پورتال و برای آنها مدرک قالیبافی صادر می‌شد، تصریح کرد: کم کم در کنار خیاطی و قالیبافی رو دوزی سنتی را نیز آغاز کردیم و در این زمینه هم مهارت و آموزش های رایگان به کارآموزان ثبت نام شده ارائه می‌شد و بانوان و دختران روستا استقبال خوبی از آن داشتند.

راه اندازی آموزش میناکاری و نقاشی روی سفال

عبادی با اشاره به اینکه در آموزش های رایگان هیچ گونه هزینه‌ای از کارآموزان دریافت نمی‌کردم، افزود: پنج سال پیش نقاشی روی سفال را هم شروع کردم و دخترم که دانشجوی رشته مامایی است، آموزش و مربی‌گری نقاشی روی سفال و پسرم مسئولیت واحد کارگاه فرش بافی را برعهده‌ گرفت.

آموزش کشت زعفران، قارچ و محصولات گلخانه‌ای به بانوان

وی ادامه داد: به پیشنهاد جهادکشاورزی با توجه به ارتباطی که با اهالی روستا داشتم، آموزش کشت زعفران، قارچ و صیفی‌جات و سبزیجات در نمونه‌های باغچه سلامت و محصولات گلخانه‌ای را نیز آغاز کردم و با آموزش هایی که در این رابطه ارائه می‌دادم یکی از بانوان روستایی اقدام به احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای کرده است و برخی از بانوان نیز در کشت این نوع از محصولات توانسته‌اند برای خود اشتغال خانگی ایجاد کنند ضمن اینکه خود نیز در حال حاضر به عنوان یکی از کارهای جانبی کشت زعفران نیز انجام می‌دهم.

موفقیت در آموزش و کارآفرینی ۲۰۰ نفر از بانوان روستاهای اسدآباد

این بانوی کارآفرین موفق ادامه داد: به علت بازدهی خوب آموزش فرش و رونق گرفتن کار فرش، برای آموزش به اکثریت روستاها به ویژه روستاهای محروم سر زدم و در این رابطه موفق به آموزش رایگان ۲۰۰ نفر از کارآموزان شدم.

وی افزود: در حال حاضر کارگاه های فرش بافی ما با تجهیزات رایگانی که در اختیار بانوان قرار داده‌ام، در روستاهای مختلف شهرستان به ویژه روستاهای محروم در خانه‌ها دایر بوده و بانوان آموزش دیده در خانه خود به بافت فرش دستبافت اشتغال دارند و تولید را تحویل بنده می‌دهند.

پرداخت میانگین دستمزد ۳.۵ تا ۵ میلیون تومانی به فرش بافان آموزش دیده

عبادی یادآور شد: بابت فرش‌های تولید شده توسط بانوان آموزش دیده با تجهیزات رایگانی که در اختیار آنها برای بافت فرش گذاشته‌ام، بسته به اینکه چه زمان کار را تحویل دهند میانگین از سه میلیون و  ۵۰۰ تا پنج میلیون تومان از بنده دستمزد دریافت می‌کنند.

۳۵۰ نفر از بانوان را بیمه تأمین اجتماعی کرده‌ام

وی مطرح کرد: تاکنون ۳۵۰ نفر از بانوان را بیمه تأمین اجتماعی در زمینه فرش دستباف به عنوان مشاغل خانگی کرده‌ام و هم اکنون در کنار قالیبافی ۱۳۰ نفر نیز مشغول به کار میناکاری و گلیم بافی و خیاطی هستند.

فناوری فرش های دستباف با تعامل به پیشکسوتان فرش

عبادی ادامه داد: در زمینه فرش بافی یکی از اقدامات خوبی که انجام دادم این بود که ارتباط و تعامل کاری خوبی با پیشکسوتان قدیمی فرش بافی سطح استان برقرار کردم و با برقراری این ارتباط   فرش‌های تولید شده توسط کارگاه های فرش بافی خودمان را به فناوری رساندم.

این کارآفرین گفت: با به فناوری رساندن فرش‌های دستباف کارگاه های خود نیاز بر این نبود که شاگردانم اقدام به بافت فرش ریز بافت کنند و با زحمتی که می‌کشند حتی نتوان پول خون انگشتانشان را هم به آنها پرداخت نکرد.

وی افزود: با این فناوری تولید فرش‌هایی را به شاگردانم آموزش دادم که با ۷۰۰ گره می‌توانستند این فرش‌ها را به شش متری و یک فرش یک زرعی را به دوزرعی و سه متری برسانند ضمن اینکه این نوع از فرش های دستباف از کیفیت بالایی برخوردار بودند و از رنگ های کاملاً طبیعی برای بافت این فرش ها استفاده شده بود.

فرش های دستباف ما نیاز به بازاریابی ندارد

عبادی با بیان اینکه فرش‌های دستباف ما فناوری شده بود و توانستیم با بچه های فارغ التحصیل و دانشجو تولیدات فرش خوبی داشته باشیم، تصریح کرد: تولیدات فرش ما نیاز به بازاریابی نداشت و به صورت خانگی از جمله برای جهیزیه عروس به فروش می‌رفتند ضمن اینکه به علت کیفیت بالا غرفه فرش ما با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف سطح کشور همواره به نسبت سایر غرفه ها شلوغ تر بود و خریداران و سفارش دهندگان فرش دستباف بسیاری داشت و فروش و سفارشات غرفه ما عجیب بالا بود.

تولید و بافت بیش از ۲۰۰۰ تخته فرش رو پشتی

وی با بیان اینکه طی پنج یا شش سال گذشته فرش‌های بسیاری با کمک شاگردانم بافته‌ایم، اظهار کرد: ۲۰۰۰ تخته فرش روپشتی، ۲۶ دوزرعی و ۱۳ شش متری از جمله فرش‌های تولید و فناوری شده و بافته شده در کارگاه های ما بوده است.

عبادی با بیان اینکه با وجود آن که کارفرما هستم اما پابه پای شاگردانم کار می‌کنم، خاطرنشان کرد: در سال های متمادی در نمایشگاه های مختلفی حائز رتبه شده‌ام که از جمله این رتبه‌ها می‌توان به  نمونه شهرستانی در اقتصاد مقاومتی، نمونه اول خانواده شمیم ایثارگران شهرستان، نمونه استانی و کارآفرین نمونه کشوری در سال های مختلف اشاره کرد ضمن اینکه از طرف نماینده ولی فقیه مشهد نیز دارای تشویقی هستم و در کتابچه طلایی نام بنده به عنوان یکی از آفرینان موفق ثبت شده است.

وی تصریح کرد: با رونق گرفتن رشته فرش بافی آموزش گلیم بافی را نیز به علاقمندان ارائه می‌دادم و در آموزش میناکاری کارگاه ما که مسئولیت آن با دخترم بود، در این رشته از رنگ های معدنی به جای رنگ های شیمیایی استفاده می‌شد و همین امر موجب تفاوت کیفیت کار ما نسبت به سایر موارد تولیدات میناکاری کارگاه های دیگر شده است.

عبادی یادآور شد: در حال حاضر تولیدات سفال ما از شهر لالجین با توجه به خاک مناسب رس این منطقه، تأمین می‌شود و شرایط و امکانات لازم را برای تولید سفال در این شهر برای یکی از تولیدکنندگان سفال ایجاد کرده ایم و سفال ها پس از تولید برای نقاشی و میناکاری و قلم سیاه و طراحی از صفر تا ۱۰۰ به کارگاه ما ارسال می‌شود.

تبدیل منزل مسکونی خود به مرکز نیکوکاری شهر پالیز

این بانوی کارآفرین موفق با بیان اینکه کارمان به اوج خود رسیده بود و دیگر فضای کارگاه منزل به علت تعداد کارآموزان پاسخگوی آموزش‌ها نبود، گفت: به همین علت منزل خود در روستای پالیز را به مرکز نیکوکاری شهر پالیز تبدیل کردم و به اتفاق خانواده مستأجر شدم اما خوشبختانه امسال با کمک خداوند توانستم صاحبخانه شوم.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا که بسیاری از شرکت‌ها و کارگاه ها تعطیل بود، کارگاه های ما یکی از فعال‌ترین کارگاه های تولیدی به شمار می‌رفت و حتی با کمک شاگردانم در منزل خودم کارگاه تولیدی ماسک راه اندازی کردیم و ماسک‌های تولید شده را به صورت رایگان در بین اقشار هدف با کمک گروه های جهادی توزیع می‌کردیم.

عبادی بیان کرد: در دوران کرونا محصولات کارگاه‌هایم را در نمایشگاه‌های بزرگ کشوری از جمله در همدان، مشهد و قم در معرض نمایش قرار می‌دادم و در همین ایام بود که لوح و نشان زن نمونه و کارآفرین را از آستان قدس رضوی دریافت کردم.

۱۲۰ بانوی آماده به کار دارم

وی در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی خود تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲۰ نفر بانوی آماده به کار دارم اما به علت مشکلات سرمایه در گردش نمی توانم این افراد را در چهار شغلی که آموزش می‌دهم، مشغول به کار کنم و با توجه‌ به اینکه فرش های دستباف در کارگاه های خانگی مختلفی که داریم، به اتمام رسیده، باید این تولیدات را به فروش برسانیم و دوباره کار را شروع کنیم ضمن اینکه هزینه تأمین مواد اولیه فرش بافی به علت تورم افزایش یافته و با توجه به مشکلات سرمایه در گردش در این رابطه دغدغه داریم.

اگر حمایت می‌شدم بازار صادرات برایم باز بود

عبادی با بیان اینکه اگر توسط مسئولان امر حمایت می‌شدم بازار صادرات برایم باز بود، گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلات سرمایه در گردش و تورم از گردش کاری که انجام می شود، کار می کنم و شاگردان خود را نگه داشته‌ام ضمن اینکه تولیدکاران نمونه ای در استان های مختلف از جمله اصفهان خواستار همکاری بنده با خودشان هستند اما ترجیح می‌دهم این کارآفرینی را در شهرستان خود برای بانوان اسدآبادی ایجاد کنم چراکه استان‌هایی چون اصفهان کارآفرینان بسیاری وجود دارد که می‌توانند با آنها همکاری کنند.

سرمایه اولیه‌ام پول طلاهایم بود

این کارآفرین با بیان اینکه در این راه که در پیش گرفته ام، سرمایه اولیه ام پول طلاهایم بود که برای این کار به فروش رساندم، اظهار کرد: من به درگاه خدا تاجر شدم و چیزی برای جیب خودم‌ توقع نداشتم و هدفم مردم به ویژه کارآفرینی و اشتغال برای بانوان بی سرپرست و مناطق محروم شهرستان بود. اگر خوب درخشیدم و موفق شدم به خاطر خانم هایی بود که عاشقانه کار می کردند و دیدن عاشقانه کار کردن آنها برایم در این کار کافی بود هر چند که سود چندانی از این راه عایدم نمی شد.

وی خواستار حمایت مسئولان از کارآفرینان شد و گفت: اگر در این راه هدف خودم بودم با فروش طلاهایی که سرمایه اولیه کارآفرینی در کارگاهم شد، می‌توانستم از همان ابتدا در این کار سرمایه گذاری نکنم و با توجه به اینکه شهرستان اسدآباد پایتخت تریلرهاست نسبت به خرید تریلر در آن سال‌ها که ارزان تر بود، اقدام می‌کردم و با همان سرمایه اولیه پول طلاهایم‌ در حال حاضر برای خود چندین دستگاه تریلر در پایتخت تریلرها داشته باشم اما هدفم خدایی و مردمی بود و در این راه چیزی را برای خود نمی خواستم و دوست داشتم از مهارت هایی که در زمینه های مختلف دارم، دیگر بانوان را نیز بهره‌مند کنم و با مهارت‌آموزی اشتغال پایداری را به ویژه برای زنان بی سرپرست رقم بزنم که خوشبختاته به آرزویم رسیده ام اما برای ادامه راه به حمایت مسئولان نیاز دارم.

به گزارش ایسنا، در پایان امیدواریم با حمایت از بانوان کارآفرین موفق و مرتفع کردن مشکلات آنها توسط مسئولان امر اشتغال چشمگیری در حوزه های مختلف به ویژه اشتغال بانوان روستاهای محروم بتوان ایجاد کرده و چهره فقر را از روستاهای محروم زدود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا