جزئیات نصف شدن مالیات علی‌الحساب واردکنندگان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: وزارت اقتصاد برای کمک به نقدینگی واردکنندگان، مالیات علی الحساب ۴ درصدی آنها را به ۲ درصد کاهش داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا از شادا، سعید توتونچی، با اشاره به ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارداشت: طبق این ماده، سازمان امور مالیاتی مجاز است مالیات برخی مودیان خودش را به صورت علی‌الحساب دریافت و در پایان دوره مالیاتی، با دریافت اظهارنامه مالیات را نهایی کند.

وی افزود: بر همین اساس در آیین‌نامه‌ای که تدوین شده بود، مقرر شد که واردکنندگان ۴ درصد مالیات علی‌الحساب خودشان را در گمرک پرداخت کنند و در سال بعد که مالیات پرداخت می‌کنند، این ۴ درصد به عنوان مالیات علی‌الحساب در نظر گرفته و مابقی محاسبه و نهایی شود. 
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برخی مودیان مالیاتی خوش‌حساب از نظر سازمان امور مالیاتی با یک ارتباط سامانه‌ای که بین سازمان مالیاتی و گمرک برقرار شده بود، از پرداخت این مالیات علی‌الحساب مستثنی شده بودند، گفت: اما طیف وسیعی از واردکنندگان که از منظر سامانه مالیاتی جزو خوش‌حساب‌ها قرار نمی‌گرفتند، این مالیات علی‌الحساب را پرداخت می‌کردند. 

توتونچی تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی کالاها و همچنین اصلاح نرخ ارز محاسباتی، برای اینکه وزارت اقتصاد به نقدینگی واردکنندگان کمک کند، مالیات علی‌الحساب ۴ درصدی واردکنندگان را به ۲ درصد کاهش داد و با این کار میزان مالیات علی‌الحساب پرداختی به نصف کاهش می‌یابد. 
وی در پاسخ به این سوال،  آیا مالیاتی که پیش از این معادل ۴ درصد پرداخت می‌شد، به پرداخت کنندگان عودت داده می‌شود؟ گفت: خیر، چون این مالیاتی دریافتی، مالیات علی‌الحساب بوده است و در سال آینده مالیاتی قطعی مشخص می‌شود، نیازی به عودت مالیات‌های علی‌الحساب دریافتی نیست. 
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: این اقدام در راستای تسهیل تجارت و کسب و کار، کاهش بار هزینه‌ای فعالان اقتصادی و کمک به کاهش نقدینگی مورد نیاز فعالان اقتصادی بود که تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا