سورنا ستاری: آئین‌نامه تولید بار اول کالاهای فناورانه ابلاغ شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ابلاغ آئین‌نامه تولید بار اول کالاهای فناورانه گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در صورت موفقیت طرح‌های ارایه شده در زمینه تولید بار اول محصولات فناورانه، سالانه بیش از ۴۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات اقلام بومی‌سازی شده برای کشور حاصل می شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، سورنا ستاری در گفت و گویی به شکل‌گیری کارگروه تولید بار اول محصولات فناورانه و تصویب این برنامه در قانون جهش تولید دانش‌بنیان افزود: برنامه تولید بار اول کالاهای فناورانه و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده است و آئین‌نامه اجرایی آن نیز به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه به منظور مقابله با تحریم‌های حوزه محصولات فناورانه، با عضویت نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شهریور ۱۳۹۸ تشکیل شده است، در صورت تأیید کارگروه فوق الذکر، برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید بار اول اقلام فناورانه تحریمی و راهبردی، الزامی به برگزاری مناقصه نیست و معامله مورد نظر بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات قابل انجام است. سقف هر قرارداد برای حوزه انرژی ۵هزار میلیارد ریال و برای سایر حوزه‌ها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: تاکنون و در سه سال گذشته از تشکیل این کارگروه، ۱۹۳ طرح از بیش از ۷۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی، توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت شده که برای ۹۹ مورد از آنها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شده است.

ستاری به صرفه جویی ارزی حاصل از فعالیت این کارگروه اشاره و تاکید کرد: ارزش طرح‌های تایید شده معادل ۸۴ میلیون دلار است که تا کنون ۵۳ مورد از آن (به ارزش ۳۵ میلیون دلار) به عقد قرارداد منجر شده و پیگیری عقد قرارداد موارد باقی‌مانده نیز توسط دبیرخانه تولید بار اول در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده در صورت موفقیت طرح‌های مذکور، سالانه بیش از ۴۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات اقلام بومی‌سازی شده، برای کشور حاصل می شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین به شیوه درخواست مجوز از این کارگروه اشاره کرد و افزود: در صورت درخواست انعقاد قرارداد تولید بار اول، لازم است نامه تقاضا از سوی بالاترین مقام دستگاه اجرایی (مدیران عامل و یا رؤسای هیئت مدیره شرکت‌ها و همچنین رؤسای موسسات و سازمان‌هایی که طرف قرارداد با شرکت دانش‌بنیان هستند) به دبیرخانه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا