محمد هادی زاهدی وفا: شرکت سرمایه‌گذاری در استان‌ها ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری استانی در استان‌های کشور در دستور کار این وزارتخانه است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، «محمد هادی زاهدی وفا» روز جمعه در نشست گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: با ایجاد این شرکت‌ها به جای اینکه یک شرکت سرمایه‌گذاری ملی و واحد در سطح کشور وجود داشته باشد، یک شرکت سرمایه‌گذاری در هر استان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها می توانند نقش مهمی در تامین مالی لازم برای سرمایه گذاری های بخش خصوصی داشته باشند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ایجاد تعاونی های نوع دوم بر اساس سیاست های اصل ۴۴ در استان‌ها از دیگر برنامه های این وزارتخانه است.

زاهدی وفا گفت: این تعاونی‌ها قابل ارایه در بودس بوده و در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها ایجاد می‌شود.

وی ایجاد تغییر در سیاست‌های تامین مالی را از جمله عوامل پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: تامین مالی اکنون از مرکز به پیرامون بوده و تمام منابعی که برای پیشرفت یک استان در نظر گرفته می شود در مرکز جذب می‌شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برای اینکه قاعده عوض شود باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در درون استان ها ایجاد و منابع مورد نیاز پیشرفت استان‌ها در درون استان‌ها جذب شود.

زاهدی وفا یاد آور شد: یکی از حلقه های مفقوده در نظام تولیدی کشور انباشت دانش فنی در حوزه های تخصصی بوده و اکنون تعداد زیادی تشکیلات دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد که تشکیلاتی برای ارایه خدمات فنی و مهندسی یا تحقیق و توسعه در آن واحدها در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: چیزی که به عنوان وظایف تشکل‌های خصوصی در سایر کشورها دیده شده هسته ارایه خدمات فنی و مهندسی و مراکز تحقیق و توسعه است که بتواند بخش خصوص در تشکل‌های خود به جود آورد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دانش‌بنیان بودن تولید برای ما شعار لوکس نبوده و دانش‌بنیان شدن ضرورت بقا و رقابت ما در صحنه جهانی است.

زاهدی وفا افزود: اگر نتوانیم در صحنه جهانی محصولات خود را ارایه کنیم بعد از مدتی بازارهای داخلی را نیز به محصولات خارجی واگذار می کنیم.

وی ادامه داد: اصل رقابت در دنیا بر پایه دانش‌بنیان بودن محصولات است و هرچه بخش خصوصی در این زمینه هم افزایی کند بین واحدهای زیر مجموعه خود می تواند از موفقیت بیشتری در بازار داخل و خارج بهره مند شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در کمیته نقدینگی بانک مرکزی یک محدودیت ها و سقفی برای تراز نامه بانک‌ها گذاشته شد که بتوانیم رشد نقدینگی را در کشور مهار کنیم.

زاهدی وفا افزود: به رغم این مصوبه رشد نقدینگی کشور اکنون به پنج هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد رسیده است که این رقم در سال ۹۲ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد بود که در مدت ۱۰ سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این رشد نقدینگی تاثیری در تولید نداشته و متوسط رشد اقتصادی ما در این مدت نزدیک به صفر بوده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تورم کشور در پایان شهریور سال گذشته با وجود اینکه تصور می شد از طریق بانک‌ها باید رشد تولید داشته باشیم حدود ۵۸ و ۲ دهم درصد بود.

زاهدی وفا افزود: اکنون در زمینه سن بازنشستگی پیش از موعد در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: معیارهای مشخصی برای تفکیک مشاغل سخت و زیان آور از سایر مشاغل وجود نداشته و به دلایل فرهنگی تلاش می شود مشاغلی که سخت و زیان آور نیستند در این حوزه قرار گیرند.

رپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ضریب وابستگی در صندوق‌های بیمه هفت به یک است که اکنون این ضریب در برخی صندوق‌ها زیر هفت است.

زاهدی وفا گفت: با تطویل اقساط دیون تامین اجتماعی برای فعالان و بنگاه های اقتصادی موافق هستم.

وی ادامه داد: بخشودگی جرایم بنگاه‌های اقتصادی در شورای سران مطرح شده که تحت شرایطی جرایم بخشیده شود و با وجود تصویب این مصوبه، برخی اعتقاد دارند تطویل جرایم و اقساط نا ترازی برخی صندوق‌ها را به همراه دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگروه تخصصی از یک ماه گذشته برای بررسی موارد استثنا شدن کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در خصوص ماده ۱۹۱ قانون برای تحقق شعار سال ایجاد شده است.

زاهدی وفا گفت: ایجاد سامانه حکمرانی داده محور تا پایان دولت در دستور کار قرار دارد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این ایده بسیار بلندی است در صورت نهایی شدن تا پایان دولت تسهیل کننده روابط تصمیم گیری دولت و روابط دولت و مردم است.

وی ادامه داد: دولت الکترونیک به صورت جدی از دولت‌های گذشته نیز مطرح بوده و در دولت سیزدهم راه ۱۰ ساله طی شده است ضمن اینکه سامانه ها درصد پیشرفت مناسبی داشته و نقایصی در این زمینه وجود دارد که این نواقص به همکاری بین قوا باز می گردد.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: هیات دولت در مدت یک سال گذشته در ۳۱ استان حضور یافتند و امروز در یک روز اعضای هیات دولت در ۳۱ استان حضور یافتند.

فرزاد مخلص الائمه افزود: مواردی که ناظر به قوانین است با نامه ای به کمیسیون اجتماعی ارسال و رونوشت آن به شورای گفت وگوی ملی و نمایندگان استانی آن را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: موضع دولت در خصوص قراردادهای موقت موضع روشنی است و اصل آن مورد توجه دولت است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این نشست گفت: وجود واحدهای نیمه کاره با پیشرفت ۵۰، ۳۰ و ۲۰ درصد در کشور بسیار بوده و با توجه به اینکه امکان سرمایه‌گذاری جدید کلان در کشور وجود ندارد باید از این ظرفیت‌ها بهره برداری لازم صورت گیرد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی ادامه داد: اکنون ظرفیت‌های صنعتی بسیاری در استان مرکزی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: اکنون با وجود مشکل در زمینه اشتغال، تولید و صادرات، ۳۰ هزار تن کار جدید در شرکت آذر آب اراک وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی گیرد.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: نیاز است کمیته ای توسط معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شده و و فعال سازی این ظرفیت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

دری نجف آبادی افزود: فعال سازی این ظرفیت‌ها کلید رشد ۳۰ درصدی تولید ناخالص کشور است.

نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کارگروه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باید تعامل بیشتری با نمایندگان داشته باشد.

ولی الله بیاتی افزود: وضعیت بخش خصوصی و دولت مناسب نبوده و تاکنون دولت به این نتیجه نرسیده است که اگر بخواهد مشکلات برطرف شود باید به بخش خصوصی توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد قرارگاه سرمایه‌گذاری کلید جذب سرمایه‌گذاری در استان مرکزی بوده و نیاز است برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری در استان از هر دستگاه یک نماینده در این قرارگاه حضور داشته باشد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا