۴۰ شهرک فناوری ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

40 شهرک فناوری جدید در کشور ایجاد می‌شود تا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توسعه یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، قرار بر این است که قانون جهش تولید دانش‌بنیان بسیاری از ساختارهای اقتصادی را تغییر داده و امکانات بسیاری را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قرار دهد.

بر همین اساس معاونت علمی و فناوری تمرکز جدی بر اجرایی‌سازی «قانون جهش تولید دانش بنیان» دارد. قانونی که تصویب شده است تا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را تسهیل کند و  تلاش های زیست بوم فناوری و نوآوری را ریل گذاری و هدفمند کند. این کار را هم در وهله اول با تغییر زیرساخت‌های فکری در حوزه اقتصادی و فرهنگی انجام می دهد.

آیین‌نامه‌های اجرایی آن هم توسط هیات وزیران به همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ شده است تا همه ظرفیت های تخصصی، قانونی و سازوکارهای اجرایی آن را به بهترین شکل به کار بگیرند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم یکی از مخاطبان این آیین نامه‌های اجرایی است که در زمینه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت نقش آفرینی خواهد کرد.

توسعه فعالیت های دانش‌بنیان فعال حوزه صنعت، معدن و تجارت با ایجاد ۴۰ شهرک جدید فناوری ظرف ۵ سال آینده یکی از ماموریت‌هایی است که این قانون به عهده وزارت خانه مذکور گذاشته است. به این نهاد تکلیف شده است که در چهارچوب قوانین و مقررات نسبت به ایجاد این مراکز از محل اعتبارات ملی و منابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که مکان و حوزه فعالیت آن توسط این وزارتخانه تعیین می شود اقدام کند.

توسعه یک هزار واحد کارگاهی و مکان های تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان واحدهای تحقیق و توسعه کسب و کارهای کوچک فناور، با محوریت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از محل منابع در اختیار و در چهارچوب قوانین و مقررات اقدام کند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید دارد که «این قانون، مشکلات هشت ساله دانش‌بنیان‌ها را مرتفع خواهد کرد». یکی از مشکلات مهمی هم که این مجموعه ها در این چند سال با آن دست به گریبان بودند، تامین زمین و فضایی برای فعالیت است که بر اساس آیین نامه ابلاغی؛ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مجاز شده است در چهارچوب قوانین و مقررات مبلغ تعدیل اقساط معوق مربوط به حقوق انتفاع زمین واحدهای دانش‌بنیانی که تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده و فعال هستند را ۵۰ درصد کاهش دهد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا