درباره اولویت واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ۹۹۰هکتار از اراضی راکد در شهرکها و نواحی صنعتی کشور به سبب عدم فعالیت بازپس گرفته شده است تا برای بازفعالسازی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت لازم از طریق مزایده عمومی واگذار شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی رسولیان شامگاه یکشنبه با بیان این مطلب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، افزود: ۷۰۰هکتار از این اراضی از طریق دستگاه قضا خلع ید و به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران بازگردانده شد. همچنین حدود ۲۰۰هکتار نیز با موافقت خود فعالان بخش صنعت برای واگذاری به افراد دارای اهلیت و صلاحیت از طریق مزایده عمومی بازپس‌گیری شد.

وی، به رشد ۴۵درصدی فسخ قراردادهای راکد واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: عمده قراردادهای راکد مربوط به سال‌های گذشته بوده است، فعالان اقتصادی البته محدودیت‌هایی به دلیل تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کرونا و موضوعات مالی داشته اند و این مسائل مدنظر ما در باز پس گیری زمین های صنعتی بوده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، بیان کرد: هر فعال اقتصادی که زمین صنعتی تحویل می‌گیرد باید توانایی ساخت و تکمیل واحد تولیدی در زمین مورد نظر را داشته باشد، البته واگذاری‌ها اکنون الکترونیکی شده است و امورات مربوط به فعالان اقتصادی در این حوزه تسهیل یافته است.

رسولیان، با بیان اینکه اولویت ما در واگذاری زمین‌‌، شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآور و فناور است و این شرکت‌ها عمدتاً بدون مزایده می توانند زمین خود را دریافت نمایند، تصریح کرد: یکی از موارد مهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و دلیل آن نیازمندی صنعت به دانش بنیان‌ها است. یکی از اقدامات در این خصوص اولویت قرار دادن زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان بود که توافق‌های خوبی با وزارت علوم داریم که پردیس‌های دانش بنیان احداث کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن استقرار پیدا کنند.مورد بعد ایجاد کارگاه‌ها با اولویت دانش‌بنیان ها بود حدود هزار و ۵۰۰کارگاه برنامه ریزی شده و ۴۰۰کارگاه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۸هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری داریم. اما در شهر‌های بزرگ هر چه زمین باشد متقاضی هم وجود دارد، اما ما باید عدالت را رعایت کنیم.ما باید مشوق ویژه به شهر‌های محروم دهیم. در شهر‌های بزرگ برنامه خوبی داریم در سال گذشته ۷هزار هکتار زمین آماده و اضافه شد. اما اولویت ما با شرکت‌های دانش بنیان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌های فعالیت در شهرکها و نواحی صنعتی تنها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اظهار کرد: برابر ماده (۵۴) احکام دائمی و ماده (۸۲) قانون برنامه ششم توسعه تامین زیرساخت‌ها تا درب واحد با دستگاه‌های خدمت رسان می باشد.

رسولیان یادآوری کرد: با توجه به کمبود بودجه در دستگاه‌های خدمات‌رسان، کار تامین زیرساخت ها را به صورت مشارکتی دنبال کرده‌ایم و البته برای تامین زیرساخت ها در شهرکها و نواحی صنعتی به کار جمعی نیز نیاز داریم.

وی بیان کرد: ساخت بیش از ۹۳پست برق را با وزارت نیرو مشارکت کرده ایم و ظرف یکی دو سال آینده مشکل تامین برق در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را نخواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران همچنین به نمونه ای از تامین زیرساخت ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: تامین آب در شهرک صنعتی عباس آباد استان تهران به خوبی انجام شده است، مدیریت این شهرک با خود فعالان اقتصادی است، پست های برق در این شهرک افتتاح شده است و ظرف یکی دو سال گذشته برنامه‌های جمعی خوبی در این شهرک داشته‌ایم.

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در هفته دولت ۳۷۲پروژه زیر ساختی با اعتبار هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به بهره برداری رسید، اظهار کرد: عمده واحده‌ها در شهرک صنعتی و نواحی صنعتی احداث شده اند تمرکز ما بر عدالت اقتصادی است. عمده کمک‌ها معطوف به استان محروم و مرزی بوده امسال بیش از ۸هزار میلیارد در این زمینه فعالیت انجام شده است و نزدیک به ده هزار میلیارد تامین مالی شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پایگاه اطلاع رسانی دولت
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا