محمدعلی نژادیان به بانک مرکزی در خصوص وام‌های میلیاردی هشدار داد/ بانک‌ها «تعهد ارزش‌آفرینی» دریافت کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نژادیان: با توجه به این‌که طی دو دهه گذشته تقریبا میزان تورم‌های سالیانه بیش از نرخ بهره بوده است، در نتیجه احتمال فرار برخی از افراد وجود دارد. برخی از فعالان اقتصادی خیلی راحت می‌توانند به‌عنوان واردات ارز را از ایران خارج و دیگر کالایی وارد نکنند و خودشان نیز با اولین پرواز از کشور خارج شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: در دو دهه گذشته شاهد بودیم بعضی افراد وام گرفتند و بعد از یک یا دو دهه پس دادند. یعنی زمانی تسویه‌حساب کردند که تورم‌های زیادی ایجاد شده بود و حتی میزان دیرکرد وام‌ها نیز جبران ارزش واقعی مبالغ دریافتی را نمی‌کرد. البته بعضی از مراجع عالیقدر دریافت آن را حرام اعلام کردند و بسیاری از مخلان اختصادی از این موضوع نیز سوءاستفاده کردند.

این‌که بانک‌ها می‌گویند وثیقه می‌گیریم درست است، اما آیا وام‌های سنگین از طریق مصوبه‌های دولت‌ها به برخی افراد به اسم کارآفرینی و اشتغال‌زایی داده نشده است؟ آیا هزاران میلیارد از همین تسهیلات اشتغال‌زایی و حمایت از تولید به سمت برج‌سازی‌ها روانه نشده است؟ اگر بررسی کردید و دیدید تولیدکننده‌ای وام‌های سنگین گرفته و در همان فاصله زمانی شروع به برج‌سازی کرده است این موضوع باید پیگیری شود، زیرا، در این شرایط بحرانی بیکاری هرگونه سوءاستفاده از منابع کشور غیرقابل چشم‌پوشی و غیرقابل بخشش است.

به هر حال کسی که به‌دنبال سوءاستفاده از منابع کشور و مسئولان باشد، راهش را هم برای خود پیدا می‌کند. مگر در طی سال‌های گذشته چنین اتفاقاتی رخ نداده است؟

یک پیشنهادی که دارم این است که دولت به بانک‌ها تکلیف کند که برای ارائه هر وام و تسهیلات سنگین علاوه‌بر وثیقه‌های مطمئن و معتبر «تعهد ارزش‌آفرینی» از وام‌گیرندگان میلیاردی دریافت کند. در غیراینصورت همین پول‌ها به جیب کسانی سرازیر می‌شود که اگر هم به فرض تولید کنند به دلیل طمع بعضی از این افراد هر روز شاهد گرانی خواهیم بود. تجربه سال ۱۳۹۷را بررسی کنید ببینید چقدر دلار ۴۲۰۰ دریافت شد و وقتی کالا رسید با دلار ۲۵-۳۰ هزار تومان محصولات خود را عرضه کردند.

در حال حاضر در اکثر صنایع کشور شاهد وجود مافیا هستیم که معمولا هم از همین طریق رشد کردند و دادن تسهیلات با شرایط قبل دقیقا باعث بزرگ شدن جیب مافیا و کوچک شدن جیب مردم می‌شود.

بانک‌ها باید توجه داشته باشند که بعضی مافیا پشت پرده هستند. یعنی ممکن است دارای سوابق مالی و اقتصادی باشند و در نتیجه بستگان یا کارمندان خود را به‌عنوان سهام‌دار یا هیات مدیره و مدیرعامل قرار دهند.

ازاین‌رو، به بانک‌ها هشدار می‌دهم که روش فعلی ارائه وام و تسهیلات میلیاردی به تولیدکنندگان بسیار خطرناک است و هر روز باعث اختلاف و شکاف طبقاتی زیاد و افزایش ضریب جینی می‌شود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا