ساماندهی۷۰ سرویس مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۷۰ سرویس مالی برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ساماندهی شده، گفت: امروز اکوسیستم نوآوری کشور فقط شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند بلکه استارت‌آپ‌ها، کسب و کارهای نوپا، مجموعه‌های فناور و هسته‌های فناور را هم دربرمی‌گیرند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، مصطفی بغدادی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه دهمین دوره ماراتون برنامه‌نویسی تلفن همراه کشور که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی زاده قانون حمایت از شرکت‌ها و کسب و کارهای دانش‌بنیان بوده و ماموریت اصلی آن تامین مالی اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور است.

وی با بیان این که زمانی که این قانون در دهه ۸۰ نوشته شد، ادبیات سیاست گذار ادبیات استارت‌آپی و نوپا نبود، اظهار داشت: به همین دلیل حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت مستقیم برای شرکت دانش بنیان بود و در حال حاضر ۷۰ سرویس مختلف با تمرکز تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ساماندهی شده است.

بغدادی یادآور شد: زمانی که  قانون صندوق تصویب شد ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه ثبتی صندوق بود که اگر با نرخ ارز در آن زمان تبدیل کنیم معادل دلاری آن در حد یک صندوق مشابه خود در سطح دنیا بود، اما از آن زمان تا امروز  ارزش پول ملی افت کرده است که دیگر نمی توان انتظار داشت ۳ هزار میلیارد تومان آن اثرگذاری را داشته باشد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که سعی کردیم با ابزارهای نوین مالی این موضوع را جبران کنیم، گفت: این که با این سه هزار میلیارد تومان تا این لحظه توانسته ایم ۲۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی در اکوسیستم نوآوری کشور ایجاد کنیم با استفاده از ابزارهای نوین مالی و نوآوری در خود همین مفهوم بود.

بغدادی با تاکید بر این که ماموریت ما تامین مالی اکوسیستم نوآوری است، تصریح کرد: امروز اکوسیستم نوآوری کشور صرفاً فقط شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا و مجموعه‌های فناور، هسته‌های فناور بخش قابل توجهی از این اکوسیستم را تشکیل می دهند. بر خود وظیفه دانستیم که در خدمت این بخش از اکوسیستم باشیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تبدیل ایده‌ها به کسب و کارهای نوپا و اثرگذاری محسوس در اقتصاد کشور، گفت: تلاش ما این است که مسیر پر پیچ و خم کسب و کار نوپا را از مرحله ایده تا مرحله بالغ شدن کسب و کار و وارد بازارهای مالی دنبال کنیم و برای تامین مالی هر مرحله در صندوق نوآوری کاری انجام دهیم.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از ابتدای مسیر که ایده شکل می‌گیرد و تیم یا فرد کارآفرین به اصطلاح دره مرگ را  طی می کند سعی کردیم به سراغ تقویت شتاب دهنده‌های کشور برویم تا بتوانند به افراد صاحب ایده کمک کنند و از طریق شتاب دهنده ها امکانات و حمایت های صندوق را به آن شرکت ها و استارت‌آپ‌ها برسانیم.

بغدادی با بیان این که بسته کاملی برای حمایت داریم، ادامه داد: ورود مستقیم به سرمایه گذاری در کسب و کارهای استارت‌آپی کار غلطی است؛ چرا که به عنوان یک نهاد حاکمیتی و دولتی اگر قرار باشد به صورت صندوق های خطرپذیر (وی سی) مستقیم وارد بازار شویم، ژن دولتی به آن کسب و کار تزریق کرده ایم و از طرف دیگر هیچ کسب و کار خصوصی دوست ندارد شریک دولتی داشته باشد. بنابراین کنار ایستادیم و از طریق سرمایه گذاری تقویت کردیم.

وی خاطر نشان کرد:‌ تا امروز نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان با ۲۲ شتاب دهنده در کسب و کارهایی که صرفا سرمایه بذری لازم داشته اند، سرمایه گذاری کردیم. زمانی که این کسب و کار رشد می کند و وارد بازار می شود نیازهای مالی بیشتری دارد که در اینجا نقش بخش صندوق های پژوهش و فناوری “وی سی ها” و سرمایه گذاران خطرپذیر شرکتی پررنگ تر می شود. بنابراین سعی کردیم با بازیگران مختلف مالی کشور وارد تعامل شویم که ۲۳ صندوق پژوهش و فناوری تاکنون نزدیک به ۸۵۰ میلیارد تومان در تامین مالی شرکت‌های فناور کمک کرده اند. 

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هرچه  جلوتر برویم نیاز به منابع بزرگتری داریم. اگر در آن مقطع کسب و کاری در مرحله یک و ۲، مبلغ ۵ یا ۶ یا ۲۰ میلیارد نیاز داشت، اما در مرحله  بالاتر وارد عددهای بالای ۱۰۰ میلیارد می شود که اینجا صندوق‌های جسورانه بورسی را تقویت کردیم.

بغدادی ادامه داد: سرمایه در اختیار صندوق‌های جسورانه بورسی کم بود، ولی با  تغییر نگرش در صندوق نوآوری امروز ۲۳ صندوق جسورانه بورسی داریم که مجموع سرمایه در اختیار آنها بیش از سرمایه ثبتی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی گفت: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه در اختیار صندوق های جسورانه بورسی است که در ۱۳ صندوق به صورت مستقیم در تامین مالی آنها حضور داریم. از این ۲۳ صندوق، ۱۳ صندوق آن دارای هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه است که ۴۰۰ میلیارد تومان آن سرمایه خود صندوق نوآوری و شکوفایی است.

به گزارش ایرنا، پس از برگزاری ۹ دوره ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ که با حضور گسترده برنامه نویسان حرفه ای از کل کشور و همکاری مجموعه های خصوصی و دولتی در این مسابقات همراه بود، هم اکنون دانشگاه صنعتی شریف و گروه فناوری اطلاعات شریف “Sharif ICT Group” با حمایت استراتژیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری “دهمین دوره ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور MPM۱۰”  را از امروز ۳۰ شهریور تا یکم مهر ماه سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار می کند.

این رویداد یکی از بزرگترین، معتبرترین و باسابقه‌ترین مسابقات در حوزه برنامه نویسی تلفن همراه است که با هدف شناسایی ایده های بکر و خلاقانه و همچنین شناسایی برنامه نویسان مستعد و برجسته کشور و ورود این افراد به بازار کار برگزار می شود.

تیم های برتر مسابقات علاوه بر دریافت جوایز نقدی و غیرنقدی احتمال بسیار بالایی برای استخدام در شرکت‌های معتبر حوزه ICT و کمیته ارتباط با صنعت مسابقات خواهند داشت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا