ایجاد خط ارتباطی برای تسهیل‌ خدمات به دانش‌بنیان‌ها

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی خط الکترونیکی میان این مرکز با معاونت علمی خبر داد و گفت: این اقدام علاوه بر تسهیل‌گری به شرکت‌های دانش بنیان، موجب حذف موسسات متفرقه در این زمینه خواهد شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، سید محمد علی طاهری، با اشاره به همکاری سازمان ثبت استاد و املاک کشور با معاونت علمی در حوزه دانش بنیان‌ها، افزود: ما از طریق ایجاد دفاتر پیشخوان در پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم تعامل خوبی با این معاونت داشته باشیم و انتفاع این دفاتر نیز متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود. در این راستا دفتر پیشخوان مالکیت فکری در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بر اساس مکاتباتی که اخیرا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتم، مقرر شد که میان مرکز مالکیت معنوی و معاونت علمی اتصال الکترونیکی به منظور معرفی شرکت‌های دانش بنیان به ما ایجاد شود تا از این طریق ما حمایت‌های لازم اعم از تسریع در فرآیندها به شرکت‌های دانش‌بنیان و حذف بسیاری از موسسات واسط ارائه کنیم.

طاهری با تاکید بر اینکه متقاضیان، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی از مراجعه به دفاتر و موسسات متفرقه ثبت مالکیت فکری خودداری کنند، ادامه داد: این اتصال الکترونیکی، در این زمینه تسهیل‌گری خواهد کرد تا هم این موسسات متفرقه حذف شوند و هم درخواست‌های متقاضیان در کمترین زمان ممکن، برآورده شود.

وی در خصوص پروسه ثبت اختراعات توضیح داد: متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال کند و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد. کارشناسان اظهارنامه‌های ارسالی را بر اساس شاخص‌هایی چون جدید بودن و طرح‌ها بررسی می‌کنند و در صورتی که طرح‌های ارسالی، شرایط لازم برای ثبت را داشته باشند، به ثبت خواهند رساند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه بسیاری از مخترعان قبل از آنکه طرح و ایده خود را در این مرکز به ثبت برسانند، آنها را افشا و یا اقدام به تجاری سازی و یا از طریق انتشار مقاله، محصول خود را معرفی می‌کنند که در این شرایط، اختراعات از حالت جدید بودن خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اختراعات از طریق سامانه مرکز منتشر شود، مورد حمایت قرار می‌گیرد و بعد از ثبت کسی نمی‌تواند نسبت به آن طرح ادعایی داشته باشد و از سوی دیگر ما نسبت به طرح‌هایی که از طریق سامانه مرکز افشا شود، حمایت‌های حقوقی لازم ارائه خواهد شد.

طاهری تاکید کرد: اختراعی که در این مرکز به ثبت می‌رسد، در کل دنیا به ثبت رسیده است و هیچ مرجعی به غیر از مرکز مالکیت معنوی نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد و موسسات متفرقه‌ای که در این زمینه شکل گرفته‌اند، مجاز به ثبت اختراعات نیستند.

وی ادامه داد: چالش‌هایی‌ که در این زمینه برای مخترعان ایجاد می‌شود ناشی از ارائه اطلاعات اشتباهی است که از سوی همین موسسات غیر مجاز به مخترعان ارائه می‌شود و ثبتی که از سوی این مرکز انجام می‌شود با توجه به معاهدات و کنوانسیون‌هایی که عضو هستیم در کل دنیا ثبت خواهد شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا