محسن دوباشی: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مانع از فرار مغزها می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاداجرایی فرمان امام گفت:با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مانع از مهاجرت دسته جمعی استارت‌آپ‌ها از کشور می‌شویم .

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاداجرایی فرمان امام در گردهمایی اولین رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) اظهار کرد: جریان نوآوری اجتماعی موضوع جدیدی در کشور نیست و در طول یک دهه ی گذشته در مفاهیم مختلف درباره آن صحبت شده است 

وی با بیان اینکه این موضوع می تواند دستاوردهای جدی داشته باشد و نوپیا اولین اقدام برای جمع شدن نوآوری های اجتماعی کشور است، افزود: نوپیا اولین فرصتی است که همه گروه های مختلف اجتماعی در باب مسئله های مختلف گردهم آمده آمد.

دوباشی ادامه داد: در یک سال گذشته با گروه های مختلف نوآوری اجتماعی صحبت کردیم و تعدادی انتخاب شدند که در نمایشگاه نوپیا حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات اجتماعی در کشور موجب به حوزه آسیب های اجتماعی است، افزود: عرصه های اجتماعی عرصه فرصت و موضوعات جدید است بنابراین اولین موضوع این است صرفا به آسیب های اجتماعی توجه نشود و به فرصت های ورزش، محیط زیست، آموزش، حوزه زنان و سلامت بیشتر فکر می‌کند.

دوباشی افزود: نوآوری اجتماعی به مشارکت مردم بسیار توجه دارد و باید تکنولوژی به میدان آمدن مردم برای حل مسئله وجود داشته باشد که نوآوری اجتماعی کلید اصلی این موضوع است.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاداجرایی فرمان امام گفت: به طور مثال خانواده های چند معلولی در کشور وجود دارند که مشکلات جامعه فشار آن ها را بیشتر است و گروه های نوآوری اجتماعی برای این موضوع راه حل های ارائه دادند.

وی با بیان اینکه نوآوری باید در راستای حل مسائل کشور رخ دهد، گفت: هر کسی که در حوزه نوآوری اجتماعی کار میکند باید موضوع خود را تشریح کند که چرا نوآوری اجتماعی می تواند حل مسئله کند .

دوباشی افزود: حوزه نوآوری نیازمند گرفتن سوی پیشرفت کشور است و باید برای آینده ایران جریان نوآوری را خلق کنیم که نوپیا ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در رویداد اول قریب به ۴٢ مرکز نوآوری را در کشور شناسایی کردیم، تصریح کرد: با توجه به فضای فیزیکی و تعویق برنامه ها موجب شد در خدمت ٢٢ مجموعه نوآوری باشیم که اتم، کهکشان، ماموت، صدران، خانه خلاق قوه مقننع، اندیشگده پایا، متد و… در این رویداد حضور دازند و در عرصه های مختلف موضوع نوآوری در حال شکل گیری است.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ستاداجرایی فرمان امام گفت: امروز اولین گردآوری مسئولین حوزه نواوری را نیز وجود دارد و نوپیا هویت جمعی نوآوری های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری می توان جریان و پدیده جدید در کشور باشد که امیدواریم و اثر گذار است ، افزود: موضوع اثرگذاری اجتماعی باید در کشور توسعه پیدا کند.

دوباشی تصریح کرد: در ۵ سال گذشته روی حوزه نوآوری اجتماعی متمرکز بودیم و در بین مجموعه های متعدد کشور مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام بیشتر از همه درک کردند و به توجه شد.

وی با بیان اینکه دکتر مخبر بیشتر از همه به موضوع نوآوری اجتماعی تمرکز داشتند، ادامه داد: گفت و گو خود را با سازمان های مختلف انجام دادیم و پروژه الگوهای موفق(اتم) این موضوع را شروع کردیم که تاکنون به شناسایی ٣ هزار الگو موفق رسیدیم .

دوباشی افزود: مسیر پیشرفت کشور در دو ساخت سبک زندگی و مدیریت حکمرانی است که باید این مسیر به نوآوری تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه باید با مجموعه های مختلف در حوزه نوآوری اجتماعی گفت وگو کنیم که نوپیا این روند را ایجاد کرده است، ادامه داد: هم افزایی با دیگر سازمان ها در قالب گفت و گو ها شکل خواهد گرفت.

دوباشی گفت: اگر می خواهیم جوان ها نسبت به آینده خودشان امیدوار باشند باید تصویر ایران آینده را برای آن ها ترسیم کنیم، ترسیم الگوهای موفق می تواند آینده بزرگی را در آینده رقم بزند.

وی با بیان اینکه ما چرخه نواوری را ایده شروع نمی کنیم که این موضوع در دنیا از ایده شروع می شود، گفت: در جریان نواوری اجتماعی به درصدی توجه می کنیم که موفق نشده اند و نوآوری اجتماعی تفاوت های جدی با نواوری مرسوم دارد.

دوباشی گفت: نوآوری به فکر حل مسئله های بزرگ هستند و نوآوری اجتماعی  جریانی است که به حل مسائل خرد نیز توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه ایده در دنیا امروز موضوعیت ندارد و موضوع است که در دنیا مورد توجه است، گفت: جریان نوآوری اجتماعی رقابت محور نیست و دوست داریم هم افزایی رخ دهد. به طور مثال باید مجموعه های مختلفی در حوزه محیط زیست فعال باشند.

دوباشی گفت: نوآوری اجتماعی همکارانه است و موضوع نوآوری اجتماعی دانش و تکنولوژی است.

وی در پایان گفت با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مانع از مهاجرت دسته جمعی استارت‌آپ‌ها می‌شویم .

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا